metal lyd. Ryster i gearkasse
metal lyd. Ryster i gearkasse
<p>Hej. jeg kommer kørende med 110 i timen, sænker fart til</p><p>50 km. Pludselig begynder motoren at komme med bankelyde, og alle folk som står uden for, kigge underligt. Tandrem blev skiftet vef 208.000 og bilen har kørt 210.000 og det er kommet nyt olie, filter(brandford 15~40) da jeg slukkede bilen, stsrtede den efter lidt besvær bil(ligesom bat. var flad.</p>
Hm, lyder som et leje er kaput. Formentlig plejlleje (ofte nr. 3), hvor lejeskallen kører med rund.
Hvis du ikke kørte længere og er heldig, kan lejet reddes med nye skaller, husk at rense smørehullet i krumtappen inden du samler igen. Dette kan laves uden at tage motoren ud, bundkaret af og man kan komme til plejlleje holderne, det er nok bedst at skifte alle 4 plejlleje skaller.
Hvis der er riller og/eller skår på selve krumtappens plejlleje søler, skal motoren ud og krumtap lejerne udmåles og lejerne slibes.
Eller motoren skiftes, men brugte motorer er et lotterispil, god nok får man byttet motoren, hvis den er defekt, men det er alt arbejdet om igen.
Hvis du ikke kørte længere og er heldig, kan lejet reddes med nye skaller, husk at rense smørehullet i krumtappen inden du samler igen. Dette kan laves uden at tage motoren ud, bundkaret af og man kan komme til plejlleje holderne, det er nok bedst at skifte alle 4 plejlleje skaller.
Hvis der er riller og/eller skår på selve krumtappens plejlleje søler, skal motoren ud og krumtap lejerne udmåles og lejerne slibes.
Eller motoren skiftes, men brugte motorer er et lotterispil, god nok får man byttet motoren, hvis den er defekt, men det er alt arbejdet om igen.
Skallerne kan købes originalt, hos store reservedelsgrossister (f.eks. Mekonomen som har agentur på Mahle, meget anerkendt for de ædle motordele), men ikke THansen, Refako. Muligvis http://ricambi.alfisti.net/index.php?ca ... ellen.html siden vis til en ombytning krumtap, men man kan spørge om lejer.
Specialværktøj. En lift vil være dejlig, noget til at stødte motoren med, hvis ophæng skal afmonteres, micrometerskrue, præcis momentnøgle, værksted håndbog (CD) og erfaring.
Specialværktøj. En lift vil være dejlig, noget til at stødte motoren med, hvis ophæng skal afmonteres, micrometerskrue, præcis momentnøgle, værksted håndbog (CD) og erfaring.
Vil gætte på Plejlejer + 8-11 timer.
http://www.ebspares.co.uk/alfa156/engine20_alfa156.cfm
Kan nok levere stumperne rimelig billige.
PS en brugt motor kan være lige så dårlig som den du har
http://www.ebspares.co.uk/alfa156/engine20_alfa156.cfm
Kan nok levere stumperne rimelig billige.
PS en brugt motor kan være lige så dårlig som den du har
Sådan en reparation kræver en del erfaring. Når en lærling er nogle år inde i læretiden, så er han med til sådan en reparation sammen med en svend.
Først skal man finde fejlen eksakt. Dvs. ikke starte motoren (det vil gøre tingene værre), så buksering af bilen til rep. sted. Så af med bundkaret, skille plejllejerne ad, så man kan se om krumtaplejerne er rillede eller skåret eller ej. Hvis de ikke har riller/skår så måler man ovalitet med mikrometeret (mål i værskeds cd). Hvis det er indenfor mål, renser man smørehullerne og samler plejlstængerne med nye lejeskaller og sætter bundkaret på og hælder frisk 10W-40/eller 60 olie på og nyt filter. Så starter man motoren og håber den lyder normal.
Hvis plejllejerne er skåret/rillet eller er ovale, så skal motoren ud. Krumtappen til maskinværksted og slibes (ofte sliber man hovedlejerne også), men inden skal man overveje, om motorens tilstand i øvrigt er god. Dit forhøjede benzinforbrug kan skyldes dårlig kompression, og så skal hele motoren hovedrepareres eller skiftes med en anden (ny ombytter eller brugt).
En bil i dennes alder er nok ikke værdifuld nok til en ombytter motor. Jeg ville i så fald ringe til nogle Alfa specialister og spørge til, om de har en motor de vil stå inde for OG isætte for dig (hvis det viser sig, at den motor ikke duer, så er det værkstedet problem at finde en anden eller du ikke skal betale for besværet). Få en pris først, der skal også kobling og div. andet til.
Først skal man finde fejlen eksakt. Dvs. ikke starte motoren (det vil gøre tingene værre), så buksering af bilen til rep. sted. Så af med bundkaret, skille plejllejerne ad, så man kan se om krumtaplejerne er rillede eller skåret eller ej. Hvis de ikke har riller/skår så måler man ovalitet med mikrometeret (mål i værskeds cd). Hvis det er indenfor mål, renser man smørehullerne og samler plejlstængerne med nye lejeskaller og sætter bundkaret på og hælder frisk 10W-40/eller 60 olie på og nyt filter. Så starter man motoren og håber den lyder normal.
