Opførsel af Koni undervogn

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
lrn
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 sep, 2004 06:07
Geografisk sted:

Opførsel af Koni undervogn

Indlæg af lrn » 21 nov, 2004 04:04

Jeg lige fået monteret en Koni undervogn (den med de gule) på min 156'er. på et værksted.

Det er forsåvidt også udemærket - men, jeg syntes at understyringen er blevet noget voldsom samt der kommer nogle "spændende" klonk fra bagvognen.

Er det normalt ?

Værkstedet der foretog monteringen siger at klonk'ene kan skyldes at fjedrene er kortere og derfor "kan være løse" !? Umiddelbart syntes jeg det lyder som en noget mystisk forklaring - fjedrene burde vel sidde fast uanset længden, eller hva' ?

Mht. understyringen overvejer jeg at få foretaget en uafhængig 4-hjuls opmåling/justering - men så skal jeg af med flere penge ...

Mvh.
Lars



Superstuden
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 21 nov, 2004 04:46

Prøv og køre lidt med det. Undervognen skal lige "sætte" sig. Hvis det ikke holder op. Så tag og få det tjekket. Kan de ikke justeres i hårdheden de dæmpere, det kan have noget med understyringen og gøre, hvis de ikke er indstillet rigtigt.

mvh
kristian

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 nov, 2004 05:42

Var der sænk. fjedre med det kit du købte?Altså et sæt med fra Koni med både dæmpere og fjedre?Hvor meget skulle det sænke bilen?

Prøv lige at svar på det først,så tager vi den lige derfra [:D]

lrn
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 sep, 2004 06:07
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 21 nov, 2004 08:00

Mange tak for jeres hurtige svar.

Selvfølgelig ! Jeg glemte at beskrive fjedrene !! [:I]

Ja, der er "sænk" på fjedrene (35-40 mm.). Det hele er købt som et samlet Koni Kit (hos Gazzella) - min tanke bag det var at det så ville være overvejende sandsynligt at fjedre og dæmpere passede sammen ...

Det med justeringen af dæmperne var noget jeg godt nok havde tænkt mig at eksperimentere med, men lige nu er font og bag indstillet ens, på mindst hård.

Alle mine betænkligheder bunder måske i at værkstedet der monterede undervognen, havde glemt at spænde de to bolte til støddæmperen/hjulnavet på højre baghjul [:(!] - hvilket nok har gjort mig lidt følsom (de har sagt undskyld og checket efter).

Mvh.
Lars

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 nov, 2004 21:05

Det kan ikke være fjedrene der er for korte når det er købt som et Koni kit.Jeg kan ikke lige huske det helt,men fjedrene er produceret af enten Eibach eller Vogtland.Tror det er det sidste,men uanset,så er både Koni,Eibach,og vogtland højkvalitet,så det er et godt valg du har lavet.Det må være noget andet i bagvognen der giver klonk lyde,med mindre værkstedet har monteret noget forkert.Synes det er lidt uprofessionelt af det pågældende værksted at komme med sådan en søforklaring om at det kan skyldes at fjedrene er for korte.Du er jo kommet med et kit fra en meget anderkendt producent.

Angående at du mener du har fået mere understyring,kan jeg ikke kommetere videre,- her skal vi bruge andre erfaringer med montering af Koni kit på 156,for det har jeg ikke på den pågældende model.Men jeg kan hjælpe lidt til med hvordan du kan afhjælpe det lidt.

#1 : Behold dæmperne i blødeste stilling foran,og spænd dem op bagi,til måske midterposition i første omgang,måske lidt mere.

#2 : Lidt mere dæktryk foran,måske tag lidt af trykket bagi.

#3 : Er en eller begge ovenstående ting ikke nok,kan du forsøge med lidt mere negativ cambervinkel på forhjulene.Jeg er ikke klar over om dette kan justeres på 156'eren umiddelbart,men ellers kan et par excentriske bolte fra www.lillelund.dk hjælpe.Kan ikke se om de laves,men 156 er nævnt på hjemmesiden,så du er nok nødt til at kontakte ham.Måske laves de slet ikke til 156,-så meget er jeg ikke inde i dens forhjulsophæng.

#4 : Andre krængningsstabillisatorer,f.eks. fra Eibach.Igen ([:I][:I]),så ved jeg ikke hvordan de opfører sig på en 156,men jeg ved at sættet fra Eibach på en 155,sammen med sænk. fjedre og Koni dæmpere,får bilen til at gå fra understyrende,til svagt overstyrende.Faktisk så meget at nogle mennesker ikke bryder sig om at køre med det længere.Smag og behag,men en let overstyrende undervogn er mere race agtig end en understyrende.

Prøv i første omgang de 2 første muligheder,jeg tror det ene eller det andet (eller begge) vil afhjælpe problemet.

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 21 nov, 2004 21:19

Glemte lige at sige,at om fjedre er for korte,kan nemt kontrolleres ved at hæve bilen i den pågældende ende,og så ta' ved fjedrene.Når hjulet er løftet fra jorden,må fjedrene ikke være slappe.Det kan være direkte farligt.Men med det kit du har købt,er det ikke det (som sagt).Så er der ihvertfald kommet forkerte fjedre i kassen [:p][:D][^]

lrn
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 sep, 2004 06:07
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 22 nov, 2004 06:27

Igen tak for svarene !

Jeg har faktisk i dag prøvet Kristians og Thomas' forslag med en hårdere indstilling af de bageste dæmpere. Umiddelbart føles det som om det har hjulpet - men vejret har ikke rigtigt lagt op til "alternativ" kørsel i dag [8D]

Udover det må jeg så prøve "ryk-i-fjederen" tricket når jeg skal ha' skiftet til vinterhjul alligevel, samt lidt tålmodighed til "undervogns-sætningen" ...

Mvh.
Lars

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 nov, 2004 03:36

Hej Lars - jeg ville gå tilbage til ham der monterede kittet og bede ham kontrolleret alt er monteret rigtigt (det skylder han vist) samt kontrollerer, at alle hjulophæng er i ordren, klonk lyden kan være opstået pga. strammere/lavere fjedre belaster ophængene anderledes/mere.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 nov, 2004 03:37

Hej Lars - jeg ville gå tilbage til ham der monterede kittet og bede ham kontrolleret alt er monteret rigtigt (det skylder han vist) samt kontrollerer, at alle hjulophæng er i ordren, klonk lyden kan være opstået pga. strammere/lavere fjedre belaster ophængene anderledes/mere.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"