periodisk høj tomgang

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
thoeger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 jan, 2008 06:30
Geografisk sted: Danmark

periodisk høj tomgang

Indlæg af thoeger » 03 dec, 2008 05:44

Hej

jeg har et problem med min GTV 2,0 16V TS fra 96 .

Når den bliver varm har den en tendens til at blive hængende oppe omkring 2000 omdr i tomgang, og falder så meget langsomt til 1000 omdr.
Man kan hjælpe den lidt på vej ved at sætte foden under speederpedalen og vippe op. Jeg har læst meget om MAF, tomgangsregulator, og lambda sonde. Den nemme løsning er selvfølgelig at køre den på værksted, men jeg vil gerne forsøge lidt selv inden jeg ofrer de næste mange måneders lommepenge på endnu en værksteds regning. Jeg har givet motoren en gang Bell Add service rens 4, som skulle rense omkring gaspjæld, ligedes skulle det rense lambdasonden, det hjalp da også lidt i den forstand at motoren går væsentlig bedre. Før rens havde den også en tildens til at gå ud i tomgang ved kold motor, det gør den ikke mere efter rensningen. Jeg har haft MAF-en ude og lagt i isopropyl alcohol jvf. en henvisning her fra portalen. Det hjalp heller ikke. Gode råd er velkomne, jeg ved at mange får skiftet MAF-en ved lignende problemer, men så vidt jeg kan se koster 1500 - 2000 kr. til en GTV-er, og det vil jo være ærlige penge hvis det ikke viser sig at være denne...



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 dec, 2008 00:08

Du kan forsigtigt rense MAF og speederspjældet - bliver ikke renset af Bell Ad e.lign i benzin på en indsprøjtningsmotor. Det er nok bedst at demontere MAF og rense, den er meget følgom. Lidt VD40 eller isopropyl og en vatpind eller lignende. Hvis MAF er færdig, kan en ny købes hos Bosch til en lidt/noget lavere pris end fra Alfa.
Lambda sonden kan renses med karburator rens eller cellulose fortynder ved at afmontere den.

thoeger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 jan, 2008 06:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af thoeger » 05 dec, 2008 07:09

Bell Add servicerens 4, sprøjtes direkte ind ved gasspjældet (af med luftslangen, og sprøjt ind ved gasspjældet mens bilen går i tomgang) det renser så gæsspjældet og skulle også rense lambdasonden, på vej ud gennem systemet... Det prøvede jeg, og det havde da også den positive effekt at nu går den ikke længere i stå ved kold tomgang, den går alt andet lige også lidt mere jævnt, men bliver stadigt hængende omkring 2000 omdr. i tomgang når den bliver varm... jeg har så søgt lidt på nettet, og fundet en tysk forhandler på ebay, hvor MAF-en kun koster 370 kr incl forsendelse til D.K.. så kan det vist ikke betale sig at rense MAF-en, så den har jeg bestilt ........ så håber jeg bare at jeg ikke bliver taget ved næsen !!

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 dec, 2008 17:16

Du skal være helt sikker på den MAF passer til din bil - der har været historier om nogle multi MAF som ikke duer - søg evt. på www.cuoresportivo.dk

thoeger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 jan, 2008 06:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af thoeger » 18 dec, 2008 04:08

nå..... første MAF var selvfølgelig den forkerte, den passer så til GTV fra 98 og nyere, fandt en i Spanien med den rigtige produktkode til 450 kr, den passer og virker, men afhjælper ikke problemet. Så jeg må jo prøve at rense speederspjæld og lambdasonden

thoeger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 jan, 2008 06:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af thoeger » 07 feb, 2009 16:41

så ser det ud til jeg fik løst problemet... [8D] jeg fandt et komplet gasspjæld med tomgangsregultator og speederpotentiometer på ebay, min servopumper er så begyndt at hyle, så jeg fik en servopumpe med også. (begge dele brugt) pris for begge dele incl. fragt 780 kr.

gasspjældet er nu skiftet og bilen går fint i tomgang igen... så skal jeg bare have skiftet servopumpen også....

Besvar

Tilbage til "Alfa GTV/Spider Nuova Motor"