Sænkning af Sud serie 3

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
Nyholm
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jan, 2004 07:22
Geografisk sted: Danmark

Sænkning af Sud serie 3

Indlæg af Nyholm » 27 jan, 2004 07:32

Jeg ønsker at sænke min TI1,5 QV 35 - 40 mm. Har fundet forskellige fjedre som angives at passe til type 902A som jo er AR's typebetegnelse for Sud Sprint'en. Passer de undervogn sammen? Passer Sud'en også støddæmpere med 33'eren?[?]



Niels Beck
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06 nov, 2003 05:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Niels Beck » 17 feb, 2004 06:26

Er også på udgik efter sænkningsfjedre til min Alfasud 1,5 TI QV fra 1983 og har set i Alfa klub bladet at Philips Automobiler sælger Vogtland fjedre til halv pris. Jeg har haft kontakt med dem men de har ikke fjedre til Alfasud men har til 33'eren men de mener at de skulle kunne bruges til Alfasud'en.
Hvad har du fundet af mærker og pris ?

Nyholm
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jan, 2004 07:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nyholm » 17 feb, 2004 07:34

Jeg har fundet Weitech-sænkningsfjedre i Tyskland - som sagt til Sprinten - som jeg "mener" bør passe. Dette har nogle gl. Alfasud-kørere fra Fyn bekræftet, så det passer forhåbentligt. Ellers tager jeg springet til en coils-over løsning - anbefalinger?
Med så mange Sud-clubracere i klubben er det iøvrigt lidt mærkeligt, at ingen "erfarne" gider at hjælpe "os" nye "boxer-tosser". Så er det faktisk lidt nemmere med råd i Nord-alliancen!?

Niels Beck
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06 nov, 2003 05:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Niels Beck » 17 feb, 2004 08:58

Ja der er ikke kommet mange svar !!

Jeg har læst i 2002 Juni AR klub bladet at Peter D. har sat et sæt Eibach fjedre i hans Grønne Sud, de kan køb hos Lindbjerg Car Parts til ca. 2000 kr minus lidt klub rabat, så de burde have noget der kan bruges.[8D]

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 17 feb, 2004 10:24

Ja jeg kan godt forstå jeres undren.

Ja Sud og de tidligere Spinter passer fjedre sammen (Sprint til og slut 84). Fra slut 84 kører Sprinten med Alfa 33 undervogn.

Jeg er ikke sikker på at fjederlængderne er de samme på Sud og 33.

Nej Sud passer ikke støddæmpere/fjederben med Alfa 33. For at dette kan lade sig gøre, skal man have flyttet hele undervogn og bremser fra Alfa 33 til Sud'en.

Coil-over ? Find en pose penge og bestil dem. Der er nok ikke mange der kan give nogle anbefalinger på dette.

MVH
Ole F

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 17 feb, 2004 11:13

Jeg kender kun Eibach-fjedre til Alfasud. De kan vist fås for ca. 1.500 kr. inkl. moms hos Racing Centeret (vores annoncør på side 45).

Man køber blot et sæt til en 33 16V. De er perfekte foran, mens de bagtil er en cm for lave efter min smag. Bilen kommer til at stå helt vandret i stedet for - som vanligt - at hælde en smule fremover.

Jeg har fået lavet en 1 cm tyk nylonskive (ring) og lagt i bunden (øverst) af fjederskålen bag. Så passer det fint. Uden ringen bliver fjedrene også netop løse bagi, når man løfter bilen op, og det er faktisk ikke lovligt.

I øvrigt kan jeg bekræfte Ole Fiskers svar.

Hvad angår "ClubRacer'ne", så har de intet at hjælpe med her, idet de benytter helt specielle løsninger, hvor man f.eks. sender fjederbenene til England, og så får man dem ombygget til "Coil-over". Det er generelt ikke noget, der kan anbefales til gadekørsel. Selv med udskiftningsmuligheder er det alt for hårdt og med for kort fjedervandring. Derudover kan det ikke godkendes, når bilen skal synes!

Altså, glem den løsningsmulighed.


