Boxer 1,7 16v med tændingen 6° over top ????????

Motor, motor-styring og komponenter på motor
KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Boxer 1,7 16v med tændingen 6° over top ????????

Indlæg af KitcarLasse » 29 jul, 2004 04:18

Undertegnede har monteret en 1,7 16v boxer i min bil, en kitcar der er vw basseret. Med andre ord så sidder motoren her hæk og bruger den org. vw gearkasse osv.

Motoren er fra en 33ér fra 1990 og har fået flg. dele udskiftet inden montering :
1. tændrør Golden Lodge
2. strømfordele dæksel
3. rotor
4. tændkabler
5. svinghjulsføler
6. benzinslanger
7. benzinfilter
8. tandremme
9. tandremsstrammerhjul
10. generatorlejer1
11. generator kul
12. speedertræk lejer

og kabel mæssigt er den tykke røde ledning sat til konstant +
de 2 sorte ringsko er naturligvis sat til stel
det lille hvide kabel er sat til tændspolens - pol
det lyserøde kabel er sat til tændings+
det lyserøde/hvide kabel er sat til +polen på el benzinpumpen

Problem :
Motoren starter perfekt og kører perfekt i tomgang, i frigear tager den hørbart gassen fint men i gear kan en gammel FORD med en hestetrailer med 2 heste i accelrere fra min 625 kg tunge bil der skulle have 137 hk ??????????????????????????????????????? når man træder gassen i bund hurtigt opstår der en dyb brumme lyd fra luftfilteret men ingen effekt komme til de trækkende hjul !!! træder man blødt og langsomt accelerer bilen langsomt på til omkring 80-100km/t

Kan det være tændingen der står forkert ? eller for den for lidt benzin ? måske for meget benzin ?

El-Benzin pumpen er en kraftig helt ny 6,8 bar pumpe !!!!...

Svinghjulsfølerkrans er flyttet over på et VW svinghjul og føleren flyttet 22mm fra motoren og over i gearkassens koblingshus !!!!....

Har også lige monter selv samme type motor i en Alfa 33 og her er der INGEN mangel på HK ?????? Hvad kan der være galt ?

[file]33_16v_eng.jpg,318,,0[/file]

Iflg. Alfa Carcentre er der INGEN justeringsmuligheder på denne type motor mht tænding osv..... SÅ hvis nogen har en god idé eller er frisk på at se på den vil jeg blive meget glad.. på forhånd tak

mvh Kitcarlasse



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 29 jul, 2004 11:21

Hej Lasse.
Det er meget normalt at Alfa's opgivelser svinger +/- 80% [:D][:0]

Nej,bare pis.Forbliver alle cylindre i live når du acc./belaster?Jeg har ikke noget bud umiddelbart,bortset fra at jeg ved (sammen med mange andre) at Golden Lodge rør er noget rigtig skrammel !!! Har selv 2 gange været ude for at de er kaput fra starten,eller 2. gang man starter motoren op.Om det er det eller ej,ville jeg skifte dem til NGK rør.De virker.Hver gang!!!

Håber andre kan komme med et godt bud.

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 29 jul, 2004 17:00

Hej Thomas, jo den tænder fortsat på alle 4 tændrør så hvidt jeg kan høre/mærke - den er blot meget svag ! Dog vil jeg sige jeg havde lidt problemer i starten med tændrør 1, ved gas blev tændrørshætten gentagene gange blæst af - men efter lidt arbejde har jeg fået det til at sidde fast selv efter længere køreture (60km)tændrøret fik lidt kobberfedt og syntes nu at være helt tæt !

Kan det tænkes at en fejl mont. af svinghjulsføleren skulle give mine symtomer ?????????

Har chekket op med en 16v entusiast i jylland og han siger alle mine ledninger er korrekt forbundet -

Prøvede at skifte min luftmængdemåler til en ældre en af samme type, men det blev det blot værre af !

Tak til Thomas og andre der giver et bud på dette problem [:)]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 29 jul, 2004 21:27

Lasse,-

Svinghjulsføleren du har flyttet,sidder den den og læser i den rette afstand til tandkransen?Kunne det ikke være der problemet lå,når det nu er blevet flyttet/lavet om?