Hvis plejllejerne er skåret/rillet eller er ovale, så skal motoren ud. Krumtappen til maskinværksted og slibes (ofte sliber man hovedlejerne også), men inden skal man overveje, om motorens tilstand i øvrigt er god. Dit forhøjede benzinforbrug kan skyldes dårlig kompression, og så skal hele motoren hovedrepareres eller skiftes med en anden (ny ombytter eller brugt).
En bil i dennes alder er nok ikke værdifuld nok til en ombytter motor. Jeg ville i så fald ringe til nogle Alfa specialister og spørge til, om de har en motor de vil stå inde for OG isætte for dig (hvis det viser sig, at den motor ikke duer, så er det værkstedet problem at finde en anden eller du ikke skal betale for besværet). Få en pris først, der skal også kobling og div. andet til.
NB! Der er en ting vi ikke har hørt, det er om du lige har købt bilen. Hvis du har købt bilen af en forhandler, så er han pligtig, iflg. købeloven, til i de første 6 mdr. at udbedre skaden eller tage bilen tilbage (hvis du har kørt en del km, så med nedslag for dem).
Hvis du har købt den af en privat person, så er det lidt mere kompliceret. Men hvis har var vidende om, at noget var galt med motoren, er han pligtig til at oplyse det til køber. Det er lidt svært at bevise, men en fagmand vil kunne se, om motoren har været ude af bilen eller været skilt ad for nyligt.
En plejlleje fejl opstår ofte få 1000 km efter et tandrems havari, fordi stemplernes sammenstød med ventilerne forplanter sig til plejllejerne.
Hvis du har købt den af en privat person, så er det lidt mere kompliceret. Men hvis har var vidende om, at noget var galt med motoren, er han pligtig til at oplyse det til køber. Det er lidt svært at bevise, men en fagmand vil kunne se, om motoren har været ude af bilen eller været skilt ad for nyligt.
En plejlleje fejl opstår ofte få 1000 km efter et tandrems havari, fordi stemplernes sammenstød med ventilerne forplanter sig til plejllejerne.
Ok jamen tusind tak!
Det er pga. jeg er lidt på den, og nu skal du hører hvorfor
1. Jeg har eksporteret bilen fra DK til Swe. Den er nysynet, i sidste ude, og manglede bare at køre den til bilsyn i SWE.
2: Skat i DK kan finde på at ringe til mig, og sige at de skal se bilen(PROBLEM)
Nu til den gode historie:
Jeg har fundet til brugt motor til ca 2500 sek, og det er med 6 mdr garanti.
Og Mek. vil have ca 3000 sek for at skifte(2.0 TS)
Jeg venter bare på, at jeg får penge fra skat, så køber jeg den motor
Er det ikke en god ide
Mvh
Ronny
Det er pga. jeg er lidt på den, og nu skal du hører hvorfor
1. Jeg har eksporteret bilen fra DK til Swe. Den er nysynet, i sidste ude, og manglede bare at køre den til bilsyn i SWE.
2: Skat i DK kan finde på at ringe til mig, og sige at de skal se bilen(PROBLEM)
Nu til den gode historie:
Jeg har fundet til brugt motor til ca 2500 sek, og det er med 6 mdr garanti.
Og Mek. vil have ca 3000 sek for at skifte(2.0 TS)
Jeg venter bare på, at jeg får penge fra skat, så køber jeg den motor
Er det ikke en god ide
Mvh
Ronny
Så er der ikke andet at gøre, end at trække bilen til Sverige eller invitere svenskeren til DK og leje en lift på gør det selv værksted.
Citat:"da jeg slukkede bilen, stsrtede den efter lidt besvær bil(ligesom bat. var flad." Tyder på, at lejeskallerne har forskubbet sig lidt og derfor klemmer om lejet. Hvis man kører med det, så knækker plejlstangen sandsynligvis og slår hul i blokken, og så kører den motor ikke længere.
Citat:"da jeg slukkede bilen, stsrtede den efter lidt besvær bil(ligesom bat. var flad." Tyder på, at lejeskallerne har forskubbet sig lidt og derfor klemmer om lejet. Hvis man kører med det, så knækker plejlstangen sandsynligvis og slår hul i blokken, og så kører den motor ikke længere.
Du skal ikke købe skaller eller andet, før du har konstateret, at leje søllerne er ok for std. størrelse skaller. Hvis krumtappen skal ud af drejes/slibes skal du bruge under størrelse skaller og måske hovedleje skaller, hvis hovedlejerne også skal slibes.
Når du begynder at skille bilen ad, vil du også opdage, hvis årsagen til bankningen skyldes et defekt motorophæng eller noget andet, men jeg tror desværre at det er et plejlleje, som er gået. Men har indimellem lov at være heldig.
Når du begynder at skille bilen ad, vil du også opdage, hvis årsagen til bankningen skyldes et defekt motorophæng eller noget andet, men jeg tror desværre at det er et plejlleje, som er gået. Men har indimellem lov at være heldig.