At skifte en pære når man ikke er Alfa mekanikler

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
menno
Geografisk sted: Danmark

At skifte en pære når man ikke er Alfa mekanikler

Indlæg af menno » 24 feb, 2010 20:00

Er der virklig nogen her som SELV kan skifte en forlygte-pære? Nu taler jeg ikke om folk med makaniker erfaring. Jeg synes ikke er det hele er så tydeligt vist i håndbogen. Det er noget [V] at man skal til et værksted for noget så simpel som en pære som skal skiftes. Jeg skal have en forlygtepære, en positionslys (er det ikke sådan det hedder?) og en bremselygtepære skiftet. Hvorfor har de designet det sådan? [8)]

elp

Indlæg af elp » 24 feb, 2010 21:06

Du har fuldstændig ret, det er en pest at skifte forlygte pærer, specielt nærlys, ekstra specielt venstre nærlys. Har tit forbandet de elendige spagetti gnaskere. Men desværre er det ikke kun på Alfa, det er nærmest umuligt. Så det er vel en sammensværgelse. Min datters Suzuki Gran Vitare skal på værksted.
Men til det: Jeg bruger et spejl og en lille lommelygte til hjælp. Først af med plast dækslet bag lygten yderst, så af med stikket bag pæren, det er her man river sig på hånden/fingerne 1. gang, så hold spejnet ned og lys med lampen, så du kan se bøjlen som holder pæren på plads og så ind med 2 fingre og tryk bagud på bøjlens 2 spidser og lirk dem til hver sin side - det er her man bander og får ømme fingerspidser. Når det er lykkedes efter nogle forsøg og flere rifter, så bemærk hvordan pæren vender, så den nye kommer ind rigtigt. Her er det nødvendigt at se ind i forlygten forfra, så pærens glas komme ind i den lille metalt cylinder, som omgiver den. Flere rifter, så på med låsebøjlen, stikket og dækslet. Regn med en ½ time i venstre side og det halve i højre.
Posisions pærerne er lettere, af med det indvendige lygtes dæksel, så kan man se fatningen med et lille håndtag i mellem de 2 hovedlygter, drej lidt i håndtaget og træk fatningen ud. Husk at det er en speciel H6W halogen pærer, hos THansen koster de kun ca. kr. 25, hos Alfa ca. 100++. Jeg skiftede en af dem i går, meget let, og en tågelygte, også forholdsvis let.
Baglygterne er lette nok at skifte ved at se i instruktionsbogen.

menno

Indlæg af menno » 24 feb, 2010 21:13

Der ser ud til at jeg burde kunne skifte positions- og baglygtspæren selv. :-) Tak for svaret Erik! (til de andre må jeg så bare køre til Jensen i Gentofte [:D]

MichelRS

Indlæg af MichelRS » 25 feb, 2010 00:39

så skal du glæde dig til der er en pære ved instrumenteringen der er gået :) men ja, nu har jeg haft en del andre biler, og alfaen er dog den mest underlige skruet sammen heh

alfalund
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 20 apr, 2010 18:05

Halløj folkens,

op med humøret - så er det heller ikke værre.

forlygterne skal man lige have taget på - det er vigtigt at tage stikket af før bøjlerne og så ellers visualisere hvordan de to fastholdelsesbøjler fungerer. første gang tager det måske en halv time lige at greje den, men sidste gang jeg skiftede var det klaret på 10 min for begge to - vel at mærke med kontorhænder et par størrelser over den gennemsnitlige italiener.

mht. instrumentbelysningen er det jo overhovedet ikke svært - der er bare lidt langt ind til instrumenterne i midterkonsollen - så udover at der er en masse skruer er det ikke noget problem. og bestemt ikke noget man behøver betale en mekker for.

ciao /m

pallekragh

Indlæg af pallekragh » 21 apr, 2010 00:01

Jeg skal selv have skiftet ja er det pærer eller kun en pære til midterkonsollet med temp,blæsertrin og luftveje.
På forhånd tak.

menno

Indlæg af menno » 21 apr, 2010 00:05

Jeg har lige fået alle 4 pære skiftet ud hos Jensen_Auto i Gentofte.
800 kr. Så er det også betalt ... [:o)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 El-system"