Koblingsproblem

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
merf
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 jan, 2010 08:26
Geografisk sted: Danmark

Koblingsproblem

Indlæg af merf » 16 mar, 2010 06:52

Jeg har erhvervet en Alfa 156, 2.0 årg. 1997. Jeg har konstateret, at koblingen periodisk nærmest kan trædes i bund uden virkning og derpå bliver i bund. Den kan trækkes op igen og virker derpå igen.
Er det samme fejl som beskrevet af 04.01.10 af "dobbelthage".
Eller kan nogen give et bud og forslag til udbedring.
Hvor kan man købe en brugt hovedcylinder eller en ny for den sags skyld.[:D] m.v.h. Mads



vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 16 mar, 2010 15:49

Hej Mads

Jeg kunne ikke lige finde case "dobbelthage", men dis system har sikkert enten en læk (tror jeg dog ikke, for så ville der mangle væske og du ville kunne se det under bilen), så tjek det, eller den koblingsslave- eller hovedcylinder er itu (tjek lige om den trykarm, som går i koblingshuset sidder som den skal). Du kan få begge dele alle steder, og du skal ikke købe sådan noget brugt, det er en sliddel, og de koster ikke alverder, måle 600,- pr. stk.

Sidst jeg skiftede (altså på en 155, men tror det virker på samme måde), købte jeg hos autobremsen i Rødovre, bl.a. fordi de på nettet har et katalog, hvor man ret præcist kan søge på modellen og så de rigtige stumper (ellers ringer man til dem), men der er også mange andre steder, jeg tror egentlig at det er Fiat-stumper, som der er et hav af mht. uorginale dele.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 mar, 2010 03:50

Koblingslavecylinderen er forskellig på 155 og 156. 156's cyl. sidder inde i selve koblingshuset og skiftes sammen med koblingen.
Hovedcylinderen sidder bag koblingpedalen. Kontroler først om den er utæt (væske omkring den og pedalarmen) og om der mangler koblingvæske. Kan også være forbindelsen mellem pedalarmen og cylinderen som er slidt.

merf
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 jan, 2010 08:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af merf » 20 mar, 2010 09:33

Foreløbig mange tak. En lille besynderlighed er, at koblingspedalen stadig hænger, men som tidligere nævnt kan trækkes op igen.
Når jeg så stiller bilen natten over er pedalen i bund om morgenen(nærmest som om der er opstået et vakum) kan så trækkes op igen. Men jeg prøver mig frem ifølge jeres venlige hint.[:)]

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 20 mar, 2010 16:26

Hej igen, jeg var ikke klar over forskellen mellem 155 og 156 gearkassen! Det kunne vel også være en fjeder er er røget af eller knækket (hvis der altså sidder sådan én på en 156!). Måske lidt usansyneligt men jo da noget du lige skal tjekke inden du bare begynder at udskifte fra en ende af!

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"