Alfasud / Alfa 33 bagbro

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Alfasud / Alfa 33 bagbro

Indlæg af jensebhansen » 02 jan, 2004 01:05

Hejsa og godt nytår

Er det muligt at anvende en Alfa 33 bagbro på en Alfasud uden at ændre bagbroens angrebspunkter? Så vidt jeg husker og har set så benytter alle Alfasuder et langsgående Watt-led, mens alle Alfa 33'ere benytter to fremad rettede støttestænger der danner et parallelogram.

Jeg vil samtidig også gerne bibeholde de bagerste skiver, men så vidt jeg ved er alle 33'ere udstyret med tromler - med undtagelse af 16V'eren. Er det muligt at montere spindler inklusiv skiver på en Alfa 33 bagbro?

mvh,
Jens



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 21 feb, 2004 04:30

Hej igen,

Er der slet ingen derud, der kan løse dette problem for mig?

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 feb, 2004 05:11

Det er kun 33 fra og med '90 der har 2 fremadrettede stræberarme.Alle tidligere modeller har 1 fremadgående,og 1 bagudgående.

Må jeg spørge hvorfor du vil have 33 bagbro monteret?

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 21 feb, 2004 06:56

Thomas,

Tak for forklaringen.

Grunden til at jeg er interesseret i en 33 bagbro, er at jeg har en Alfasud hvor bagbroen er rusten, og det problem er der tre løsninger på:

1) Lapper rusten i den eksisterende bagbro
2) Finder en anden Alfasud bagbro
3) Finder en Alfa 33 bagbro, der så vidt jeg ved har den fordel at bagbroen er et rør og ikke en kasseramme lavet af bukket plade med deraf følgende mange kanter og samlinger, hvor rusten kan starte.

Ved du om en Alfa 33 bagbroen fra før 90 lavet som et rør eller en kasseramme?

Admin
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 maj, 2003 10:00
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Admin » 21 feb, 2004 09:48

Hej Jens

Så vidt jeg husker er bagbroerne fuldstændig identiske. Eneste forskel er den bagerste stræberarm, som er anderledes i længden, for at kunne ramme det rigtige angrebspunkt øverst foran (i stedet for bagud)

MVH
Ole F

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 feb, 2004 12:16

Okay.Pokker ta' den rust ! ! ! Hvem har egentlig opfundet den?Egentlig ikke for smart.Nej,jeg spurgte om formålet med konverteringen fordi jeg igennem tiden har hørt teorier om fordele og ulemper ved henholdsvis den ene og den anden type bagbro.Nogle mener den gamle pladetype bro er lige en smule stivere,mens andre mener det modsatte.Interessant diskusion,men ret umulig,da det jo næppe nogensinde bliver testet ordentligt.

Alle 33'ere har "rørmodellen" som bagbro.+ de sidste Sprint modeller fra ca. '84.

Jeg mener altså at kunne huske at det beslag for stræberarmen der tidligere vendte bagud ('83-'89), er blevet flyttet på 33 Nuova bagbroen,dvs. fra og med '90.Jeg burde kunne tjekke det imorgen,da jeg har begge typer.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 21 feb, 2004 20:40

Thomas,
Ja, desværre så er rust nært beslægtet med ældre italienske biler - specielt Alfasud'en :-)

Ved du om man kan montere Alfasud spindler (for at bibeholde de bagerste skiver) på en Alfa 33 bagbro? Alle 33 har såvidt jeg husker tromler bag med undtagelse af 16V bagbroen, der så til gengæld benytter to fremadrettede stræberarme og ikke et wattled som på Alfasud'en

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 22 feb, 2004 00:59

Ang. spindlerne ved jeg det ikke.Men jeg mener at det kan lade sig gøre,tror nok Vølund havde/har gjort det på deres racer.

Jeg har kigget på de 2 forskellige typer 33 bagbro'er,og på Nuova bagbroen er det beslag til den stræberarm der her går fremad,dvs. det der sidder øverst,flyttet frem foran.På den gamle type 33 bro,sidder det bagved ("røret").Så umiddelbart kan man ikke bibeholde watt leddet ved konvertering til en Nuova bagbro.Med mindre selvfølgelig at disse beslag også kan skiftes.Jeg prøver lige at kigge på min reservedels cd ved lejlighed.

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 22 feb, 2004 03:50

Hej Jens,
Jeg har "tilfældigvis" en 33QV fra '88 dvs. med dobbelt dellorto - men nu var det bagbroen og skiverne det drejede sig om og min er med tromler bag - jeg ved dog at netop QV modellen også blev lavet med skiver bag - det burde altså kunne lade sig gøre og jeg har også selv overvejet muligheden for at skifte - pt. er der desværre mange andre problemer der står foran i køen før jeg når til det... :-/

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 23 feb, 2004 18:34

Alfa 33 serie 1 og 2 (1983-1989) har aldrig kunnet fås med skiver på baghjulene, uanset om det var QV-model eller andet.

Da serie 3 kom i 1990, kunne man - mod en uhyrlig ekstra betaling på vist nok ca. 30.000 kr. - få ABS-bremser, og de udgaver, der har ABS-bremser, har også samtidig skiftet de bageste tromler ud med skiver. ABS kunne fås både på 1.7 i.e. og 1.7 16V.

Desværre ved jeg ikke, hvordan tingene skal passe sammen. Jeg har aldrig selv prøvet at skifte ud. Men jeg ved, at Jesper Bronke m.fl. har fået monteret bagbro (rør) fra Alfa 33, og også skiver (inkl. håndbremse) fra 33. Og så vidt jeg husker, kunne det gøres uden at skulle fabrikere nogle specielle dele eller svejse beslag eller lignende. Det var kun et spørgsmål om at kombinere delene rigtigt!

Jesper er i Australien indtil april, så vi kan ikke spørge ham nu.

Jeg får også brug for at kende det hele omkring udskiftning af Sud-undervogn til 33-undervogn, både vedrørende forende og bagende. Det er et kommende projekt.

Peter D

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 24 feb, 2004 08:16

Hvad man ikke alt tror at vide [B)] da jeg tjekke mine kilder for at se hvor jeg havde fået idéen fra at serie 2 kunne fås med skiver bag så stod der sjovt nok '90 og S3 - det må have været ren ønsketænkning[?][:D]
- og jo dog også muligt trods alt.

Besvar

Tilbage til "Alfasud/Sprint Alle modeller Hjulophæng"