Mere træk i dytten.

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
MickeyWc
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 sep, 2007 05:16
Geografisk sted: Danmark

Mere træk i dytten.

Indlæg af MickeyWc » 15 sep, 2007 05:23

Jeg har fornyeligt købt mig en fantastisk Alfa 146 1.6 TS. Den rykker ok, men vil gerne have nogle flere HK'ere og NM'ere og derfor håber jeg at I erfarne kan hjælpe mig lidt...

1. Hvor mange NM kan min gearkasse klare?
2. Hvis jeg skal bruge en anden gearkasse, passer den så direkte på min motor?
3. Hvis jeg skifter til en 2.0, kan motoren så sidde i de eksisterende ophæng?
4. Og passer gearkassen til 2.0 med ophæng osv?
5. Hvor skal jeg henvende mig for at få tingene lavet?
6. Er der mærker der fungere bedre end andre?

Håber der er nogen der har lidt erfaring på det område og kan hjælpe mig lidt :)



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 15 sep, 2007 11:47

Hej Mickey og velkommen til.

Jeg kan ikke se hvad en gearks. eks.vis fra en 2.0 skulle gøre forskel andet end du får en anden gearudveksling?? Den er såmænd ikke stærkere end den du har nu... Den kan nok klare noget over standard - koblingen bekymrer mig mere... men man kan da få race-kobling.

Nu nævner du ikke hvilken form for tuning du kunne ønske dig (Turbo? Kompressor? NOS? Skarpere knast? osv.) og hvor mange HK du er ude efter at hente? Jeg kan dog love dig at hvis det skal gøres ordentligt - dvs. så det holder - så bliver det ikke billigt...

Det bliver ihvertfald dyrere end prisforskellen op til en 146 2.0 ti... medmindre du har fået din nuværende vogn for en slik?

Den "billigste" tuning er nok en skarpere knast, men det giver ikke flere NM - tværtimod - kun lidt flere HK ved højere omdrejninger, men forventer ikke alverden... (5-15 HK max!) Det vil jeg skyde på kan laves for 10-15.000 kroner, alt inkl.

Du kan også vælge en kompressor-tuning, men så snakker vi nok omkring 25-40.000 afhængig hvordan det griber om sig når man først går igang.

Turbo tror jeg bare du skal droppe medmindre du er indstillet på at kaste RIGTIG mange penge i bilen!?

Jeg kan love at der ikke er nogen lette genveje, eller noget der hedder at hoppe over hvor gærdet er lavest. Det bliver bare dyrere på sigt.

Den BEDSTE og billigste tuning du kan lave er vægttab! F.eks ved IKKE at proppe den med 50-100 kg ICE.
Det næstbilligste er undervognstuning. En god undervogn er ensbetydende med bedre vejgreb og bedre vejgeb gør at motoren kan overføre kræfterne til vejen hurtigere og mere præcist! Det være sig ved ligeudkørsel eller i sving og kurver! Et par fornuftigt dimensionerede hjul med gode dæk oveni er altsammen med til at give bedre acceleration og medfører senere nedbremsning. Du kan evt. supplere med bedre bremser, tunudstødning og banamanifolde, samt en chip-optimering på rullefelt hvor en erfaren tuner kan hente lidt HK og NM ifht. den motorstyring som sidder i fra fabrikken.

Mulighederne er bestemt til stede, men start med de enkle og billigste først og ta det i den rigtige rækkefølge.

Lad dig ikke narre af glimmeret i tuningsbladende - deres biler har kostet KASSEN at bygge om og modificere. De Vedtra, Golf, Pug, Bimmere, Escort osv osv. man ser (som er lavet ordentligt) koster omtrent det samme som en ny bil!

Al respekt hvis det er dit mål med din 146, men så ville jeg med det samme starte med en 2.0 ti der indeholder lidt mere tuningspotentiale end en 1,6.

