Små problemer

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Fabio
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 jul, 2005 18:22
Geografisk sted:

Små problemer

Indlæg af Fabio » 06 feb, 2008 02:11

Min bil (145 1,7 16v) her lidt små skavanker, som jeg håber i kunne hjælpe lidt med?

Blæsermotoren (ventilation) vil kun køre på max (pos. 4), og ikke de andre?

Den starter dårligt, hvis der ikke er fuld spænding (over 13 v) vil starteren ikke kører rundt, batt. er ret nyt (1½ år), og det hjælper kun en smule hvis jeg smider et 100 A batt. på. Den kører langsomt rundt. Er det starteren? eller kan problemet ligge andre steder (en ny startet koster 3000 [xx(]

Jeg har desuden haft bilen på værksted, for en fejludmåling af motorstyringen, men de kunne ikke komunikerer med den, hva så?
Har ikke lyst til at ofrer en ny, bilen kører ok, men syntes den lugter lidt af uforbrændt benzin når staret, og den kører heller ikke så langt på literen, som den har gjort, ca. 8-9 km/l, hvor den har kørt 11 i snit. Den lugter ikke af benzin når den ikke er startet, så jeg tror de kommer ud af udstød.

Ellers en fremragende bil [:D]



Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 06 feb, 2008 05:42

Hej !

Den med blæseren tror jeg er ret nem, det er formodentlig modstanden, der styrer trin 1-3, der er brændt af. På med en ny, så er den vel ok igen. Mht start, kan det enten være en dårlig forbindelse til starteren eller selve starteren. Start med at tjekke det første, derefter kan starteren kontrolleres. Nu er bilen jo ikke nogen vårunge længere, men jeg tror da bare starteren skal renses, smøres og måske have et par nye kul og afrettet kommutatoren. Det er en fordel, hvis man selv kan gøre det, i hvert tilfælde af- og påmonteringen, der skal afmonters lidt for at komme til.

Hvis dit værksted ikke kan fejludlæse computeren, tror jeg du benytter det forkerte værksted ! Det burde de fleste nu kunne klare, det er ikke raketvidenskab. Umiddelbart vil jeg skyde på en defekt lambdasonde, der er en sliddel ligesom et tændrør. jeg ved ikke om din model har luftmassemåler, det var også en mulighed. Men få nu udlæst computeren først.

Håber du kan bruge det til noget :-)

Fabio
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 jul, 2005 18:22
Geografisk sted:

Indlæg af Fabio » 06 feb, 2008 09:33

Tak for det hurtige svar. Jeg kan godt lave det selv, er dog amatør, så jeg har svært ved at fejlfinde.

Modstanden til blæseren, sider den i styreenheden (den med knapperne)?

Jeg har haft både Car-centre samt bosch til at udlæse fejlkoderne, men de kan ikke komunikerer med den, hvorvidt om det er muligt hvis de bruger længere tid ved jeg ikke, men det koster jo 700 kr/t, så er ikke meget for at skrive en blankocheck[:I]
Nogen idé til det? Jeg kan godt prøve at skifte lambdaen, men uden fejludlæsningen ved jeg ikke om det er den.
Den har også luftmassemåler.
Hvis der er problemer med motorstyringen, har jeg læst at den går i fejlmode, og det skulle betyder at den får ekstra brændstof, for at undgå den køre for magert. Det skulle kun kunne mærkes på en lidt urolig motorgang, samt et højere brændstof forbrug, hvilke passer meget godt på min.

Der er ingen advarselslampe for motorstyring, så jeg ved ikke hvordan jeg skal tjekke om den virker som den skal, med mindre jeg skal sende den på værksted igen, og sikkert bliver flået.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 feb, 2008 18:18

Start problem, motorens stelforbindelse (tykt kabel mellem motor og karrosse) skal også efterses.
Din motorstyring er helt sikkert i nødmode. På min forhenværende 33 kunne man heller ikke komme i kontakt med motorstyringen da den var i nødmode. Den havde samme symtom som din.
Jeg fik den ide at tage stelkablet til batteriet af i nogle timer, efterfølgende kørte den OK igen, havde normalt benzinforbrug og blev synet uden anmærkning om forurening. Idéen til af afbryde strømmen havde jeg fra PC verdenen, når en PC går helt i udu, fjerne vi bios batteriet natten over, så er bios i default mode igen.
Jeg ved ikke om man kunne komme i kontakt med styreenheden bagefter, alt var bare OK så det brugte jeg ikke tid/penge på.

Fabio
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 jul, 2005 18:22
Geografisk sted:

Indlæg af Fabio » 08 feb, 2008 07:05

tak for svarene

Jeg har idag skiftet starteren (fra en hugger), det har hjulpet, dog er jeg ikke helt tilfreds, når motoren er slukket og lyset tændt i 5 min, så har den svært ved at starte, og spændingen på batt. er stadig ok. Nogle ideér til det, stelforbindelserne er tip top.
Jeg har hørt (man hører meget[:)]) at BMW'erne (e36) har samme problem, der bygger man startrelæet om fra 60 til 70 A, så skulle problemet være løst. Har nogen erfaring med dette?

Har snakket med Car-centre idag, de siger at det med blæseren er formodstanden på blæseren, som koster 266 kr, så den skifter jeg i næste uge.

Jeg har fået fat i et speedometerprintplade, fra en 146 1,7 16v, fra 1996, den har kontrollampe for motorstyringen, den har jeg sat i, har så taget strommen i 3 t, men uden held, den lyser stadig. Jeg har tænkt mig at skifte lambdaen, den har kørt 190.000, og aldrig været skiftet, så ser vi om det hjælper.
Ellers nogle ideér til dette hører jeg gerne fra jeg

VH
Fabio

PatriX
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep, 2007 07:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af PatriX » 17 apr, 2008 03:59

Jeg har lidt samme problem som dig..

Min 146 1,6 Boxer har ret elendig brændstoføkonomi, men det svinger meget.. ved samme slags kørsel får jeg nogle gange 10 km/L, andre gange 6-7 km/l (!!). Men "fejlen" er periodisk, og jeg kører forskellig distance på hver eneste tankfuld, selvom kørestilen er den samme.. har også mistænkt lambdasonden/luftmassemåleren..

Nogle gode ideer fra nogen?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 apr, 2008 04:45

Lyder som du har en periodisk fejl. Bedst at få udlæst fejlrapport fra ECU'en.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 El-system"