Hvorfor har Twin spark det problem med smøring

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Frithioff
Geografisk sted: Danmark

Hvorfor har Twin spark det problem med smøring

Indlæg af Frithioff » 30 mar, 2011 04:58

<p>Er selv en rimelig erfaren alfa mekaniker har arbejdet som aut. alfa mekaniker i 5 år nu..</p><p>jeg har set utalige motor der smider rundt med stempler og plejlstænger men har altid undret mig hvorfor .!?</p><p>så vidt min erfaring siger mig er problemet stort set kun på 2.0 motorne og ikke på 1.6 og 1.8 UDEN knast variator ..!! har selv haft nogle stykker igennem tiden og har selv smidt med stempler i en 2.0 med olie til maks og alt som det skulle være.. nu har jeg en 1.6 ! den har kørt 300.000 nu og kører stadig som en drøm ingen problemer.!!</p><p>hvad er grunden til de lejer går i stykker på de motorer .. er det fordi folk har glemt og tjekke olie eller kører +6000 omdr. med olie på minimums mærket eller er det 2.0 der er noget galt med.</p><p>jeg har gået og tænkt lidt på hmm hvis de begge har samme oliepumpe men 2.0 har knastvariator som netop bliver reguleret af olietrykket kan det gøre forskellen ..?? mangler den det lille tryk olie eller er det bare gode ideér.. er der nogen løsning egentlig..?  men tror bare ikke på at Fiat ingeniørende er så dumme og overser sådan noget.. men egentlig har jeg stadig drømme om at toptune en 2.0 men uden turbo og andet tryk ladning bare rent sugemotor og har håb om at ramme de 230 hk med rendyrket motor tuning...</p><p>men er bare ikke meget for og købe stempler og knaster osv hvis de lejer bare dør pga de måske ekstra høje omdrejninger og derved spildt projekt ...</p><p></div></p><p>nogen der har god tuner erfaring eller en løsning på problemet eller andre guldkorn så vil jeg meget gerne høre fra jer ..</p><p>Hilsen Matthias Frithioff</p>

elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 mar, 2011 16:50

Det er ikke variatoren, det har både 1,8 og 1,6 med 120HK (105HK har ikke).
Jeg tror der er 2 årsager, den ene er motoren, 2,0 har længere slaglænde, 91mm, end de 2 mindre. Det giver højere belastning af lejerne og højere stempelhastighed. Altså er 2,0 længere ude på kanten end de 2 mindre. Den anden er køremåden, bilister som gerne vil køre stærkt, accelere hurtigt vælger altid den kraftigste motor variant. Så 2,0 får generelt flere tæsk end de mindre.
Det meget skriveri om 156 motorproblemer for det til at lyde som om, at alle 2,0 går i smadder. Det er ikke tilfældet, jeg har læst om masser med op til 400000 km uden at have været splittet ad. Min ejen 2,0 TS har nu kørt 215000 og har aldrig slået en prut forkert, og bruger kun 1 liter olie pr. ca. 10000 km.
Desuden er bilister ikke gode til at kontrollere olie, vand etc, så masser af motorer kører i lange perioder med for lidt olie og kølevand.
Sidst er der alle de motorer som engang har smadret topstykket ved rem defekt. De får et omb. eller renoveret toppen, men ingen tænker på plejlejerne. Nogle plejlejer går i stykker efter kort tid, andre læng efter og sikkert andre aldrig. Hvis man har haft knækket tandrem, bør plejllejerne skiftes samtidig.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"