Motorolie

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
srk
Geografisk sted: Danmark

Motorolie

Indlæg af srk » 13 okt, 2003 23:43

Jeg har en Alfa 146 1,6 TS som snart skal til 140.000 km eftersyn.
Jeg skifter denne gang værksted og er lidt i tvivl om hvilken motorolie jeg kan/skal bruge.

Det anbefalede er en Selenia 10W-40, men jeg har hidtil brugt en Selenia Racing 10W-60.

Mit spørgsmål er følgende:
1. Kan jeg umidelbart andvende andre fabrikater f.eks. Statoil, Castrol, Shell eller andre.
2. Hvis ja til 1. Kan jeg bruge en 5W-40, eller vil olieforbruget blive for stort.

P.S. Jeg har aldrig sparet på kvaliteten af olien på de biler jeg har haft, og har derfor altid brugt fuldsyntetiske motorolier.

Med venlig hilsen
Stig

Morten
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 15 okt, 2003 22:32

Hej Stig. Til spørgsmål 1 kan jeg svare, at alle fabrikater er blandbare. Der sker ikke noget ved at fylde efter med en anden olie end den der er benyttet ved olieskift, bare man holder sig til samme type (feks fuldsyntetisk 5W/40 skal efterfyldes med i hvert fald fuldsyntetisk og helst samme viskositet). Mht. spørgsmål 2, bruger jeg selv 0W/40 til min 1,6 boxer. Jeg blev fortalt, at olieforbruget nok ville stige ifht tykkere kvaliteter, men det er ikke korrekt. Den bruger ca. 1 L / 5-6000 km, og det har den altid gjort. Til gengæld starter den meget bedre om vinteren, da olien er tynd. Ligeledes må sliddet også være mindre, da olien hurtigere når ud til de kritiske steder. Lad dig ikke spise af med værkstedets alt for høje oliepriser, du kan næsten altid få Mobil 1 0W/40 i Bilka eller lignende steder til 300 kr for 4 L. Lige et hint mht. oliefilter. Lad være med at købe de billige oliefiltre, for de fleste af dem mangler en returventil. Det er en ventil, som sørger for at olien ikke løber tilbage fra oliekanalerne når motoren står stille. Hvis denne ventil mangler, skal motoren ved start først helt eller delvist fylde filteret med olie og derefter oliekanalerne, hvorfor der går noget tid før olien er ude i motoren.

Med venlig hilsen

Morten

4630

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 29 okt, 2003 20:21

Hej Stig.

Morten har ret; der sker ikke noget ved at bruge en lidt tyndere olie til vinterbrug. Jeg er selv skiftet fra 10W-40 til 5W-40 med gode resultater i form af klart bedre koldstart når det er koldt. Forbruget er uændret 1 liter pr. 20.000 km, og motoren har kørt 175.000 km.

Hvis man (igen...) har bøvl med knastforstilleren, høres det ikke helt så tydeligt med en tyndere olie!

I lighed med Morten køber jeg kvalitetsolie i Bilka eller i udlandet, for der kan spares en del penge, men som Morten også skriver: Køb for alt i verden et originalt oliefilter!

:-) Torben

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Motor"