Hej.
Ny i forummet, men glad ejer af en 156 2,0 TS og en 1974 GTV 2000.
Jeg overvejer at skifte 156'eren til en 2,4D som bliver til salg
i området hvor jeg bor.
Det drejer sig om en 2004'er der har kørt 148.000 km.
Hvad ligger der af vedligehold på den motor ud over det sædvanlige
som remme, filtre osv. ?
Her tænker jeg specielt på diesel højtryks pumpe/indsprøjtningsanlæg
Der er jo ikke meget ved at købe en "ny" bil for dernæst at køre den direkte på værksted for at få lavet et 20.000 kr's service.
På forhånd tak.
Thomas T. Petersen
Esbjerg
Service interval 2,4 motor
Hej Thomas, service intervallerne er de samme for benzin og diesel modeller. Ud over hvad du er vant til at dele som skiftes på din benzin bil, skal diesel modeller have skiftet brændstofsfilter hver 20000 km.
Dieselmotorer er ikke så sårbare mht. tandremme og strammerhjul, da de ikke roterer så hurtigt, men remmen skal skiftes med intervaler. Det er klogt at se dokumentation for at det er gjort. Spørg evt. en forhandler hvor tit de anbefaler tandremsskift, iflg. min 156's servicebog er det hver 120000 km som for benzin modellerne - hvilket jo er for langt for dem.
Motorolien bliver hurtig "sort" af partikler fra forbrændingen i diesel motorer, så jeg ville skifte olie og filter hver 10000 km (det gør jeg faktisk på min benzin) og kun bruge en olie som er specielt udviklet til turbo diesel motorer.
Dieselmotorer er ikke så sårbare mht. tandremme og strammerhjul, da de ikke roterer så hurtigt, men remmen skal skiftes med intervaler. Det er klogt at se dokumentation for at det er gjort. Spørg evt. en forhandler hvor tit de anbefaler tandremsskift, iflg. min 156's servicebog er det hver 120000 km som for benzin modellerne - hvilket jo er for langt for dem.
Motorolien bliver hurtig "sort" af partikler fra forbrændingen i diesel motorer, så jeg ville skifte olie og filter hver 10000 km (det gør jeg faktisk på min benzin) og kun bruge en olie som er specielt udviklet til turbo diesel motorer.
Det er de også, men via en Service meddelse til værkstederne. På nyere (end min) er der indført i sercicehæfter "60000 km/3. år - kontroller tandremmes tilstand".
Hvilket alt andet lige, at man skal betale stort set samme arbejdsløn som et tandremsskift og at foretage det. I praksis betyder det, skift remme. For at kontrollere strammerhjule skal remmenes tilstramning slægges, hvilket betyder at remmene skal skiftes, da man ikke må genbruge en rem som tilspændingen har været løsnet på.
Hvilket alt andet lige, at man skal betale stort set samme arbejdsløn som et tandremsskift og at foretage det. I praksis betyder det, skift remme. For at kontrollere strammerhjule skal remmenes tilstramning slægges, hvilket betyder at remmene skal skiftes, da man ikke må genbruge en rem som tilspændingen har været løsnet på.