Express-spørgsmål vedr. 1,6L Boxer
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
Express-spørgsmål vedr. 1,6L Boxer
Hej, Jeg har et spørgsmål vedr. 1,6L Boxer motoren i 146 modellen fra 95 med 160000km. på klokken.
Jeg skal handle/købe bilen i dag, så hurtigt svar er super.
Er det normalt at motoren ryster ret voldsomt horisontalt ved tomgang og op til ca. 1200 rpm? Derfra og op kører den fint og uden rystelser.
På forhånd tak.
Jeg skal handle/købe bilen i dag, så hurtigt svar er super.
Er det normalt at motoren ryster ret voldsomt horisontalt ved tomgang og op til ca. 1200 rpm? Derfra og op kører den fint og uden rystelser.
På forhånd tak.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
@Morten. Tak for svaret. Fik den desværre ikke med hjem i dag (søndag), fordi sælger ikke tog mod blandingen af ½ i kontanter og ½ i check [B)]. Må så vente til banken åbner i morgen.
Lige et andet spørgsmål: Bemærkede at ABS lampen til tider lyste ved start af motor, og forblev enten tændt eller slukket - alt efter tilstand ved start! Er der noget med at hjullejerne har indbygget magnet eller sensor til ABS kontrollen?
Dette bliver vores første Alfa, - så bær lige over med evt. "dumme" spørgsmål [:)].
Lige et andet spørgsmål: Bemærkede at ABS lampen til tider lyste ved start af motor, og forblev enten tændt eller slukket - alt efter tilstand ved start! Er der noget med at hjullejerne har indbygget magnet eller sensor til ABS kontrollen?
Dette bliver vores første Alfa, - så bær lige over med evt. "dumme" spørgsmål [:)].
Hej igen...
ABS-lampen kommer på sammen med tændingen, men skal gå ud når motoren startes. Taget bilens alder i betragtning kan det nok godt begynde at drille. Især ved forhjulene sidder de i meget skidt og snavs. De kan godt være dyre, de sensorer, så sørg for, at sælger får ordnet det. Systemet består af en tandkrans på navet og en elektrisk sensor, der registrerer hjulets rotationshastighed. Signalet sendes så fra alle 4 hjul til ABS-computeren, som så kan beregne bremsekraften når ABS er i indgreb.
ABS-lampen kommer på sammen med tændingen, men skal gå ud når motoren startes. Taget bilens alder i betragtning kan det nok godt begynde at drille. Især ved forhjulene sidder de i meget skidt og snavs. De kan godt være dyre, de sensorer, så sørg for, at sælger får ordnet det. Systemet består af en tandkrans på navet og en elektrisk sensor, der registrerer hjulets rotationshastighed. Signalet sendes så fra alle 4 hjul til ABS-computeren, som så kan beregne bremsekraften når ABS er i indgreb.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
Spørgsmålet er hvor tikkeriet kommer fra ? Har den været kørt tør, kan det være fra lejerne. Det kan ske, for boxerne bruger lidt olie, specielt når de har lidt km på bagen, og tjekker folk ikke oliestanden, kan den køre tør. Er det sælger, der påstår, at den ikke bruger olie ? Det er jo så nemt at sige. Hvis du er i tvivl om toppakningerne, så kig lige i ekspansionsbeholderen om kølevæsken er klar og uden form for oliehinde. Det kan også være de hydrauliske løftere, de tikkede i hvert tilfælde på min egen. Så længe det er indenfor rimelighedens grænse sker der ikke noget, men det må ikke være for voldsomt. Men bemærk lige, at een ny løfter koster ca 200 kr hos Alfa danmark, og de skal jo også monteres osv, og når man nu har det skilt ad, kommer der nok også 2 nye remme og strammere til. Så du når nok hurtigt op på 5000 kr på et værksted. Hvis det er fejlen, er det fint, men hvad nu hvis det er noget andet ?
Ville nok lige få en, der har kendskab til boxeren til at lytte på motoren førend du går videre med det. Det er normalt en meget robust motor, men alt kan jo ødelægges hvis den har været mishandlet.
Og du er ikke sikker på, at det er fejlen !!!
Ville nok lige få en, der har kendskab til boxeren til at lytte på motoren førend du går videre med det. Det er normalt en meget robust motor, men alt kan jo ødelægges hvis den har været mishandlet.
Og du er ikke sikker på, at det er fejlen !!!
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
@Morten.
