Hjul og dæk

Omhandler dæk og fælge til Alfa 156
Besvar
henning andersen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 okt, 2003 06:05
Geografisk sted:

Hjul og dæk

Indlæg af henning andersen » 27 okt, 2003 07:19

Jeg vil foreslå et område der hedder hjul og dæk.
Hvilke dækfabrikater til de forskellige kørselsbehov.
Her må nogen have erfaring at dele med vi andre.
Vernon Pedersen skrev i bladet en lærerig og oplysende artikel hvor han nævnte er par dækfabrikater, der ikke ydede 156eren fuld retfærdighed.
Jeg kører på 4 dæk af et af de nævnte fabrikater.
Jeg skal have nye sommerdæk. Hvad skal jeg købe, når dækkene skal være støjsvage og helt runde, og så skal de stå ordentlig fast til almindelig husholdnings/feriekørsel ?



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 09 nov, 2003 21:38

Jeg syntes KLART Goodyears Eagle F1 gsd-3!! De KLISTRE til vejen, dog er holdbarheden ikke i top dog over 20.000 km for mit vedkommende...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 nov, 2003 01:13

Hej Henning
Jeg har checket den tyske motororganisations ADAC tests (omtales som FDMs, herhjemme), når jeg har skulle bruge dæk. Adressen er: http://www.adac.de/Tests/Reifentests/. Man skal dog kunne forstå noget tysk, men det lader sig gøre.

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 18 nov, 2003 05:04

Hej Henning

God idé. Vil blive oprettet ved snarest givne lejlighed.

Kenneth K
Indlæg: 21
Tilmeldt: 20 okt, 2003 19:27
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Kenneth K » 19 nov, 2003 23:08

Bridgestone Potenza S 03 er rigtig gode. De er støjsvage og gode i vådt vejr. Behøver jeg nævne, at de er står mere end godt fast.

156 1,6 TS 1997

henning andersen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 okt, 2003 06:05
Geografisk sted:

Indlæg af henning andersen » 20 nov, 2003 07:09

Jeg siger tak for de fremsendte svar. Jeg har fået noget at tænke på.
Dæk er jo en videnskab, der fortjener sit eget lille forum.
Hilsen henning andersen

bstegger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 dec, 2003 05:23
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bstegger » 19 dec, 2003 06:42

Fra bilen var ny, var jeg så heldig at komme til at køre med 205/60 x 15 Continental Premium Contact på de originale 6 1/2 x 15 Alfa 156 letmetalfælge. Disse dæk - fornyet af og til selvfølgelig - har jeg kørt med i sommerhalvåret lige til her i sommer. Jeg kan kun anbefale dem: Fuldstændig støjsvage også i regnvejr. Fine køreegenskaber og bremseevne under alle forhold. God komfort. Og det til trods for at vognen er monteret med det oprindelige originale sænkningskit med de røde fjedre, så især forenden er virkelig voldsænket. Jeg har kørt andre 156'ere med Firestone og Michelin på 15 tommer, og de er klart meget ringere end Continental Premium Contact. Især Michelin dækkene er problematiske i regnvejr, og de støjer forfærdeligt. I vinterhalvåret har jeg kørt med 205/60 x 15 Continental Winter Contact TS 790 H godkendt til 210 km/t monteret på de originale 6 1/2 x 15 Alfa 156 alufælge. Også´denne kombination kan jeg anbefale meget kraftigt. Hvis jeg skal være helt ærlig, er det kun en ganske, ganske svag brummen fra vinterdækkene mellem 50 og 90 km/t, jeg overhovedet kan finde på at kritisere. Ellers lægger jeg faktisk ikke under normale forhold mærke til, at jeg køre på vinterdæk. I sommer læste jeg så i vores fantastiske Alfa klubblad om Alfa forhandlernes tilbud på originale 17 x 7 tommer fælge med 215/45 x 17 Bridgestone Potenza S 03 Pole Position for 11.000 kr. incl. moms. Og jeg kunne ikke afholde mig fra at tage imod dette tilbud. Jeg har valgt min drømmefælge til 156'eren, syttentommer versionen af de fælge, som kaldes "Selespeed", som med deres fantastisk smukke femegrede design i den elegante kombination af huller og eger klæder 156'eren formidabelt. Vores danske Alfa designer Christian Brandt har senere fortalt mig, da jeg havde ham med ude at køre i min bil, at disse smukke fælge faktisk er tegnet af Christians kollega i Centro Stile i Arese, Sbigniev Maurer in person - he who has designed our beloved goddess of a car himself..... Nå, men bortset fra at disse fælge faktisk utroligt nok næsten, næsten bliver vasket helt rene alene af vaskemaskinen på Statoil tanken, giver de også sammen med Potenza S 03'erne - og den voldsænkede undervogn - 156'eren helt suveræne køreegenskaber. Jeg kan skrive under på, at både styreskarphed, indstyring, køreegenskaber og bremseevne under alle forhold er ultra. Og til min behagelige overraskelse er dækstøjen og komforten slet ikke uacceptabel. Faktisk er jeg meget glædeligt overrasket over, at min familie simpelthen ikke kan mærke nogen forskel. Jeg må indrømme, at de store hjul kører mærkbart mere efter sporriller o.lign. Hvorimod retningsstabiliteten ved hurtig kørsel er uændret formidabel. Til sidst vil jeg ikke undlade at nævne, at jeg desværre kan mærke forskel på vognens antrit. Den er føleligt mindre livlig i afsættet med 17 tommer hjulene end med 15 tommer. Det er her det egentlige minus ved de store hjul er efter min mening - bortset fra økonomien selvfølgelig. De store 17 tommer hjul med store dæk må åbenbart være sværere at få til at rotere lynhurtigt hurtigere rundt end de mindre, lettere 15 tommer fælge og dæk .....

alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 26 dec, 2003 08:11

Hmmm, kørte selv med Conti Eco Contact da jeg fik min 156'er for 5 år siden - mage til skrammel skal man lede længe efter. Derfor var det som at få ny bil da jeg fik 17" Selespeed med Conti Sport Contact i 215/45-17. Min undervogn er ikke sænket - synes faktisk jeg skraber motorskjoldet på ret tit som det er - og det styrer max.

Fandt så et par 15" original alu'er med Goodyear Ultra Grip 5 i størrelse 205/60-15 i den blå avis. Her har jeg netop skiftet til Michelin Alpin 2 i størrelse 185/65-15, hvilket er en klar forbedring på våd vej - men mindre godt på sne og is, som fx. forrige mandag. Der havde jeg nær fået monteret træk - og en Mondeo - foran....

Så langt, så godt - at 17" skulle være sløvere i afsættet køber jeg ikke, snarere tvært imod - men jeg kan godt forstå at det føles sådan. Tror det har at gøre med at gummiet på de høje dæk fjedrer mere pga. de højere dæksider.

Mht økonomien hjælper www.skan-x-daek.dk lidt på sagen, det er ligeså billigt som diverse web-dæk-butikker.

ar4me
Indlæg: 43
Tilmeldt: 07 feb, 2004 16:04
Geografisk sted: USA

Indlæg af ar4me » 27 feb, 2004 06:49

Tungere daek+faelge kan give forringelse af acceleration - saa den vil jeg godt tro paa - ren mekanik. Foroegelse af den roterende masse af deak+faelge er bestemt negativt. I de fleste tilfaelde er det dog nok ikke noget de fleste ligger maerke til, og det aestetiske har nok hoejere prioritet for mange.

Jes

alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 27 feb, 2004 07:37

Siger du at 17" er tungere end 15"? Vil da gerne hive mine hjul på vægten når jeg skifter til sommerdæk, men den tror jeg ikke rigtig på. Forskellen må under alle omstændigheder være så beskeden at det ikke kan have nogen målbar betydning

ar4me
Indlæg: 43
Tilmeldt: 07 feb, 2004 16:04
Geografisk sted: USA

Indlæg af ar4me » 27 feb, 2004 09:04

Not true! Ja, p.gr.a at 17" alu-faelge nu engang er noget stoerre end 15" alu-faelge er de typisk ogsaa tungere, alt andet lige. Hvis du koerer med superlette 17", som OZ Superleggera, kan det naturligvis vaere anderledes. Ioevrigt er det den samlede vaeget af faelg+daek der er afgoerende, naturligvis. 5-10 lbs ekstra paa hvert hjul kan goere en forskel. Det er ikke kun vaegten selv, men ogsaa at den er "unsprung" - men det har nok mere indflydelse paa "handling". Naturligvis snakker vi mindre forskelle her, men jeg har hoert adskillige menneskelige sjaele sige, at de kan maerke forskel med tunge faelge/daek.

Proev for sjov at slaa vaegten af forskellige faelge op.

Jes

alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 28 feb, 2004 06:11

Uaffjedret vægt betyder mere end affjedret pga centrifugalkraften - derfor betyder vægtfordelingen i hjulet også noget: jo mere centreret, jo mindre g-påvirkning. Det er der sikkert nogle piberygende ingeniører der kan gøre sig kloge på.

Så stor som 2-5 kg (5-10 lbs) er forskellen under ingen omstændigheder. Vi taler bestemt gram nærmere end kilo. Hvor meget det betyder i forhold til 155 hk og 1,200 kg bil er nok tvivlsomt.

ar4me
Indlæg: 43
Tilmeldt: 07 feb, 2004 16:04
Geografisk sted: USA

Indlæg af ar4me » 28 feb, 2004 07:22

Slaa nu lige engang vaegten af nogle faelge op og se for dig selv [}:)] Gider du? Yikes, et spoergsmaal om gram, please [?]

Et eksempel: 17x8 OZ Superleggera 15.9 lbs, 17x7 OZ F1 Cup 25 lbs, Alfa 156 16x6.5 21.7 lbs. Laeg dertil forskel i daekvaegt og du kan let have forskel paa op til 10 lbs per hjul. OK?

Angaaende vaegt af forskellige stoerrelse faelge: OZ Superleggera
15x7: 11 lbs
17x7: 15.2 lbs
17x8: 15.9 lbs
18x8: 17.6 lbs

Jes

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjul"