Gearkasse

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Gearkasse

Indlæg af Peter Dyrelund » 17 jun, 2003 21:40

Kan man bruge en Alfa 33 gearkasse på en Alfasud, og hvordan kender man gearkasserne fra hinanden?

Peter D



ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 18 jun, 2003 07:54

Gearkasserne fra Alfa 33 passer fysisk på Sud, der er dog flere ting man skal være opmærksom på:
<ul><li>Støttebolte til montering af bremsekalibre findes ikke på Alfa 33. Så hvis man ønsker at beholde "indenbords" skiver skal der skæres gevind og monteres støttebolte i Alfa 33 gearkassen</li>.<li>Alfa 33 er født med elektronisk speedometer, hvorimod Sud'en kører med mekanisk speedometer-drev. Man skal derfor sikre sig, at det er muligt at få overflyttet det mekaniske drev, som på den oprindelige Sud-gearkasse let kan være irret/tæret fast.</li><li>Flangerne til drivaksel-montering på gearkassen har en anden længde. Man skal derfor sikre sig, at drivaksler og flanger længdemæssigt passer overens på den aktuelle bil </li></ul>



Redigeret af - ole fisker den 17/06/2003 23:44:44

Thomas Strandtoft
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 okt, 2003 01:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Thomas Strandtoft » 29 okt, 2003 02:14

Som supplement til Oles svar kan jeg fortælle lidt om det praktiske i forbindelsen med at lægge en 33 gearkasse i en Sud.

Jeg ønskede at fortsætte med de indenbords skiver efter gearkasseskiftet, så jeg fik en gut i nordsjælland til at lave beslag til monteringen af kalibrene. Flemming et eller andet, Dyrelund gav mig hans nummer.

Flangerne på 33 gearkassen passede ikke til at montere skiverne, så jeg flyttede flangerne fra Sud gearkassen over. Først løsnede jeg de otte bolte der holdt flangerne på 33 gearkassen, men selv om det var ganske nemt at hive flangerne den første cm. ud, viste det sig hurtigt meget svært at få resten til at slippe. Ved forsigtig brug af en trækkile og en hammer lykkedes det at få den ene flange af, men da jeg prøvede med den anden, knækkede et af hjørnerne af. Heldigvis var det på de flanger der ikke skulle bruges, men metoden kan ikke anbefales. Godt knotten endte jeg med at vende bunden i vejret på gearkassen, afmontere bundpladen og herefter var det barnemad at få flangen af.

På sudgearkassen startede jeg med at fjerne bundpladen og igen var det helt enkelt at få flangerne løs med håndkraft.. Det er helt klart MÅDEN at gøre det på.

Oprindeligt var planen at konvertere Suden til at bruge det elektroniske speedometer fra en 33, men speedometerdrevet i 33 gearkassen matcher ikke en sudflange. For at få speedometerdrevet ud (de sad meget godt fast) fandt vi en lang maskinbolt der var en anelse for stor til hullet i drevet, stak bolten ned i hullet og gav den en forsigtig svejseklat. Herefter var det på med en rørtang på bolten og så ellers slå bolt og drev op af hullet med en stor hammer. Lidt forsigtigt arbejde på slibestenen efterfølgende fik bolten til at slippe og svejseklatten til at forsvinde.



Hygge..
Thomas

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 29 okt, 2003 04:44

Kan man ikke skifte/bytte hele differentialet over?Det er selvfølgelig et større arbejde,men hvis det er fordi at det efterhånden er svært at skaffe originale Sud kasser,kunne det vel være besværet værd.Der kunne vel så monteres kron og spidshjul fra "udvalget" af de andre boxerkasser - om nødvendigt,- så totaludvekslingen passede nogenlunde igen.

Den eneste mulighed jeg kender til, man har for at se forskel på boxer kasserne,er som du,Peter selv har skrevet i din gamle,helt fantastiske,gearkasse tabel,at pille bundpladen af,og tælle tænderne på kron og spidshjul.Flere af kasserne har godt nok samme totaludveksling (2 med 4,11,og 3 med 3,89),men bruger man udelukkelsesmetoden ved visuelt at skelne mellem Sud og 33 kasser,er der rent faktisk kun 2 (Sud) kasser man ikke med bestemthed kan bestemme.Så de 2 er de eneste tilfælde hvor man kan gå galt af gearingerne i de individuelle gear.

Har man ikke dette skema,der står i Klubbladet 2/94,kan man gå ind http://www.alfa-pages.co.uk/ ,hvor der også er udarbejdet et næsten ligeså godt skema.

Thomas G

Besvar

Tilbage til "Alfasud/Sprint Alle modeller Drivlinje"