Kølervæske og do. beholder er er total fri for olie/oliehinde. Sælger har kvittering for div. olieskift m.m. og der er ikke noget unormalt forbrug af div. væsker. Som sagt, kun den der tikken - som en gl. slidt Taxa. Motoren kører fint, og trækker super op gennem gearene, og der er nul rykken ved: giv gas - slip gas.
Synes det er svært at vælge en 146 1,6 model ud! Den ene er næsten super rent mekanisk men motor ser "brugt" ud og der er lidt olie rundt omkring. Den anden er i absolut rustfri stand og med flot motor uden sveden, men har det der tikkeri. Motorerne har kørt h.h.v. 160K og 150K km.
Kølervæske og do. beholder er er total fri for olie/oliehinde. Sælger har kvittering for div. olieskift m.m. og der er ikke noget unormalt forbrug af div. væsker. Som sagt, kun den der tikken - som en gl. slidt Taxa. Motoren kører fint, og trækker super op gennem gearene, og der er nul rykken ved: giv gas - slip gas.
Synes det er svært at vælge en 146 1,6 model ud! Den ene er næsten super rent mekanisk men motor ser "brugt" ud og der er lidt olie rundt omkring. Den anden er i absolut rustfri stand og med flot motor uden sveden, men har det der tikkeri. Motorerne har kørt h.h.v. 160K og 150K km.
"Den er totalt rustfri, men tikker efter min mening ret voldsomt"
Det lyder ikke godt og skal undersøges, som Morten skriver.
Ryster denne 146s motor ligesom den anden i tomgang? Jeg havde en del år en 33 1,5IE, og husker ikke at dens motor rystede/gyngede i tomgang.
Ham jeg solgte den til nåede at runde 300000 km uden tikken eller hakken fra motoren, boxerne er normalt ret stærke og problemfri.
Det er nok klog at se på nogle flere 146'ere.
Det lyder ikke godt og skal undersøges, som Morten skriver.
Ryster denne 146s motor ligesom den anden i tomgang? Jeg havde en del år en 33 1,5IE, og husker ikke at dens motor rystede/gyngede i tomgang.
Ham jeg solgte den til nåede at runde 300000 km uden tikken eller hakken fra motoren, boxerne er normalt ret stærke og problemfri.
Det er nok klog at se på nogle flere 146'ere.
Så vidt jeg ved er det normalt, at 145/46 med 8v boxermotor slår sig ret kraftigt i tøjret i tomgang ifht en 33. Jeg ved ikke om det er pga blødere motorophæng eller at den er kneben mere forureningsmæssigt med dertil hørende urolig motorgang. Men den opfører sig som en motor med karburator, der er stillet for magert i tomgang. Min egen sagde ikke en lyd i tomgang indtil ca. 150000, så var der langsomt en eller 2 løftere, de begyndte at tikke, først i tomgang, så senere også ved højere omdrejningstal. Prøvede forskellig typer olie, og også en renseolie, der skulle hældes i olien lige før man skiftede olie, men intet hjalp. Jeg har hørt folk påstå, at man nogen gange kan redde løfterne ved at tage dem ud og rense dem, om det er sandt ved jeg ikke. Men forsøg da at få et overblik over omkostningerne på reparationerne ved de forskellige biler, så bliver det måske lidt nemmere at sammenligne,
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
Mange tak for jeres svar.
Jeg kan fornemme, at det er "herre" svært at opdrive en 146 1,6 Boxer (og umuligt at købe en 1,7) i mekanisk og karosseri-mæssig super stand, samtidig med ønsket om lavt km.tal, og det hele til rimelige penge. Derfor kigger jeg nu på 2,0TS modellerne, som fra nye kostede ca. 80K mere, men som brugte kan erhverves for kun ca. 10-15K mere end en tilsvarende 1,6 uden L. 2,0 er nemmere at "lure af" sådan rent tilstandsmæssigt, - tror jeg.
Jeg kan fornemme, at det er "herre" svært at opdrive en 146 1,6 Boxer (og umuligt at købe en 1,7) i mekanisk og karosseri-mæssig super stand, samtidig med ønsket om lavt km.tal, og det hele til rimelige penge. Derfor kigger jeg nu på 2,0TS modellerne, som fra nye kostede ca. 80K mere, men som brugte kan erhverves for kun ca. 10-15K mere end en tilsvarende 1,6 uden L. 2,0 er nemmere at "lure af" sådan rent tilstandsmæssigt, - tror jeg.
Ja, det er sgu svært at finde en 12+ år gammel bil, hvor der ikke er noget at sætte ? tegne ved - Alfa eller andre mærker.