Jeg håber du kan bruge mine råd (og formaninger) til at starte på inden du kaster dig ud i alt for meget? ;o)

MickeyWc
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 sep, 2007 05:16
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MickeyWc » 15 sep, 2007 21:31

Hej Daniel,

Det lyder meget interessant alt sammen og er åben for alle inputs omkring det. For at gøre en lang historie kort, så lever jeg af at sælge ICE og indvendig ombygning af biler (dog sidstnævnte er stadig på sit babystadie)derfor skal min bil være et blikfang, hvilket også er grunden til at jeg har købt netop 146'eren, da man stort set ikke ser nogen af dem her i Danmark og den i sig selv er fed at se på. Men da den netop skal være en reklamesøjle for mig selv og mit firma, er jeg indforstået med at smide en god slat penge i den og efterfølgende vedligeholde den top. Umiddelbart havde jeg regnet med at jeg ville have 100 +/- HK ekstra i den og regnet med at bruge et eller andet sted imellem 60.000,- og 100.000,- ekstra på den, mon ikke det ville kunne lade sig gøre for det beløb?!? Jeg havde nok mest tænkt på turbo, kompressor, chpis og udstødningssystem. Ved ikke præcis, hvad der skal til for at få de ekstra HK'ere.
Ved du om 2.0 ti passer direkte over i?
Grunden til jeg tænkte på anden gearkasse, er at efter hvad jeg er oplyst, kan den klare x-antal NM og derfor ville kunne knække sig, hvis den bliver "overbelastet". Samtidig var det også med tanken om, at smider jeg så mange HK'ere i den, ville jeg skulle skifte gear hele tiden, hvis jeg ikke fik en anderledes gearing.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, er ikke den store Einstein når det gælder hvad der helt præcist gøres ved motoren, hvilket også er grunden til at jeg skal have proffe til at tune den.
Nu skrev du også om dækdimensioneringen, hvad vil du forslå der??

Du skriver også at jeg skal gøre det i rigtig rækkefølge, kan du forklare lidt nærmere om det??

Undervogen, er det noget Gervind (eller hvordan det nu staves) du tænker på??

Hilsen

Mickey

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 17 sep, 2007 12:03

Det lyder jo spændende med alle dine planer - det er bare at klø på.

Nu ved jeg ikke hvorfra i landet du kommer men Skallebølle Auto (http://www.classicsportscar.dk) lige udenfor Odense er meget dygtige på Alfa og alt andet italiensk på 4 hjul.

Jeg mener de tidl. har lavet komp-tuning på en 146 1,6 så prøv at give dem et ring og snak med HP.

Regner du med at bruge op mod 100.000 blot på motortuning? Eller er det på ICE, undervogn osv. osv.? Jeg vil mene at for 40.000 kommer du et godt stykke med en compressor men forvent ikke mere end en effektforøgelse på 30-50 HK. Jeg vil ikke mene det er anbefalelsesværdigt at forsøge at hive 100 HK ekstra ud af en 1,6. Så skal den da totalrenoveres og ombygges til en decideret racemotor og der slår 100.000 nok ikke engang til ;o) Så gå hellere efter en 2,0 ti. Men så sælg den bil du har og find en der er født med 2,0 så du ikke risikerer at rende ind i afgiftsproblemer osv.

Ang. undervogn:

Det er ikke must med gevindundervogn. Det giver dig egentlig blot den fordel at du kan varierer højden efter behag hvilket jo selvfølgelig også er rart nok. Man kan tune sin undervogn på flere måder.

Støddæmpere, fjedre, bremser, krængningsstabilisator, polybøsninger og ophæng, fælge og dæk og det er her jeg vil mene du skal starte så du langsomt og gradvist oplever hvordan køreglæden vokser. Så kan man altid hente flere HK ud af bilen, men det er altså ikke det der giver den største køreglæde :o) Det er sjovt nok at køre ligeud men hvis man bare vil have hurtig accel. så køb en stor gammel amerikaner slæde med V8-motor og 300-400 HK ;o)

For store, brede og tunge hjul "dræber" din motor da den ikke har så meget moment til at trække dem rundt og håndtere friktion og evt. vindmodstand. Jeg vil anbefale 16" som max. og så hellere ofre penge på rigtige gode dæk. Dimensionen skal regnes ud så den ikke afviger for meget fra standard (max. 2-3%) det kan du gøre flere steder på nettet ved at indtaste hjuldimensionen den kom på fra fabrikken.

Ellers er det et must at din bil serviceres ofte og af nogle erfarne Alfa-folk der ved hvad de skal se efter på den model. Der skal ikke spares nogen steder omkring olie, tændrør osv.

Det var lidt flere råd håber det kan bruges. :o)

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Drivlinje"