Tuning af 1,5'er (105 HK)

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Nyholm
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jan, 2004 07:22
Geografisk sted: Danmark

Tuning af 1,5'er (105 HK)

Indlæg af Nyholm » 07 aug, 2004 08:00

Kan blokken bores op så 33-stempler (86 mm) kan monteres og kan topstykker inkl. stempler og knaster fra 33'er 1,7 monteres på blokken. Kan det anbefales eller skal jeg hellere tage skridtet og montere en 1,7? Der er jo div. modifikationer (bl.a. på gearkassehuset a.h.t. bremsekalipre)forbundet med 1,7'eren.

Morten



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 07 aug, 2004 10:21

Hvis din 1,5 er en 105 hk udgave (som du skriver),kan du bare montere en 1,7 QV motor (fra 33 serie 2,'86 til '89,118 hk),så holder du dig inden for 20% reglen.Og på denne skulle der ikke være noget i vejen for at bibeholde din gearkasse med indenbords bremser.Den er lidt lavtgearet ift. at arbejde sammen med en 1,7 QV motor,men desto mere sjov.Har selv prøvet det engang [:D] .Men det kommer lidt an på hvad du bruger bilen til,for den bliver selvsagt lidt lavere gearet.Kører du meget i den til daglig / motorvejskørsel,bliver det nok lidt anstrengende i længden.Men er den mere til sjov,er det helt kanon ! ! ! ! Hvis du sætter en 33 gearkasse på (dvs. udenbords bremser),skal du også til at skifte bagbroen til model 33,dvs. hele undervognen.Det er pga. at Sud har håndbremse på de forreste kalibre (indenbords),og skifter du dette til 33,vips,-ingen håndbremse [:p].Men skift du bare trygt til en 1,7 QV motor,men behold gearkassen.Ellers er det en komplet 33 undervogn.

Admin
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 maj, 2003 10:00
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Admin » 10 aug, 2004 07:33

Hej Nyholm

Du kan også få isat bøsninger i en 33-gearkasse, så du stadig kan bibeholde de indenbors bremser.
Med de priser der pt er på en 1,7 motor kan dit projekt med at montere andre stempler og knaster nok ikke svare sig.

Nyholm
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jan, 2004 07:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nyholm » 10 aug, 2004 09:00

Tusind tak for jeres tips! Jeg havde tænkt at deltage med Sud'en i HMS's bakkeløb, så måske jeg skulle kombinere den nuværende gearkasse med en 1,7-motor. Det er selvfølgelig klart, at de rimelige priser der (endnu) er på en komplet 1,7-motor/gearkasse nok resulterer i, at jeg køber en sådan. Topstykkerne er planet og med skrappere ASSO-knaster og jeg har også nogle portede 40mm-Dellorto.

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 10 aug, 2004 17:32

Hej Nyholm.

Jeg glemte måske at skrive at der vist nok foreligger en godkendelses attest et sted i klubben der gør at du kan få godkendt at sætte en 33 undervogn på Sud / Sprint.Så det kan altså gøres uden efterfølgende problemer i synshallen.

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 10 aug, 2004 21:21

Vedrørende godkendelsesattest til ombygning af Alfasud til 33-undervogn, skal du maile til mig

redaktoer@alfaklub.dk

Du skriver, at du (allerede) har topstykker, der er planet og med skrappere ASSO-knaster samt nogle portede 40 mm Dell'Orto.

Husk, at hvis det er 1.5-topstykker, kan de ikke monteres på den 1.7-motor, som er den bedste/billigste løsning. Det vil give kompressionsforhold oppe i nærheden af en diesel. 1.7'eren har forbrændingskammer delvist i topstykkerne, mens 1.5'eren har plane topstykker og kun forbrændingskammer i stemplerne.

Vedrørende gearkasse skal du være opmærksom på, at lige præcis Alfasud 1.5 ti QV 105 hk har den gearkasse med de dårligste udvekslingsforhold. Det er en "overgears-gearkasse", der har fået ændret udvekslingen i differentialet, så 5. gear ikke længere er overgear, men svarer til et 4. gear (eller 5. gear på mere sædvanlige Alfa'er). Det betyder imidlertid, at alle gear er reduceret. I 1. gear kommer man derfor nærmest ikke ud flækken - og det hele går op i hjulspin, og omdrejningsfaldet ved hvert gearskift er lige så stort som på en almindelig 4-trins gearkasse (eller 5-trins overgears-gearkasse). Man bør derfor finde en ældre Sud-gearkasse eller gå over til en 33-gearkasse fra efter 1986 (de første 33-gearkasser er nemlig også med udvekslingsforholdene med den store spredning).

mvh
Peter

Nyholm
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jan, 2004 07:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nyholm » 15 aug, 2004 07:22

Hej Thomas og Peter

Det er interessante svar! Mine topstk. er fra en 1,7 og de stempler jeg har liggende (målt dia. ca. 86,4 mm) også fra denne. Jeg ville egentlig have boret 1,5-blokken op, men det er sikkert dyrt i.f.t. at investere i en komplet 1,7 (karb.model m. hydr. ventilløftere)m. gearkasse og skifte til 33-undervogn??

Mvh. Morten

Besvar

Tilbage til "Alfasud/Sprint Alle modeller Motor"