<font color="red">Hejsa...
Jeg er den hidtil glade ejer af en Alfa 156 2,0 JTS årgang 2005, med 46.000 km. på klokken.
... når jeg skriver "hidtil" mener jeg indtil i dag, tsk, tsk
Jeg kører på motorvejen ved normal hastighed, og bliver pludselig opmærksom på en svag klapren/raslen der mest syntes at lyde som ressonans et sted fra fra motor/drivlinie.
I løbet af nogle kilometer bliver lyden markant tydligere, og lyder nu næsten som den velkendte "dissel lyd" ved koldstart. Inden jeg får set mig om bliver lyden til en yderst kraftig skramlen, motoren mister mærkbart trækkraft, for helt at gå i stå, og jeg ender i nødsporet. Ved forsøg på genstart lyder motoren som at ryste en bunke skruer i en stålspand, og kan ikke starte.
Alle kontrollamper, instrumenter, samt check-computeren melder alt OK!(?) selvom det er himmelråbende åbenlyst at der er noget grueligt galt...!!
Bilen har næsten lige været til rettidig 40.000 km service, incl. olieskift, og olien i øvrigt checket ok for mindre end 8 dage siden. Alligevel kan jeg konstatere at oliepinden er knastør som en babyvatpind... (!!??) - i øvrigt uden synlige tegn på oliespild i motorrummet.
Efter en køretur med Dansk Autohjælp og en sen aflevering af bilen på det lokale Alfa værksted, sidder jeg nu nervøst og venter på værkstedes åbning samt spørgsmålet - HVA' SKETE DER LIGE DÈR..???[B)]
Nogen bud på hvad der er sket, eller erfaringer med lignende..??
Jeg er næsten klar over at det ikke er "en bagatel" og frygter det værste...! Bilens garanti er stadig gældende, men er der nogen der har erfaringer med garantiens dækning ved motorhavari... (som jeg frygter er næsten total)
MVH
En særdeles bekymret alfa-ejer [V]</font id="red">
Motorhavari på 1½ år gammel 156'er
-
Spider Veloce
- Geografisk sted:
-
simonriedel
- Geografisk sted: Danmark
Hvis du har kørt hele 6000 kilometer siden service, så må da have hældt olie på motoren. Og hvis bundproppen ikke er løs, eller pakning utæt, så må al olien være passeret gennem motoren og ud gennem udstødningen. Så må katalysatoren være møgbeskidt og der må være kraftig fedtet sod i udstødningen. Hvis ikke det er tilfældet, så er der måske fx kun hældt 1 liter olie på ved service - ved en fejl. Men nu må du jo se det positive, du får en hel ny motor gratis...?
-
ole fisker
- Geografisk sted: Danmark
Så er det vist på tide at få fulgt op på dette indlæg... [:D]
Min værste frygt blev desværre en realitet kort efter jeg havde skrevet dette indlæg. Værkstedet vendte tilbage med en besked om at motoren var totalskadet. Et hoved- og et plejlleje var ødelagt, det samme var plejlstang og stempel i den ene cylinder. Altså ét styk kaput alfa maskine![V]
Årsagen kan der kun gættes på, men værkstedet havde et rigtig godt bud. De kunne i computeren se at maskinen havde været i omdrejningsbegrænsern 177 gange!!![xx(]
Det viste jeg med sikkerhed, at det ikke var sket i min tid som ejer af bilen (så skulle jeg nærmest ikke have lavet andet...). Desuden ved enhver alfisti, at flirten med omdrejningsbegrænseren er den sikre vej til lommesmerter!
Jeg viste fra forhandleren at jeg var første ejer af bilen, men at den havde gået som demobil inden jeg købte den med 12.000 km på klokken, hvilket også var årsagen til den (syntes jeg) attraktive pris.
Ved lidt efterforskning, og nærmest en tilfældighed fandt jeg imidlertid ud af, at forhandleren måske havde været lidt moderat i sit ordvalg - og at "demobil" rent faktisk betød både demo- og pressebil. Det kombineret med en, ikke defekt - men "knust" højre styrekugle, som jeg fik skiftet (uden problemer) på købsgarantien, få uger efter jeg havde fået leveret bilen, fortalte med ét slag sin egen historie!!
Bilen havde i sin første tid reelt kørt som "pressebil" og har med overvejende sandsynlighed fået så mange "tæsk", både på bane og på landevej, som kun er en stockcar værdig!!
Enden på det hele blev imidlertid en fabriksny motor, leveret og monteret på fabriksgarantien. Den og resten af bilen har siden kørt fremragende!!
<i><b>Moralen!!</b></i> Check din nye/brugte bils historie grundigt inden du køber!! Også selvom du køber en "næsten" ny bil hos en autoriseret og tilsyneladende velrenomeret forhandler! Det er ingen garanti i sig selv! [;)]
Min værste frygt blev desværre en realitet kort efter jeg havde skrevet dette indlæg. Værkstedet vendte tilbage med en besked om at motoren var totalskadet. Et hoved- og et plejlleje var ødelagt, det samme var plejlstang og stempel i den ene cylinder. Altså ét styk kaput alfa maskine![V]
Årsagen kan der kun gættes på, men værkstedet havde et rigtig godt bud. De kunne i computeren se at maskinen havde været i omdrejningsbegrænsern 177 gange!!![xx(]
Det viste jeg med sikkerhed, at det ikke var sket i min tid som ejer af bilen (så skulle jeg nærmest ikke have lavet andet...). Desuden ved enhver alfisti, at flirten med omdrejningsbegrænseren er den sikre vej til lommesmerter!
Jeg viste fra forhandleren at jeg var første ejer af bilen, men at den havde gået som demobil inden jeg købte den med 12.000 km på klokken, hvilket også var årsagen til den (syntes jeg) attraktive pris.
Ved lidt efterforskning, og nærmest en tilfældighed fandt jeg imidlertid ud af, at forhandleren måske havde været lidt moderat i sit ordvalg - og at "demobil" rent faktisk betød både demo- og pressebil. Det kombineret med en, ikke defekt - men "knust" højre styrekugle, som jeg fik skiftet (uden problemer) på købsgarantien, få uger efter jeg havde fået leveret bilen, fortalte med ét slag sin egen historie!!
Bilen havde i sin første tid reelt kørt som "pressebil" og har med overvejende sandsynlighed fået så mange "tæsk", både på bane og på landevej, som kun er en stockcar værdig!!
Enden på det hele blev imidlertid en fabriksny motor, leveret og monteret på fabriksgarantien. Den og resten af bilen har siden kørt fremragende!!
<i><b>Moralen!!</b></i> Check din nye/brugte bils historie grundigt inden du køber!! Også selvom du køber en "næsten" ny bil hos en autoriseret og tilsyneladende velrenomeret forhandler! Det er ingen garanti i sig selv! [;)]