knastaksel variator

Indlæg omhandlende kabine og interiør på Alfa 156
Besvar
Kleitster
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 feb, 2008 22:51
Geografisk sted: Danmark

knastaksel variator

Indlæg af Kleitster » 24 feb, 2008 02:01

hej alle aflister.

når jeg starter alfaen ligger den ud med en diesel lyd en kort stund.. jeg har hørt at det har måske noget med knastaksel variator.. er der nogen der kan fortælle mig lidt om fordele og ulemper.. hvad sker der hvis den ikke bliver skiftet og bliver lyden værre med tiden.. for lyden har været sådan lige siden jeg købte bilen. dvs for snart 7 måneder siden... på forhånd tak [:)]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 feb, 2008 03:09

Der er ganske rigtigt variatoren som får din bil til at lyde som en diesel. Det skyldes at den arbejder med olietryk og den bliver gradvist lidt slidt og klapre indtil der er fuldt olietryk i den. Det er ikke noget som ødelægger noget eller har betydning for motorydelsen, normalt skifter man den først når tandremmene skal skiftes hvert 3. år eller 60-80000 km. Det koster ca. kr. 1500 og vel ½ time ekstra. Det er vigtigt at overholde tandremsskiftene, hvis en rem knækker smadre ventilerne mod stemplerne og bugger. Det er en meget dyr reparation.
Variatoren flytter indsugningsknasten nogle få grader, når der er brug for ekstra kraft ved en acceleration, hvis knakstakslen stod til ekstra kraft hele tiden, ville bilen ikke opfylde forureningskravene.
Du skriver, at bilen har haft det siden du købte den for 7 mdr. siden. Egenlig burde du have reklameret til sælger og fået den skiftet på din reklamationsret. Efter 6 mdr. er det dig som skal bevise, at defekten har været tilstede hele tiden, hvilket er svært hvis du ikke allerede har klaget. Hvis du har købt ved en forhandler, ville jeg alligevel prøve. Hvis sælger er en privatperson, skulle han have gjort dig opmærksom på, at variatoren var slidt og skulle skiftes ved næste tandremsskift. Købelovens reklamationsret gælder også for en privat sælger.

Kleitster
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 feb, 2008 22:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Kleitster » 24 feb, 2008 03:16

mange tak for et godt og detaljeret svar Erik. jeg købte den privat. bilen er ekstremt velholdt, bortset fra den lyd... jeg må bare få det skiftet når jeg skifter tandrem. det er jo ikke alle sælgere der er ærlige. sådan er livet, men heldigvis er det ikke noget alvorligt så det kan jeg godt leve med at selv ordne det :-). igen mange tak for dit svar

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Kabine & Interiør"