Svag rystelse i højre forhjul v 80 km/t

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
AndersR
Geografisk sted: Danmark

Svag rystelse i højre forhjul v 80 km/t

Indlæg af AndersR » 03 jun, 2004 19:26

Hej

jeg har for ganske nyligt købt en 156 2.0 TS.

jeg fik med bilen 4 nye fælge+dæk.

når jeg kører ret præcist 80 km/t er der en svag rystelse i højre forhjul. Hvad kan dette skyldes?

Er det et dårligt balanceret dæk, er den gal med styrekuglerne, eller er det helt normalt?

tak

Lars T

Indlæg af Lars T » 03 jun, 2004 21:37

Hej Anders,
nej selvfølgelig er det ikke normalt :D :D
det kan evt. skyldes dækket - kan dog muligvis også fælgen..
Styrekuglerne burde ikke være problemet da du jo kun opstår ved omkring 80 km/t..

jensebhansen

Indlæg af jensebhansen » 03 jun, 2004 21:55

Prøve at få afbalanceret hjulet igen. Det lyder umiddelbart som om, at det ikke er helt i balance på nuværende tidspunkt.

AndersR

Indlæg af AndersR » 04 jun, 2004 01:32

Ok tak for de hurtige svar! :-)

En anden ting der irriterer mig er, at tomgangen nogle gange er ujævn. I min tidligere bil, en dejlig Mazda MX-5 havde jeg aldrig dette problem, så jeg ved ikke hvor jævn den er i en Alfa.

Det der sker er når jeg kører hen til fx et kryds og holder i tomgang, ligger den på knap 1000 omin. Pludselig kan den så finde på at gå en lille smule ned i omdrejninger og så tilbage jævnt. Dette gentager sig typisk en 4-5 gange. Én gang var jeg dog ude for at faldet i omdr. gik "i svingninger" dvs at den gik ned i omdr. og så lidt op (som for at kompensere) lige efter gik den så *endnu* længere ned i omdr og op igen somom det virkere selvforstærkende??! Den gik ikke i stå eller noget, men jeg synes det er irriterende... Er dette normalt?

mvh
Anders

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 04 jun, 2004 03:56

Mht. ujævn tomgang gør min 146 1.6 Twin Spark nogle få gange det samme; om det er normalt ved jeg ikke.

Fænomenet opstår oftest når airconditioningen kører for fuld drøn, så jeg formoder at styreboksen måske er lidt langsom til at korrigere, når der er ekstra belastning på motoren.

Det skal dog tilføjes at det måske er en gang om måneden at jeg oplever det, så jeg opfatter det ikke som et problem.

Mvh.
/TBC

AndersR

Indlæg af AndersR » 04 jun, 2004 08:23

Hmm det lyder faktisk lidt som det der beskrives her: http://www.alfa156.net/tech/idle.html

Nogen der har prøvet dette trick?

tbc: min alfa har (desværre) ikke klimaanlæg, så det er ikke det :-]

tpsimmert

Indlæg af tpsimmert » 15 jun, 2004 06:12

Min tidligere Ford gjorde ind imellem det samme, og jeg oplever en sjælden gang tilsvarende på min Alfa 156.
Har tidligere fået forklaret (i forbindelse med Forden) at det skyldes automatchokeren som, når motoren er ved at blive varm, kan "ramme" lidt forkert (chokeren er også aktiv om sommeren, hvorfor problemet kan opstå både ved høje og lave udendørstemp.). Jeg mener ikke at jeg nogensinde har oplevet "problemet" ved driftsvarm motor, d.v.s. efter mere end 20 minutters kørsel.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"