Peter D

Niels Beck
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06 nov, 2003 05:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Niels Beck » 17 feb, 2004 17:10

Kan i forklare hvad en "Coil-over" løsning er da jeg ikke er den store ekspert på undervogns opsætning/løsninger.

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 17 feb, 2004 17:34

Hej Niels.

Det er vel også bare et smart udtryk.
Den store forskel er at fjedrene er væsentligt mindre i diameter, og derfor smyger sig op af fjederbenet, samtidig med at man kan justere højden af bilen ved at der er gevind på selve fjederbenet. Man kan så skrue den nederste fjederskål op og ned.
Fordele: <ul><li>Lettere hjulophæng</li><li>Hurtigere skift af fjedre </li><li>Hurtig justering af kørehøjde.</li><li>Mindre pladskrævende ved ombygning af bilen.</li><li>Plads til store hjul uden at dækket støder mod den nederste fjederskål.</li> </ul>
Ulemper: <ul><li>Koster kassen</li></ul>

[file]coilover3.GIF,2,,0[/file]

MVH
Ole F

Niels Beck
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06 nov, 2003 05:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Niels Beck » 17 feb, 2004 17:51

Tak for det uddybende svar jeg er blevet lidt klogere også rart med et billed så man kan få syn for sagen, og ja de ser meget dyre ud hvis ikke noget jeg har brug for på min Sud.

Jeg går efter nogle normale sænkningsfjedre og ifølge Peter's svar skulle et sæt eibach til en 33 16V være løsningen. Så skulle et sæt Vogtland til samme model vel også kunne bruges, men hvad er bedst ?

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 18 feb, 2004 02:47

Ja, jeg tror også, at et sæt Vogtland kan bruges.

Det er vel et sådant nogenlunde kendt fabrikat.

Sagen er, at sænkningsfjedre ikke altid er af lige god kvalitet.

Om Jamex plejer vi spøgefuldt at sige, at de sænker 2 cm, når man har monteret dem! Efter en uge er bilen sænket i alt 4 cm, og efter nogle måneder er bilen sunket helt sammen og måske med en resulterende sænkning på 6 cm.

Eibach er kendt som det bedste produkt, hvor kvaliteten er i orden. Fjedrene er bl.a. "pre-loaded", det vil sige, at de ikke vil sætte sig yderligere. Overfladen er "shut-peaned", det vil sige beskudt med metalkugler inden lakering, hvilket giver en hårdere overflade, og der er trykspændinger i overfladen, hvilket nedsætter risikoen for revner (at fjedrene knækker).

Man skal også gå efter fjedre, der er progressive. I praksis med tættere vindinger i den ene ende, sådan at ved belastning lægger de første vindinger an mod hinanden, og så bliver der færre vindinger til at tage den yderligere belastning. Fjedrene er altså "fleksible" ved de små bevægelser med næsten ubelæsset bil, men bliver stivere ved store fjederbevægelser, og når man har læs på.

Hvis Vogtlands bagfjedre ikke er med kort afstand mellem vindingerne i den ene ende, vil jeg sige, at det er et lavkvalitetsprodukt, og så fravælges de. Hvis Vogtland er progressive bag, vil jeg overveje køb på baggrund af prisforskellen.

mvh

Peter

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 18 feb, 2004 03:18

Nu har jeg muligvis misforstået noget af det skrevne her,men 33 fjedre passer da ikke på en (tidlig) Sud/Sprint,gør de?Jeg mener da at fjedre til 33'eren er endda noget kortere,pga. at den jo har "aksel" bagbro,og fjedren derfor sidder ovenpå røret/bagbroen.Indtil '84 har Sud/Sprint plade bagbro,og her sidder fjedren nede i bagbroen = længere fjeder.

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 18 feb, 2004 04:16

Ja, det med bagbroen er i princippet rigtigt.

Men det "klares" af i alt 3 punkter:

1. Jeg fortalte, at Alfasud'en blev en anelse for lav.

2. Alfa 33-ejere, der har købt Eibach har klaget over, at bilen ikke bliver sænket så meget bagi, som de kunne ønske.

3. Der er reelt ikke så meget forskel på pladebagbro og rørbagbro, som vi regnede med.

Summa summarum. Det du'er også på en Alfasud (evt. med 1 cm skive). Jeg har prøvet det 3 gange på en Alfasud.