Boxerne er almindeligvis stærke motorer som holder længe/mange km, hvis de er passet.
Række 4'erne i '95/96 og frem er også gode motorer, men er mere krævende mht. vedligholdelse, evt-olieforbrug og ikke mindst tandremme og indsugningsknastaksel forstiller.
Men på Bilbasen er der p.t 15 hos forhandler og 14 hos private til salg, så det må være muligt at finde et OK eksemplar.
Jeg har ikke kørt meget i 145/146, men har dog ved et tilfælde prøvet nogle stykker samtidigt, så jeg kunne sammenligne (ved AlfaSuds og Alfa boxers 25 års jubilæum, hvor jeg stillede op med min (næsten) standard serie 4 33 1,5IE)
145/146 1,6 boxer fandt jeg undermotoriserede, når man synes det gik fint og ville give mere gas, opdagede jeg at speederen allerede var i bund, 1,7 16v skulle hele tiden have mange omdrejninger for at mærke forskel. Lidt bedre var 1,6 16v TS, men ved motorvej over 140 havde de en meget kraftig resonans. 1,8/2,0 16v TS var de mest harmoniske og man kunne virkelig mærke og udnytte hvor god vejbeliggenhed modellen har.
Efter 33'eren havde jeg 146s storesøster 155 2,0 16v S i et par år. Der var en god bil, som jeg var glad for. Den havde noget knirkeri ved instrumentbrædtet (ligesom 145/146), havde lidt hård undervogns pga. S variantens skrapere fjedre, men den kørte godt og blev kun skiftet pga. et godt tilbud på en 156. 155 er også værd at se på. De tidlige modeller med 8v motorerne er knap så skarpe i støretøjet, ikke helt så hurtige i accelerationen, men 8v TS motorerne holder længe/mange km, men skal ha' en skvat olie med mellemrum - der er Alfa muligheder nok.
Boxerne er almindeligvis stærke motorer som holder længe/mange km, hvis de er passet.
Række 4'erne i '95/96 og frem er også gode motorer, men er mere krævende mht. vedligholdelse, evt-olieforbrug og ikke mindst tandremme og indsugningsknastaksel forstiller.
Men på Bilbasen er der p.t 15 hos forhandler og 14 hos private til salg, så det må være muligt at finde et OK eksemplar.
Jeg har ikke kørt meget i 145/146, men har dog ved et tilfælde prøvet nogle stykker samtidigt, så jeg kunne sammenligne (ved AlfaSuds og Alfa boxers 25 års jubilæum, hvor jeg stillede op med min (næsten) standard serie 4 33 1,5IE)
145/146 1,6 boxer fandt jeg undermotoriserede, når man synes det gik fint og ville give mere gas, opdagede jeg at speederen allerede var i bund, 1,7 16v skulle hele tiden have mange omdrejninger for at mærke forskel. Lidt bedre var 1,6 16v TS, men ved motorvej over 140 havde de en meget kraftig resonans. 1,8/2,0 16v TS var de mest harmoniske og man kunne virkelig mærke og udnytte hvor god vejbeliggenhed modellen har.
Efter 33'eren havde jeg 146s storesøster 155 2,0 16v S i et par år. Der var en god bil, som jeg var glad for. Den havde noget knirkeri ved instrumentbrædtet (ligesom 145/146), havde lidt hård undervogns pga. S variantens skrapere fjedre, men den kørte godt og blev kun skiftet pga. et godt tilbud på en 156. 155 er også værd at se på. De tidlige modeller med 8v motorerne er knap så skarpe i støretøjet, ikke helt så hurtige i accelerationen, men 8v TS motorerne holder længe/mange km, men skal ha' en skvat olie med mellemrum - der er Alfa muligheder nok.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
Hehe... Jeg har gennemvoldet samtlig bil-baser gennem 2 mdr. for at finde den "rigtige" 146'er, - uden held. Har prøvet flere 1,6 modeller, og du har helt ret i det' - med at der er "udsolgt" før det begynder at blive sjovt. Går nu direkte efter 2,0TS i ok stand. Er der nogen herinde der kender en der kender en som har noget til salg må i meget gerne smide en PB.
Ps. Kan se at min indlægscounter er på nul, trods mine indlæg (det betyder intet for mig), men er det normalt her i forum?, eller er jeg forkert registreret?
Mvh/Michael
Ps. Kan se at min indlægscounter er på nul, trods mine indlæg (det betyder intet for mig), men er det normalt her i forum?, eller er jeg forkert registreret?
Mvh/Michael