156 V6 kontra 2,0 ?????

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Ole Jørgensen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 13 mar, 2007 02:09

Jeg har også være den lykkelige ejere af flere 156 2,0 TS og en 2,5 V6 og kan nikke genkendende til det meste. 2,5 V6 er dyrere i sliddele, forsikring og ejerafgift og den har en ringere balance end 2,0 TS og begge motorer bruger lidt olie (ca. 1 - 2 liter på 20.000 km). Begge motorer er omdrejnigsvillige og spinner som en kat. Men mit valg vil også være V6'eren, da denne motor simpelthen er en drøm. Men sørg for at finde en der er serviceret efter forskrifterne og få den gennemgået af en ekspert. Jeg fik iøvrigt skiftet tandrem på min V6'er for ca. 8.000 kr. incl. moms (2003).[;)]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 13 mar, 2007 02:56

[;)] Ja så er det helt op til dig - Jacob

Jeg er fuldstændig enig med både Daniel, Ole og Erik.
Her er det din følelse og pengepung der skal bestemme. Så test dem begge godt og grundigt.

Med hensyn til olie og TS motorer - jaaah båb båb, tjekker min olie hver gang jeg tanker eller i weekenden når Bella skal vaskes. Det tager ca. rundt regnet under et minut og så har man igen ro i sindet.
Så hvor stort er det problem egentlig ???
Mener da også man skal tjekke olie på andre biler [:o)]

tpsimmert

Indlæg af tpsimmert » 20 mar, 2007 17:04

Hej Jacob.

Mht olieforbrug: Efter sigende bruger nogle 2,0 motorer en del olie. Min egen bruger de sædvanlige ca. 0,5 l/10.000 km. Nu kører der ikke så mange V6'ere rundt, men mon ikke der også er eksemplarer her som bruger olie langt over gennemsnittet....ligesom nogle citroener, peugeoter, VW'er, Audier, BMW'er o.s.v.? Min pointe er at jeg ikke tror Alfa, hverken 2,0 eller andre motorer, har generelle problemer med olieforbruget.

Når du har kørt 10-15.000 km i bilen er du ved at have dannet dig et godt indtryk af dens olieforbrug. Tjek i starten ofte, herefter behøver det ikke være hver gang du har været på en længere tur.

Mht tandrem og pris: V6'eren er dyrere, men såvidt jeg har kunnet læse her og på Cuoresportivo.dk findes steder hvor det kun er et par tusser dyrere end på 2,0'eren.

Undervogn, hjulophæng, rust må være samme historie de to biler imellem, blot er V6'eren tungere og æder derfor nok også bøsninger m.m. lidt hurtigere.

Min (store) anke ved 2,0'eren er den svage trækkraft under 2500 omdr/min. Jeg har for nyligt skiftet luftmassemåler (MAF) og fået motorstyringen optimeret - det hjalp en del, men den er stadig ret svag ved lave omdrejninger. Da jeg ofte kører en del by er det, sagt på jydsk, træls. Af den årsag vil jeg ikke have en tilsvarende 2,0'er igen (min er årgang 98). 2,0'eren er dog en formidabel motor på langtur (motorvej). V6'eren er alt for tørstig (såvidt jeg har kunnet læse)- især til bykørsel. JTD er for dyr, så derfor bliver det nok et helt andet bilmærke næste gang.

Jeg har indtil videre kørt 90 tkm i min alfa (har rundet 187 tkm). Der har ikke været særlige problemer med den, og totaløkonomien er rigtig fin.

Mvh Tom

Jacob WA

Indlæg af Jacob WA » 21 mar, 2007 23:45

Hey ...

Mht. totaløkonomi/driftøkonomi, så er der MEGET delte meninger om en Alfa. Min far har selv en 156 1,6 fra 1998. Han har haft den i snart 6 år. Den har svigtet ham en gang. Derudover har der ikke været andet end almindelig vedligholdelse.
Hvis man kan finde en rigtig fin brugt bil, så er den sku ikke dyrere at holde kørende end andre bilmærker. Hvis man holder lidt øje med den, så køre den også til solen går ned.

Jeg har været ude og prøve en V6'er. Den går sku godt .... RIGTIG godt endda. Ved godt den er lidt dyrer at køre i, men jeg er lige ved at tro det er det værd. Den jeg prøvede havde også det originale Sport 1 kit. Plus den havde sort læderkabine og Aircon. Den var rigtig lækker. Jeg var solgt .....

Tror det ender med sådan en .... hvis jeg kan finde HELT rigtige .... gerne i rød, med ovennævnte udstyr.

elp

Indlæg af elp » 22 mar, 2007 00:17

Hej Jacob, alle V6 har A/C og (vist) SportsKit 1. Læderkabine er ekstraudstyr. Desværre tror jeg ikke der er mange røde, de blev (vist) kun taget hjem i metalfarver, så en rød skal sandsynligvis have været bestilt særskilt hjem af en entusiast.
Held og lykke med jagten.

cmp

Indlæg af cmp » 21 apr, 2007 21:42

Lige en lille bemærkning til motor, min 156 2,5 med km 110000 blev testet på rullefelt i sidste uge, og ALLE hk er hjemme. Fin motor.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"