Olie - igen

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
nhed
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12 mar, 2009 18:20
Geografisk sted: Danmark

Olie - igen

Indlæg af nhed » 19 jun, 2012 07:02

<p>Hej </p><p>Har læst mange af de tråde, som har været ang. "den rigtige olie". Har en 156 1,8ts fra 04, som nu har kørt 100000km. Har de sidste år kørt med en fuldsyntetisk 5w-40 fra Valvoline. Har så læst mig til, at flere udtaler den er for tynd, og at jeg bør følge Alfas råd og køre på 10w-40 halvsyntetisk! Nogen holdninger til dette?</p><p>På forhånd tak</p>



fbn
Indlæg: 76
Tilmeldt: 09 dec, 2007 04:24
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af fbn » 19 jun, 2012 16:05

Smøre evnen på 5w/40 i ok kvalitet er
rigtig fin også når motor er kold.
Og bæreevnen er også i orden på varm motor.
Så hvis den ikke har den vilde olieforbrug,
skulle der ikke være problemer idet.

Og mange olie producenter skriver i deres egne
smøretabeller til din bil at de vil anbefale
5w/40 Eller 10w/60
og det ville de nok ikke gøre hvis de havde risiko
for at det gav problemer.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 jun, 2012 19:34

Efter min opfattelse anbefaler olieselskaberne især smøreolier til den højeste pris.
Når det er sagt tror jeg heller ikke, at en 156 TS motor tager skade af de to olier, som anbefales. Og Valvoline er en af de olier jeg ville have tillid til. Men lad være med at købe byggemarkedets eget lavpris mærke.
Min egen (nu solgte) 156 2,0 TS kørte hovedsaglig på 10W-40 (Shell, Valvoline), og nogle gange 10W-60 Selenia og Castrol (sommerferie til Italien med høje temperaturer og hastigheder). Den har nu kørt 250.000 og har vist stadig kun et meget moderat olieforbrug (1L/10.000 km).

nhed
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12 mar, 2009 18:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nhed » 19 jun, 2012 20:03

<p>Hej</p><p>Tænkte, at jeg ville være god ved motoren, kører aldrig mere end 10000km før skift, da jeg kører mange kortere ture. Havde en ide om, at helsyntetisk olie ville være bedre end en halvsyntetisk, (den er også noget dyrere) Er klar på, at viskositeten skal være rigtig. Bliver  noget bleg om næbet, når jeg høre at olien ikke har smørreegenskaber nok. Synes det er mærkeligt, at Castrol anbefaler 0w-40 af helsyntetisk kvalitet????!!!! Valvoline siger 5w-30, også af helsyntetisk kvalitet. Har hørt jer sige, at det er fordi de respektive olier er dyrest.?????</p>

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 jun, 2012 22:49

Det er meget fornuftigt at skifte olien hyppigt, f.eks. én gang årligt eller 10-15k km afhængig brugen, korte ture = hyppige olieskift.

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 20 jun, 2012 00:21

Jeg kom forker olie i min 15w40, agip mener jeg, og det kostede mig motoren.
derfor, se hvad der står i din servicebog.

nhed
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12 mar, 2009 18:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nhed » 21 jun, 2012 16:36

<p>Hej</p><p>Har kigget lidt på de forskellige 10w-40 olier som i omtaler. I siger at den mindst skal være af sl specifikation. Af de olier som jeg har set kan man på en halvsyntetisk olie IKKE komme over en sl specifikation!! kun hvis det bliver en helsyntetisk olie, og den kan ikke fåes som en 10w-40!!??</p><p>vh</p><p>Niels</p>

fbn
Indlæg: 76
Tilmeldt: 09 dec, 2007 04:24
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af fbn » 22 jun, 2012 06:42

Tror du ser forkert.
SELENIA 20K
SAE 10W-40
API SL/CF & ACEA A3

eksempel
Valvoline DuraBlend 10W-40
API SL/CF
ACEA A3/B4-04

Castrol Magnatek 10w/40
Godkendelser og Specifikationer:
SAE 10W-40
API SL/CF & ACEA A3/B3

shell helix Super 10w/40
API SL/SF & ACEA A2/B2

Så af de 4 olier er Selenia K20 og Castrol og Valvoline
dem der passer bedst i specifikationerne.
Skell er jo API SL, så der skulle faktisk ikke være problemer
med den heller.

Så du kan sagtens finde Halvsyntetiske olier der dur ;-)

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"