Hvis jeg var dig,ville jeg være yderst forsigtig med at køre for meget med motoren i denne tilstand.

Har/kan du tjekke med en tændingspistol?Tjek benzintryk med et ur (selv om pumpen er ny).Tjek kompression.Og er du egentlig sikker på at gaspedalen har nok vandring?Da jeg engang lagde en 16v i en ældre (serie 2) 33'er,syntes jeg sgu' ikke den var så meget vildere (gammel motor 116hk).Indtil jeg opdagede at gaspedalen gik i vognbunden,og forhindrede de 4 gasspjæld i at åbne helt op.Da jeg fik det justeret,hjalp det selvsagt en del (den viste sig at have 143,5 hk helt standard,iøvrigt ikke usædvanligt for boxer 16v).

Jeg ved godt at din motor ligger i en kitcar karosse,men tjek alligevel at gasspjældene åbner helt op i lodret.

Prøv disse ting,så tror jeg - om ikke fejlen bliver rettet,-at du er kommet fejlen nærmere.

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 29 jul, 2004 21:36

Svinghjulsføleren sidder 0,5mm fra kransen og iflg. alfa er tolerancen +/- 0,5mm
Dog er jeg ikke 100% sikker på at følerkransen ikke kan være drejet nogel grader forkert ?
Tak for tippet med gaspedalen, her syntes dog at være det modsatte problem, altså gaspedalen kan ikke komme ned til vognbunden da vandringen på alfa'en er kortere [:)]
Skal ned her kl 15:00 og have målt tænding, kompression og benzintryk
Løsningen kunne være for mig at dreje alt det overflødige (tandkrans+koblingsmont. flange) af det org. alfa svinghjul og derefter mont. vw svinghjulet oven på ???? Så sidde krans og føler 100% som org. [:D]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 29 jul, 2004 23:11

Det kan godt være det er mig der misforstår,men hvis føleren er oplyst til at ha' en tolerance på +/- 0,5 mm,er det jo kun justerings målet.Der må også være et udgangs mål der er oplyst.F.eks.: Frigang mellem krans og føler : 3 mm (Og så kommer tolerancen) +/- 0,5 mm.Forstår du hvad jeg mener?Og så kan jeg kun anbefale at skifte til NGK rør [:)]

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 30 jul, 2004 05:03

Fik målt kompression idag - tip top

Fik målet benzin tryk - 3,02 bar i tomgang og slukket motor 2,4 bar

Fik Bosch testeren tilsluttet vedr tændingen og den stod desværre 6° over top - det vil sige så vidt jeg ved 13-15° for sent - hvis andre har et bud på hvor mange grader hører jeg meget gerne nærmere

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 31 jul, 2004 06:42

Nu har jeg haft motoren ude igen og har drejet følerkrans så den sidder 100% magen til den gør på det org. svinghjul !

Stadig lige sløv ????

Så skiftede jeg motorcomputeren !

Stadig sløv som en ældre skoda 105

Så skiftede jeg svinghjulsføleren, og justerede den i dybden (0,5mm fra kransen)

Stadig ingen forskel

Ergo min tænding må stadig stå over top - MEN HVORDAN FÅR JEG DET JUSTERET ??????????????????? Det er jo Bosch Motronic 4,1 med denne simple strømfordeler hvor der KUN er tilsluttet tændkabler og intet andet...

Tilsidst nærmest i panik spændte jeg tændrørene efter - (hvem ved hvor kræfterne bliver af) hjalp heller ikke !!

Tilsidst skal det lige nævnes at jeg også har en Alfa 33 1,7 16v fra 90' altså en hel bil - og den tager godt af sted fra stående start !!!!! Så jeg har noget at sammeligne med [|)]

HVAD KAN DER DOG VÆRE GALT ???? HJÆLP

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 31 jul, 2004 16:44

advanceringen må være elektronisk da der intet er i strømfordeleren andet end rotoren og tændkablerne !