Venlig hilsen

Peter

Niels Beck
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06 nov, 2003 05:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Niels Beck » 18 feb, 2004 04:40

Ifølge sælger Philip Philipsen Automobiler:

Vogtland er absolut topkvalitet i fjederstål.
Progressive tilpasset den enkelte model. 5 års garanti.

Men de skal jo også leve af at sælge dem [:)]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 18 feb, 2004 04:48

Okay,så er det på plads,tak for det.Men vil det sige at 33 fjedre/forreste også passer (højdemæssigt) på en Sud?Det kan jeg jo næsten læse udfra det du skriver.Med andre ord : Forfjedre til boxer modeller,minus selvfølgelig 145/146,-passer altid til hinanden?

Der er jo nok en lille forskel i hårdhed,-en fjeder til f.eks. en 33 16v er nok lidt hårdere end en til en Sud,pga. højere egenvægt.Men det kunne jo være et plus,det er helt afhængigt af temperament.

Men hvad så med dæmpere?Bagi er en 33 dæmper ihvertfald nok for kort,pga. det samme som jeg beskrev i sidste indlæg.Måske man kunne lave en lille indsats/forlængerstykke.Men foran,hva' der?Der findes jo forskellige fjederbens producenter,såsom Spica og Boge,men er det kun på 33'eren?Jeg er klar over at selve fjederbenet er forskelligt på Sud kontra 33,men passer de (Koni)indsatser med hinanden?

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 18 feb, 2004 17:39

Vedrørende fjedrene og hårdhed havde Eibach også sænkningsfjedre til de andre Alfa 33 (altså minus 16V).

Jeg gik ud fra, at da 16V fra starten er lidt hårdere, har de også lavet lidt forskel på de to sænkningssæt, så 16V-sænkningssættet er hårdere end ikke-16V-sænkningssættet.

Eibach-fjedrene er i øvrigt ikke (selv 16V) særligt ukomfortable at køre med (progressive og med mange aktive vindinger, når man kører alene eller højst to i bilen). Det, som går galt, og som ødelægger komforten, er når man justerer støddæmperne til for hård dæmpning.

Fjederben fra Alfa 33 kan ikke passe på en Alfasud, idet bespændingen nederst ser helt anderledes ud. Det kan kun lade sig gøre, hvis man også skifter lejehus, og så skal man også skifte trækaksler.

Med hensyn til støddæmperne har jeg aldrig selv forsøgt at putte en 33-støddæmper på en Alfasud. Mit gæt går imidlertid på, at det hverken kan lade sig gøre for eller bag. Hvorfor skulle Koni ellers have forskellige dæmpere både for og bag til Sud og 33?

Det kan være, at du nu tænker, at når det kunne lade sig gøre med fjedrene, så kan det nok også lade sig gøre med støddæmperne.

Her er imidlertid en forskel, idet Eibach ikke (som f.eks. Koni) leverer alternative dele til Sud. De har garanteret slet ikke interesseret sig for en Alfasud, da de er for gamle, og den tilhørende TÜV-godkendelse koster mange penge, som de ikke kan få ind ved salg til Alfasud.

Et endeligt svar kan du måske få hos vores ny Alfa 33-konsulent, som ejer 5 Alfasud, 7 Alfa 33, en Alfetta, en GTV, en 75, samt en 155 2.0 1994, som han kører i til dagligt. Hans telefonnummer (som jeg ikke kan huske her, hvor jeg sidder nu) kan du få ved at sende mig en mail: redaktoer@alfaklub.dk. Han har ikke email/net, så han ser ikke diskussionsforum.

Mit forrige indlæg havde mærkelige skrifttegn og manglende linieskift, men det skyldtes, at det var skrevet fra min hjemmecomputer, som er en Mac med Netscape browser, og det taler åbenbart ikke godt sammen med forummet. Denne her mail er skrevet fra mit arbejde på en PC.


Venlig hilsen
Peter

Besvar

Tilbage til "Alfasud/Sprint Alle modeller Hjulophæng"