Olie - igen
Olie - igen
<p>Hej </p><p>Har læst mange af de tråde, som har været ang. "den rigtige olie". Har en 156 1,8ts fra 04, som nu har kørt 100000km. Har de sidste år kørt med en fuldsyntetisk 5w-40 fra Valvoline. Har så læst mig til, at flere udtaler den er for tynd, og at jeg bør følge Alfas råd og køre på 10w-40 halvsyntetisk! Nogen holdninger til dette?</p><p>På forhånd tak</p>
Smøre evnen på 5w/40 i ok kvalitet er
rigtig fin også når motor er kold.
Og bæreevnen er også i orden på varm motor.
Så hvis den ikke har den vilde olieforbrug,
skulle der ikke være problemer idet.
Og mange olie producenter skriver i deres egne
smøretabeller til din bil at de vil anbefale
5w/40 Eller 10w/60
og det ville de nok ikke gøre hvis de havde risiko
for at det gav problemer.
rigtig fin også når motor er kold.
Og bæreevnen er også i orden på varm motor.
Så hvis den ikke har den vilde olieforbrug,
skulle der ikke være problemer idet.
Og mange olie producenter skriver i deres egne
smøretabeller til din bil at de vil anbefale
5w/40 Eller 10w/60
og det ville de nok ikke gøre hvis de havde risiko
for at det gav problemer.
Efter min opfattelse anbefaler olieselskaberne især smøreolier til den højeste pris.
Når det er sagt tror jeg heller ikke, at en 156 TS motor tager skade af de to olier, som anbefales. Og Valvoline er en af de olier jeg ville have tillid til. Men lad være med at købe byggemarkedets eget lavpris mærke.
Min egen (nu solgte) 156 2,0 TS kørte hovedsaglig på 10W-40 (Shell, Valvoline), og nogle gange 10W-60 Selenia og Castrol (sommerferie til Italien med høje temperaturer og hastigheder). Den har nu kørt 250.000 og har vist stadig kun et meget moderat olieforbrug (1L/10.000 km).
Når det er sagt tror jeg heller ikke, at en 156 TS motor tager skade af de to olier, som anbefales. Og Valvoline er en af de olier jeg ville have tillid til. Men lad være med at købe byggemarkedets eget lavpris mærke.
Min egen (nu solgte) 156 2,0 TS kørte hovedsaglig på 10W-40 (Shell, Valvoline), og nogle gange 10W-60 Selenia og Castrol (sommerferie til Italien med høje temperaturer og hastigheder). Den har nu kørt 250.000 og har vist stadig kun et meget moderat olieforbrug (1L/10.000 km).
<p>Hej</p><p>Tænkte, at jeg ville være god ved motoren, kører aldrig mere end 10000km før skift, da jeg kører mange kortere ture. Havde en ide om, at helsyntetisk olie ville være bedre end en halvsyntetisk, (den er også noget dyrere) Er klar på, at viskositeten skal være rigtig. Bliver noget bleg om næbet, når jeg høre at olien ikke har smørreegenskaber nok. Synes det er mærkeligt, at Castrol anbefaler 0w-40 af helsyntetisk kvalitet????!!!! Valvoline siger 5w-30, også af helsyntetisk kvalitet. Har hørt jer sige, at det er fordi de respektive olier er dyrest.?????</p>
<p>Hej</p><p>Har kigget lidt på de forskellige 10w-40 olier som i omtaler. I siger at den mindst skal være af sl specifikation. Af de olier som jeg har set kan man på en halvsyntetisk olie IKKE komme over en sl specifikation!! kun hvis det bliver en helsyntetisk olie, og den kan ikke fåes som en 10w-40!!??</p><p>vh</p><p>Niels</p>
Tror du ser forkert.
SELENIA 20K
SAE 10W-40
API SL/CF & ACEA A3
eksempel
Valvoline DuraBlend 10W-40
API SL/CF
ACEA A3/B4-04
Castrol Magnatek 10w/40
Godkendelser og Specifikationer:
SAE 10W-40
API SL/CF & ACEA A3/B3
shell helix Super 10w/40
API SL/SF & ACEA A2/B2
Så af de 4 olier er Selenia K20 og Castrol og Valvoline
dem der passer bedst i specifikationerne.
Skell er jo API SL, så der skulle faktisk ikke være problemer
med den heller.
Så du kan sagtens finde Halvsyntetiske olier der dur
SELENIA 20K
SAE 10W-40
API SL/CF & ACEA A3
eksempel
Valvoline DuraBlend 10W-40
API SL/CF
ACEA A3/B4-04
Castrol Magnatek 10w/40
Godkendelser og Specifikationer:
SAE 10W-40
API SL/CF & ACEA A3/B3
shell helix Super 10w/40
API SL/SF & ACEA A2/B2
Så af de 4 olier er Selenia K20 og Castrol og Valvoline
dem der passer bedst i specifikationerne.
Skell er jo API SL, så der skulle faktisk ikke være problemer
med den heller.
Så du kan sagtens finde Halvsyntetiske olier der dur