termostat

Motor, motor-styring og komponenter på motor
nhed
Geografisk sted: Danmark

termostat

Indlæg af nhed » 25 jan, 2010 00:10

Hej
Jeg synes det er rigtig koldt for tiden, og må konstatere, at det synes min 156 1.8ts` åbenbart også, for den når ikke rigtig op på arbejdstemperatur. Jeg vil skifte termostaten, men er ikke helt sikker på placeringen af den, så er der nogen som kan hjælpe mig??? mit gæt er, at den må sidde i højre side, i forlængelse af kølerslangen, den øverste??
På forhånd tak
Niels

vad

Indlæg af vad » 25 jan, 2010 00:57

Hej. Den sidder på venstre side (venstre side i forhold kørselsretningen, dvs. venstre side er den side som føreren sidder i (altså i en ikke-engelsk model!) af topstykket/motor. Der går vel ca. 4 til 5 slanger til og fra, og der går vel også et par ledninger til til måleren). Tror egentligt bare den sidder med to bolte, og har en o-ring til pakning.

elp

Indlæg af elp » 25 jan, 2010 02:54

Jeg ved ikke hvilken temp din 156 opnår, men selv med en nu 4-5 mdr. gammel termostat når min ikke højere en 75 grader ved alm. landevejskørsel, måske 80 på motorvej 110/120 km/t. Forleden havde jeg travl og kørte ca. 140 og den nåede 85 grader. Fra koldstart varer det ca. 5 km før varme blæsere kører op på trin 2 eller 3. Sidste vinter viste temp måleren ca. 5 grader lavere.
Jeg skiftede selv termostaten, det er lidt bøvlet, man skal have batteriet ud, forreste luftslange af luftmassemåleren, så den kan skubbes til side. Der sidder ganske rigtigt, vist, 4 slanger, den store til køleren tages af først*), 2 af de mindre slanger er lette nok, med nederst sidder en endnu mindre, den er lettest at få af, når man har har skruet boltene ud og står med termostaten i hånden. Stikket til temp måleren og føler til ECU er besværligt at få af. Rens anlægsfladen på topstykke grundigt, sæt stikket og nederste slange på først og sæt termostanten på med boltene og resten af slangerne. Sidst sættes luftmassenmåleren på plads og luftslangen på **) samt batteriet i.
*) Sæt en lav bakke under motor/gearkasse på motorskjoldet til opsamling af kølervæske, hvis den er ny og skal genbruges.
**) Luftslangerne er spændt fast med nogle særlige spændbånd, som man skal bruge en specialtang for at genmontere, men et meget stor alm. spændbånd kan bruges.

nhed

Indlæg af nhed » 26 jan, 2010 19:50

Hej
Det lyder rimelig enkelt trods alt, men SKAL batteriet af? Jeg tænker på, om ikke der er noget elektrisk, f.eks radio, som skal "kodes" for igen at virke. Jeg synes at der er plads nok til at arbejde med bat. på, men jeg har endnu ikke rodet med problemet!
V.h
Niels

elp

Indlæg af elp » 26 jan, 2010 21:40

Jeg har lige tjekket værksteds CD'en, nej, man skal ikke afmontere batteriet. Det anbefales dog, at afbryde stelkablet (Minus polen). På min var der ikke problemer med koder bagefter, ej heller min Blaupunkt Amsterdam radio/telefon.
Det anbefales også at tage motorskjoldet af, men jeg satte en lille/lavt fad mellem skjoldet og koblingshuser og et større under skjoldet ved luftgællerne (på Alu skjold).

nhed

Indlæg af nhed » 26 jan, 2010 22:45

Tak for hjælpen! dejligt med hurtige svar.............
V.h
Niels

elp

Indlæg af elp » 26 jan, 2010 23:43

Selv tak. Har lige været ud at køre og kikkede i motorrummet. Jeg er sikker på, at jeg fjernede batteriet, så behøver du kun at løsne slangen før MAF, som så kan skubbes til side, og der bliver god plads til en top med forlænger og skrællenøgle.

vad

Indlæg af vad » 27 jan, 2010 04:26

Hej Erik m.fl.

Jeg synes, at der er lidt mærkeligt at I accepterer, at temperaturen ikke skal bevæge sig til de 84 og blive dér?

