"klonk"-lyde ved kørsel over skarpe ujævnheder!

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

"klonk"-lyde ved kørsel over skarpe ujævnheder!

Indlæg af christiansen1968 » 19 okt, 2005 03:40

Har endelig fået mig en Alfa! Det har jeg så ventet på i 18 år! Den indfrier til fulde mine forventninger både m.h.t. motor og køreegenskaber. Den er sænket med Eibach fjedre og monteret med 215/45-17. Har dog et problem: Der kommer nogle ubehagelige "klonk"-lyde når jeg kører over skarpkantede ujævnheder. Lyden kommer, så vidt jeg kan høre, fra højre side og indtil for 4 timer siden var jeg overbevist om, at der var tale om forreste nedre- eller øvre bærearm. Men disse er nu lige i dag blevet skifet og lyden er der stadig! Først blev jeg naturligvis skuffet- senere gal! jeg mener; hvis værkstedet skifter bærearmen - prøver de så ikke lige en tur bagefter for at være sikre på, at problemet er løst!?
Nu bliver jeg nødt til at køre til Køge igen og undvære min dejlige bil... træls!
Men samtidig kan jeg ikke lade være med at spekulere på hvor lyden så kommer fra? De bagerste bærearme måske? Nogen her, der har nogle erfaringer?



Pedersen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 20 nov, 2003 17:46
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 19 okt, 2005 17:50

Tillykke med Alfaén, lækker vogn [:)]

En lille søgning på "klonk" giver en del tråde, hvor løsningen kunne findes [;)]

Feks.
forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=29&SearchTerms=klonk

forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=516&SearchTerms=klonk

forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=19&SearchTerms=klonk

forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=876&SearchTerms=klonk

Prøv at læse dem igennem [8D]

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 19 okt, 2005 22:21

Der er lidt at lede efter og som Pedersen skriver også mange "tråde" at gennemgå.

En anden ting kunne være tandstangen til styretøjet. Der har været enkelte der har haft problemer med den.

Men bøsninger et eller andet sted er et godt bud.

Held og lykke.
Husk også lige at skrive hvad fejlen lå i når du finder ud af det. Det kan måske hjælpe andre.

christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af christiansen1968 » 20 okt, 2005 00:13

Tak, og tusind tak for det hurtige svar! Virkelig pænt af dig Pedersen at finde disse tråde.

Jeg havde faktisk inden, at jeg kørte til forhandleren i Køge læst de tråde du har fundet frem til - mest fordi de hos den pågældende forhandler, ikke ved så meget om Alfa. Derfor regnede jeg også med, at problemet ville være løst, når nu begge bærearme blev skiftet. Det var jo lidt mig, på baggrund af det jeg havde læst, som insisterede på at det var dem den var gal med...

Det lille "kødben" der forbinder krængningsstabilisatoen og nedre bærearm er iøvrigt også skiftet...

Der er snart ikke så meget tilbage der kan skiftes i det hjørne af bilen!

Det er også derfor, at jeg er begyndt at tro, at det må være de famøse bøsninger på tværstræbearmene til højre baghjul.

Forhandleren fatter ikke noget. Han har bedt mig om at køre til nærmeste Alfaforhandler/værksted og bede dem kigge på det. Altså lade dem lave fejlsøgningen og så selv stå for reparationen...

I øvrigt er den rigtig flot din 156 SW... min minder lidt om den.
Også en 156 SW men kun en 1,6 ts og lidt ældre- fra 2000.

christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af christiansen1968 » 20 okt, 2005 00:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Lars Sørensen</i>

Der er lidt at lede efter og som Pedersen skriver også mange "tråde" at gennemgå.

En anden ting kunne være tandstangen til styretøjet. Der har været enkelte der har haft problemer med den.

Men bøsninger et eller andet sted er et godt bud.

Held og lykke.
Husk også lige at skrive hvad fejlen lå i når du finder ud af det. Det kan måske hjælpe andre.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tusind tak for svaret!

Hvordan kan jeg undersøge, om det er tandstangen, der er synderen?

Hvad problemet end er, skal jeg naturligvis nok give det videre til alle her.

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 20 okt, 2005 02:36

Tandstangsproblemet kan i enkelte tilfælde høres ved en klonk lyd ved ujævnheder i vejen, men det er svært at definere præcist hvor lyden kommer fra så i alle tilfælde skal du nok have den på en lift og rykke lidt i tandstangen og i stræbearmene i bag. Få en kvalificeret mekker til at hjælpe dig i begge tilfælde.

christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af christiansen1968 » 20 okt, 2005 03:18

Ok. Takker.
Kender desværre ikke lige nogen mekaniker. Men måske, eller rettere forhåbentlig, finder de ud af det hos Max Due i Næstved. Det er den nærmeste forhandler. Værkføreren dér siger han har en mand der ved en del om Alfa. Må så bare krydse fingre..

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"