Hvilken olie

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Hvilken olie

Indlæg af Ronny85 » 03 jun, 2012 19:25

<p>Hey alle. hvilken olie anbefaler i, og hvad kører i med.</p><p>fx. Læste jeg 10~60 skulle være den bedste olie, men hos nogle bliver den "grumset"  </p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 jun, 2012 19:49

Formentlig afhængig af fabrikat, indeholder 10W-60 olier færre selvrensende additiver end andre fuldsyntetiske olier (f.eks. 5W-40), og skal derfor skiftes lidt hyppigere end dem (hver 10.000 km).
En Alfa 156 motor er konstrueret til 10W-40 olier, som er en delsyntetisk olie. Selenia for Alfa 20K er sådan en olie, som iflg. Alfa kan køre op til 20.000 km eller et år mellem olieskift, så den indeholder et ret højt kvantum selvrensende additiver.
Jeg brugte almindeligvis Shell 10W-40 på min 156 2,0 TS. Jeg ved, at der var Selenia 10W-60 påfyldt da jeg købte den, og brugte selv 10W-60 indtil min Alfa mekker ved et tandremsskift fortalte, at olien var grumset og derved var pakdåserne til knastakslerne blevet utætte, siden blev kun 10W-40 påfyldt. Den har nu kørt 235.000 km og har aldrig været skilt ad eller haft forhøjet olieforbrug, så det kan den ikke have taget skade af.

fbn
Indlæg: 76
Tilmeldt: 09 dec, 2007 04:24
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af fbn » 04 jun, 2012 03:14

Til 2.0 TS er det 10W-40 der skal skrives der skal i,
ved sportslig kørsel er det 10W-60 der skal i.

Til 2.0 JTS er det 10W-60 der skal på.

Som ELP skriver, i gamle dage (læses for ca 2-3 år siden)var
det korrekt at 10W-60 ikke havde "ret" meget selv rensende effekt.
Som jeg nu 1001 gang har, forsøgt at fortæller/forklare ;-)
Sker der udvikling på dette felt også, så bruger man
Castrol Edge FST 10W-60, er der i dag ingen problem med
20000 km interval skifte på olie, med mindre man kører
meget råddet/sportslig eller hvad man nu kalder det, så
er interval anbefalet 5000 måske 10000 km mellem skift.
og det gælder OGSÅ ved Selenia K20 olie.

Iøvrigt kan MPM olie også klare 20000 km ved en 10/60


Dem som jeg kender der bruger/har brugt ordentlig 10/60 har
aldrig snakket om krumset olie eller utætte pakninger grundet
brug af denne olie....

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 04 jun, 2012 11:28

hmm ok. Pga. Kører stille og roligt. Læste også at 5 40 olien skulle værer god. Hvad anbefaler i

Ronny85
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19 maj, 2012 07:12
Geografisk sted:

Indlæg af Ronny85 » 04 jun, 2012 11:30

og bilen har kørt 210.000 ts fra 98

fbn
Indlæg: 76
Tilmeldt: 09 dec, 2007 04:24
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af fbn » 04 jun, 2012 19:19

Jeg ville nok starte med 10w/40 af ordentlig kvalitet.....

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 jun, 2012 02:49

En Alfa 156 motor er konstrueret til 10W-40; ergo er 5W-40 (og 30) for tynd til at bære lejerne når motoren er varm. En 10W-60 er udviklet til at have samme viskositet som en 10W-40 kold, men er tykkere ved meget høje temperaturer end en 10W-40.
Ronny - vi kan kun forklare dig det, du må selv forstå det. Hvis man, trods oplysninger fra fabrikken, bruger anden olie end den anbefalede, beder man selv om, at motoren går i stykke - det er vist skrevet før angående din smadrede motor.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 jun, 2012 02:55

Citat: "Castrol Edge FST 10W-60, er der i dag ingen problem med
20000 km interval skifte på olie."
Det er rigtigt, jeg har ikke fuldt med i den udvikling, da det ikke er aktuelt for mine køretøjer, min gamle 156 er solgt, min gamle Spider 1970 kører på 20W-50 dino (mineralsk olie) og min Bravo TJet kører på 5W-40 (iflg. Instruktionsbogen, så det bruger jeg).

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"