Motor tøver

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
steenolsen
Geografisk sted: Danmark

Motor tøver

Indlæg af steenolsen » 30 dec, 2009 22:15

Hej.

Jeg har fået et lille problem med min Alfa 156 2,0 TS 2001.

Efter den var ude og køre i store snemængder, begyndte motorlampen og
lyse men motoren kørte ellers normalt. Efterfølgende er den begyndt at tøve når den har kørt lidt efter start, dvs. når man lige har startet bilen, så kører den normalt (fuld træk) de første små 7-8 km, men derefter så tøver den når man skal accelerer som om den ikke får lov til at få brændstof og motorlampen begynder at blinke eller lyse konstant, <b>fejlen viser sig specielt hvis den lige har kørt med høje omdrejninger</b>, Det skal tilføjes at den hele tiden står perfekt i tomgang.

Jeg har fået udlæst fejlkoder som oplyser tændningsfejl på cyl 2&3, vi resettede og kørte en lang tur hvor bilen sjovt nok opførte sig normalt og tjekkede efterfølgende fejlkoder som ikke viste fejl. Men efter nogle dage er vi tilbage ved problemt og nu melder den pludselig fejl på 2 lamdasonde og igen tændningsfejl på cyl 2 & 3.

Spørgsmålet er om det kan være den berømte luftmængdemåler som er årsagen til at bilen tilsyneladne opsamler forurening efter nogle kilometers kørsel hvorefter lamdasonden/ene får gassen til at "trække sig" ?? bilen kører som sagt perfekt de første km. (jeg har fået at vide at man ikke altid kan se på fejlkoderne at luftmængdemåleren er defekt) håber der er nogen der har gode råd :o)

VH
Steen O.

elp

Indlæg af elp » 31 dec, 2009 00:33

Jeg tror at det er et tændingsproblem, det tyder også fejl ved lambdasonde, de kan tilsodes af uforbrændet benzin forårsaget af tændingsproblemer.
156 får ofte vand ned omkring tændrørerne (fra f.eks. undervognsskyld), så først tjek om det er problemet. Dernæst kan tændkabler og ledninger irre. Prøv at starte motoren uden øverste plastdæksel i mørke, og se om du kan se gnister omkring spoler/kabler. Muligvis er tændrørerne slidte eller har taget skade af vand omkring dem.
Luftmasse målerens symtomer er mest, at motoren hopper op og ned i omdrejning i tomgang.

steenolsen

Indlæg af steenolsen » 02 jan, 2010 00:57

Hej.

Takker for et hurtigt svar, ja jeg må starte fra en ende jeg prøver og få kigget lidt på den udfra dine råd :o), jeg vender tilbage med nyt senere...

VH
Steen

steenolsen

Indlæg af steenolsen » 03 jan, 2010 02:11

Hej.

Så har jeg brugt en 3 timer på den kære Alfa og har nu tjekket stik, vand i tændrørsbrønd, givet kontaktspray på div. stik, og det hele ser umiddelbart fornuftigt ud, men det kan selvfølgelig være en væsentlig ting at gummimanchetten til tændrøret på cyl 1 ikke kun var revnet men faktisk revet helt over (ikke selve kablet men "kun" manchetten). Der blev jo målt tændningsfejl på cyl 2&3 men kan det snyde hvis der springer gnister ind på motorblokken ??

Jeg kørte en del ture for at se om jeg kunne lure et mønster og er kommet frem til flg.:

Får den lov at stå stille i tomgang er der fuld effekt, også når jeg kører lidt rundt i byen lige efter den har stået i tomgang, men lige så snart den kommer ud på åben landevej så er det ligesom om den får for meget kulde og så kører den lidt som min gamle BMW der led af karburatoris, dvs. den nærmest bremser når jeg giver gas men kommer langsomt hvis jeg giver fuld gas, men sidst jeg så efter sad der stadig indsprøjtning på Alfaen ;o). - kører jeg igen ind til siden og giver den lov til at så i tomgang et lille minut , ja så kan den lidt igen.

Tændrørsmanchetten skal jo i hvert fald skiftes, men jeg kan ikke se sammenhængen med at bilen tager perfekt gas når hjulene står stille, men når den kører på landevej trækker den sig ??

Jeg tjækkede også luftfilter og kan heller ikke se revner på luftrøret fra filter via MAF osv.

Jeg kan høre et indsugningssnøft ved indsugningsmanifolden når jeg giver hurtigt gas, hvilket muligvis er normalt ??

Ellers er gode ideer velkomne :o)

Venlig hilsen

Steen Olsen

elp

Indlæg af elp » 03 jan, 2010 02:49

Jeg kan høre et indsugningssnøft ved indsugningsmanifolden når jeg giver hurtigt gas, hvilket muligvis er normalt ??
Nu er lyde svære at forstå ud fra andres forklaringer, men jeg vil sige, at for mig forstås det, som at der er en utæthed ved indsugningen - også sammenhold med at motoren går OK ved langsom kørsel, men holder igen når der gives godt med gas = for mager benzinblanding. Det kan være enten pakningen, revner i manifolden eller ved speederspjældet. Jeg kender to måder at finde utætheder ved indsugningen, 1. pust noget røg ned omkring indsugningrørerne osv og se om røgen søger et bestemt sted hen, 2. sprøjt noget forstøvet benzin eller starthjælp forskellige steder på indsugninge, hvis omdrejningerne stiger når der rammes et sted, så er der en utæthed.
De gang jeg har øvet mig med indsugnings utætheder, har jeg brugt begge metoder,først røgen og så sprøjtet starthjælp der, hvor jeg mistænker en utæthed.
Oftes er det pakningen ved manifold eller speederspjæld, så først prøver man at spænde møtrikkerne, før man skifter pakning.
Skru evt. tændrørerne ud først (du skal til tændrørshætten alligevel) og se hvordan elektroderne ser ud, er de hvide er blanding mager, er de café latte farvede er blanding OK, er de sorte og/eller fugtige er blanding fed.
8 nye tændrør koster kr. 890 her http://alfastumper.dk/oscommerce_st/cat ... 87_164_174

steenolsen

Indlæg af steenolsen » 04 jan, 2010 02:45

Hej og tak for rådene.

Har tjekket tændrør, - de er meget lysegrå, tæt på hvide så det kunne tyde på at den får for lidt at leve af. Det kan måske skyldes en defekt Lambdasone eller MAF ? - jeg vil i 1. omgang prøve at få skiftet tændrør og få tjekket om den skulle suge noget falsk luft.

VH
Steen Olsen

steenolsen

Indlæg af steenolsen » 09 jan, 2010 04:49

Hej.

Her får i lige løsningen (forhåbentlig) på mit Alfaproblem som måske kan være til hjælp for andre:

Jeg droppede at skifte tændrør, men gik efter den ene Lambdasonde da fejlmeddelserne efterhånden var ret stabile omkring Lambdasonde 2.

Det hjalp gevaldigt, den lavede et enkelt dyk kort efter start, men har siden kørt rent både ved sejtræk og høje omdrejninger uden den har tøvet eller hakket. Det viste sig at der også var en dårlig kabelforbindelse ned til Lambdasonden så det har nok også spillet ind.

VH
Steen Olsen

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"