Mærkelig lyd fra forvogn

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
seric
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 dec, 2009 09:48
Geografisk sted: Danmark

Mærkelig lyd fra forvogn

Indlæg af seric » 03 dec, 2009 10:02

Min alfa (156 2,0 RST2 10/2003)er begyndt at lyde underligt fra forvognen (er jeg næsten 100 på), når jeg kører med moderat hastighed lyder den nærmest som en sporvogn, jeg kører pt. på vinterdæk, men lyden var fulstændig den samme på sommerdæk - ingen forskel overhovedet.

Ydermere komer der en lyd når jeg accellererer kraftigt (ligesom en bankelyd, der kommer også en rumlelyd når jeg enten svinger til hæjre eller venstre (tydeligt at høre rumlelyd fra, ja måske hjullejerne?). I forbindelse med en softwareopdatering sagde Alfa forhandleren at nederste venstre bærearm var defekt, men min lokale mekaniker som jeg efterfølgende satte til at skifte bærearmen sagde at den så slidt ud men ikke defekt og i hvert fald ikke dårligere end den venstre (så han skiftede den ikke).

Mekanikeren er nu kommet til den konklusion at det må være forhjulslejerne, men jeg er ikke overbevist. Er der en af jer alfa hajer der har oplevet noget lignende - og i givet fald hvad gjorde i for at afhjælpe det.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 dec, 2009 18:31

Sporvognslyden er typisk for slidte hjulleje, bankelyde ved acceleration tyder på trækaksler/kardanled.
Det første jeg ville kontrollere er kardanledenes gummimanchetter, som har det med at revne, så der løber vand og snavs ind i ledet. Det kan også brede sig til lejet. Mekanikeren kan så også konstrere, om ledene kan genfyldes med smørelse og manchetten/erne skal skiftes eller om ledene eller evt. akslerne skal skiftes.
Ved den operation, vil han også bedre kunne bedømme om bærekuglerne i øverste og nederste bærearme skal skiftes.

MichelRS
Indlæg: 48
Tilmeldt: 16 jan, 2010 21:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MichelRS » 01 mar, 2010 04:31

jeg har sporvognslyden på min, så regner med det er hjullejer der foresager det.. nogen gode steder at købe sådan reservedele??
jeg har kigget på alfastumper, men er der andre gode??

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 mar, 2010 18:23

http://www.ebspares.co.uk/156.htm Kursen på £ er p.t. fordelagtig, så måske billigere
www.refako.dk
www.Mekonomen.dk leverer til mange dk værksteder, ok kvalitet og butikker mange steder i landet. Nogle steder rabat til ARKD medlemmer.

MichelRS
Indlæg: 48
Tilmeldt: 16 jan, 2010 21:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MichelRS » 02 mar, 2010 23:57

okay, jeg kigger lige lidt på det

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"