tandrem

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
punken
Geografisk sted: Danmark

tandrem

Indlæg af punken » 06 jan, 2010 01:32

Hej[:)]
Jeg skiftede tandrem og balancerem samt div. medløber og strammer hjul for ca. 1000 km siden (1mdr). Mit problem er at jeg har strammet tandremmen for meget !! den piver, lyder ligesom en defekt kilerem !. Kan jeg løsne lidt på remmem eller skal der helt nye remme på ????[:I]
Hilsen Klaus

elp

Indlæg af elp » 06 jan, 2010 02:06

Jeg tror det er multiremmen og/eller dens strammerhjul, som piber. Når det er så koldt som nu, skal generatoren give mere strøm efter start, og remmen og hjulet belastes mere i de første minutter.
Sprøjt lidt Pronto eller VD40 på strammerhjulets nav (ved bolten), jeg er sikker på at piberiet forsvinder et øjeblink. Ofte skiftes hjul og multirem samtidigt med tandremmen.
Hvis ikke det er multiremmen, så kan du godt løsne strammerhjulet, men jeg mener der er fjederbelastet. Hvis det er strammer eller medløberhjulet, skal de remmen skiftes. Hvis et værksted har skiftet tandrem etc., er det en ommer på garanti (værksted får betalt arbejdslønne af reservedels leverandøren), og ellers skal du have byttet delene også på garanti.

punken

Indlæg af punken » 06 jan, 2010 03:11

Hej Erik. Jeg har skiftet multirem samt hjul ved ovennævnte udskiftning. Jeg har selv ordnet det og kan derfor ikke gå til nogen mekaniker med evt reklamation. Nelleman i Roskilde sagde der skulle nye remme på ! er i enige i det ?? remmen har kun kørt 1000 km. Kan man ikke løsne dem uden at skifte ??

elp

Indlæg af elp » 06 jan, 2010 04:57

Nej, når tanremmen har været spændt op, så har den mistet noget at sin elastisitet og kan risikere at blive slab inden, de 3 år og 60k km rem og hjul holder.
Du kan prøve at sprøjte VD40/Pronto på multiremmens medløberhjul, det skiftes normalt ikke, men beslastes også, når generatoren yder det, den kan. Ellers kan strammer eller medløber hjul til tandremmen også være defekt/svag, så er det stadig en garanti sag.
Hvis din 156 er en 2,0 TS/JTS er der også balance akslernes rem og strammerhjul at tjekke for defekter, stadig garanti sag!

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"