Hvis det altid er ved store frostgrader/høj kulde udefra, fx ved vindpåvirkning, så synes jeg, at I skal monterer et stykke pap/masonit foran eller bagved indsugningen, eller direkte på fx den nederste halvdel af køleren, for dels at tjekke en forskel, og dels for ikke udsætte motorer for, at skulle arbejde ved for lave temperaturer!

elp

Indlæg af elp » 27 jan, 2010 04:47

Nu er det desværre sådan, at dels er termostaterne ikke voldsomt pålidelige (jeg har skiftet flere, og resultatet er det samme, ok med høj temp i starten, senere sløv opvarming) og dels, at temp måleren er meget hurtig til at vise forandringer.
Jeg har selv kørt med et papstykke foran køleren, som dækker hele køleren med et rundt hul i midten, hvor køleblæseren sidder.
Min nu 4-5 mdr. gamle termostat giver 75 grader efter nogle km, og kun hvis jeg kører (for) hurtigt på motorvej stiger temp til ca. 85 grader. Sådan har det været siden '93 på min 33 IE, senere 155 2,0 TS 16v og nu 156 2,0.

vad

Indlæg af vad » 27 jan, 2010 05:33

Ok Erik

Hvornår er det så, at du skifter termostaten, når den ikke kommer over 70 grader? Jeg mener, hvor lavt kan motoren holde til at gå ned om vinteren? Skørt, at de ikke laver en mere almindelig/pålidelig termostat, fx den model, hvor man hun skifter selve termoataten og ikke hele huset. Disse almindelige modeller har da en langt længere levetid!

elp

Indlæg af elp » 27 jan, 2010 19:34

Hej Jonas. Jeg ved ikke om du følger med på CouroSportivo.dk også, men både der og på dette site, hvar driftstemperatur været drøftet mange gange. Mange mener, at føleren for temp måleren sidder forkert, de skiftende temperaturer fra kølevandet i køleren påvirker føleren for meget - nogle mener, at også fartvinden påvirker føleren i nedadgående retning.
Jeg har, ved forrige termostat skift, fået målt vandtemp direkte i ekspantionsbeholderen, det viste 65 grader præcist som instrumentet. Normalt er temperaturen i den beholder ca. 10 grader eller mere end kølevandet i topstykket, efter bilen har nået drifttemp. Jeg havde kørt ca. 40 km inden måligen.
På de fleste andre biler jeg har set, sidder føleren direkte i topstykket.
Jeg skifter termostasten, når temp måleren har svært ved at nå over 60/65 grader ved normal kørsel og er mere end 5 km om at nå denne temp.
Min 156 er nu 11 år gammel og har kørt 203k km, den har aldrig haft toppen af, bruger ikke vand eller olie og kører stadig ca. 11 km/l ved daglig kørsel, så jeg tror ikke den har lidt skade. Dog vil jeg sige, at den har en motor/kabinevarmer, som jeg bruger flittigt om vinteren. Det bevirker, at kølevandet er vel 25-30 grader varmt når jeg starter, og viser 50 indenfor et par km.

nhed

Indlæg af nhed » 29 jan, 2010 16:32

Hej
jeg tog nu ikke batteriet af, men løsnede toppen på luftfilteret, samt løsnede spændbåndendet til MAF´så jeg kunne skubbe det til side. Det gav fin adgang til termostathus. Jeg klippede de gamlespændbånd af, som jeg alligevel ikke har tang til. Havde nye rustfrie spændbånd, som blev monteret tilsidst. Den var nem at skifte, ingen problemer der. Jeg var spændt på, hvor meget temperaturen ville stige. Før gik den op på ca. 60grader ved alm. kørsel i koldt vejr. Nu SVINGER den lidt, men det er også rigtigt koldt! Går op på lidt under 90, og ned til omkring 80/85grader
V.h
Niels

vad

Indlæg af vad » 29 jan, 2010 16:48

Ja, så er det jo som det skal være!

Sig mig Erik hvordan bliver man medl. af CouroSportivo.dk? Og Hvilken motor sidder der i sådan én 33 Ie?

elp

Indlæg af elp » 29 jan, 2010 17:50

Hej Jonas - Du går ind på CS og opretter dig som bruger. Hvis du vil, kan du blive medlem af CS Klub for kr. 100 pr. år, så kan du annoncerer og andre ting, det fremgår af sited.
Alfa 33 IE har 4 cyl. boxer motorer, oprindelig fra AlfaSud modellerne, på 1350 cc, 1,5 og 2 1,7 varianter, en med 8 ventiler og en med 16 ventiler. Samme motor blev også brugt i de tidligste 145/146 modeller, 1,5 og 1,7 8v blev slået sammen til en 1,6 8v, de 2 andre fortsatte. I 1997 blev boxerne afløst af R4 motorerne fra 155/156 og GTV/Spider.

nhed

Indlæg af nhed » 29 jan, 2010 20:45

Fantastisk! Hvordan har du dog samlet den store viden op henne Erik??
V.h
Niels

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"