Motor

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
godina
Geografisk sted: Danmark

Motor

Indlæg af godina » 13 okt, 2003 22:31

Hejsa!!
Når en 156 er begyndt at "æde" kølervædsken og der ikke er vådt under bilen,hvad er der galt? Er det en toppakning? Der er ikke olie i kølervandet

Hoygaard
Geografisk sted: Azores

Indlæg af Hoygaard » 14 okt, 2003 03:23

Med mindre der lugter af kølervæske inde i bilen (varmeapparatet) er det nok desværre toppakningen. Der behøver ikke nødvendigvis at være olie i vandet ved en defekt toppakning, det kommer helt an på hvor lækagen er.

Mvh

156 Selespeed Sovralimentato

godina

Indlæg af godina » 14 okt, 2003 04:38

Tak for svaret,har du eller andre erfaring for hvad det koster?

Lars F

Indlæg af Lars F » 15 okt, 2003 07:23

Det kan vel også skyldes en lille lækage i kølersystemet som forårsager udsivning/fordampning når der er tryk på systemet (vandet er varmt)

mvh
Lars

ole fisker

Indlæg af ole fisker » 15 okt, 2003 08:03

Det tyder på at en større produktion de 4-cylindrede 156-motorer har haft problemer med, at topstykket revner, som så giver vandindtrængen i forbrændingskammeret.
Dette er ikke bekæftet; men en stor del 156'ere har stået stille med revnet topstykke! Jeg er ikke sikker på om det kun er en bestemt motorstørrelse, 1.6, 1.8 og/eller 2.0
Hvis dette er sket på din motor, er det altså ikke kun en toppakning; men et nyt topstykke. Om det er tilfældet kan først konstateres ved adskillelse.
Første step er dog at få sat tryk på kølersystemet og se efter om der kan spores utætheder.

Kan du fornemme at motoren har svært ved at dreje rundt de første par omgange, efter at bilen har stået stille i længere tid (er blevet kold)?

godina

Indlæg af godina » 15 okt, 2003 16:51

Motoren opfører sig normalt ved start kold/varm.
Jeg har haft flere forskellige alfa,og det er som om starteren lige skal snurre lidt længere end på andre biler.jeg går ud fra at det er normalt for vores biler eller,hur?
Tak for rådet med at trykprøve kølersystemet,det vil jeg prøve i første omgang.
Er det nogen risiko ved at køre med bilen,kan jeg skade mere?
Jeg holder selvfølgelig øje med kølervædsken.

ole fisker

Indlæg af ole fisker » 15 okt, 2003 18:26

Sorry, så forkert vedr emner på indlæg. glem nedenstående:

Ja hvis den tændingsbanker, kan førnævnte skader indtræffe.

Det kan reelt ske ved bare få sekunders kørsel med tændingsbanken til at der slet ikke opstår skade.
Så hvis man kører rundt med tændingsbanken, spiller man i lotteriet!
Værst er det med tændingsbanken ved høj belastning, hvor risikoen for motorhavari er størst.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"