Der er svinghjulsføleren, lamdasonde, throttlesensor, varmesensor, lufmængdemåler, Bosch motronic 4,1 computer, 4 dysser. 3 relæer til benzinpumpen i hele systemet.... Har diagram osv...

Ku' det være en løsning at dreje lidt på strømfordeleren ???
Syntes at have prøvet alt andet !

Throttlesensoren har jeg ikke forsøgt at skifte - men man kan høre den klikker så snart man bare rør ved gassen !!!! Og den tager jo gassen fint i tomgang ?

Når man forsøger at accelrere lyder det også af en hel masse, desværre sker der ikke så selvom gassen er i bund og gasspjældene står lodret - min kærestes Fiat 0,9 kan følge med uden problemer....

Alle idéer modtages fortsat med meget stor glæde - HJÆLP

mvh kitcarlasse

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 31 jul, 2004 22:27

Alle tændrør er nu trykprøvet - alle OK
Alle tændkabler gennemmålt osv. - OK
Throttlesensor gennemmålt og testet - OK
Har forsøgt at dreje strømfordeleren 15° imod uret gav heller intet resultat
Motorcomputeren forsøgt siftet med identisk også uden resultat

En kvik gut sagde til mig jeg skulle flytte svinghjulsføleren 15° imod motoren rotationsretning -desværre lige der hvor starteren sidder !!!

Nogle gode idéer der ude - SUK :cry:


[file]Lasse_føler_tegn.gif,318,,0[/file]

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 01 aug, 2004 03:24

Er det her evt. noget som ku' løse noget for mig ?

http://www.sanderfamily.com/

under alfa things - og - ignition advance - eller - tester 2

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 01 aug, 2004 04:15

Det er sikkert ikke "oktanvælgerrelæet" der er noget i vejen med, da der ikke er nogle af indstillingerne der vil få den til at køre så dårligt som den gør...
Men den simple fejlkodeudlæser som du har fundet er ret god at have. Den kan også bruges på fx. en 75TS, hvis ellers man kender fejlkoderne. Der må nok ligge en kode og vente på dig, siden den har flyttet tændingen så meget?
Har du kunnet måle benzintrykket mens du forsøger at accelerere? Det kunne jo være interessant at se om det er konstant i forhold til manifoldtrykket.

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 01 aug, 2004 06:00

Hej Bent tak for dit svar [:)]
Nej det har ikke været muligt at kontrollere benzintrykket i fart !
Men under tomgang og i frigear og så med gas - men stadig ikke i gear.... her var alt OK - aldrig under 3 bar !

Jeg har lige fået den mulighed at ledningerne til svinghjulsføleren kan være byttet om !!!! Andre der støtter den teori ?

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 13 aug, 2004 03:29

Topmærket på svinghjulet står i top når remhjulenes stregmærker står over for hinanden + rotorens centrum står ud fra stregen på stømfordelerens kant !!!!!! [8)]

Tændingen er da også blevet bedre !!! 1° "snøft" [xx(]

Nu har jeg også forsøgt mig med en sprit-ny throttle-sensor + 2 sprit-nye benzinpumpe relæ'er - INTET resultat - ingen ÆNDRING [V]
Så prøvede jeg iflg Anders råd fra Carcentre på Amager(førende alfa/maserati værksted) at afmontere det lille relæ der sidder ved siden af computeren (oktan-relæ'et) - INTET resultat - INGEN ÆNDRING [V]

Nu flår jeg sku' snart alt det elektronik skrammel af og montere et par stor webere og alm tændingssystem [xx(]

[:D] er der slet ingen der kan få mig til at smile [:D]

KitcarLasse
Indlæg: 48
Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af KitcarLasse » 17 aug, 2004 04:41

Der må da være en eller anden anordning der avancere tændingen når motoren belastes ??? Alt kan ikke være fast programmeret - hva når bilen skal op af bakke, eller har mange personer med osv... der må da være en MAP sensor på sådan et Bosch Motronic 4,1 system ?????
Hvordan ellers avancere den tændingen ved belastning ?? da ikke kun via pick'up og følerkrans !!!! [?]

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"