156 årgang 97 vs 98 eller 99

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
lmfenger
Geografisk sted: Danmark

156 årgang 97 vs 98 eller 99

Indlæg af lmfenger » 03 dec, 2005 07:29

Hej Drenge

Jeg har været inde og læse nogle af de mange gode indlæg. Tak for info'en.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål; Jeg er på vej til at købe en 156'er, basalt set fordi det er et knald lækkert køretøj med sjæl, samtidig med at man også kan have familien med.

Jeg har kigget på 1,8 og 2,0 modeller fra 97 til 99. Har de senere modeller været mindre fejlbehæftede? Med andre ord vil det være en fordel at købe en 99 istedet for en 97'er, hvis de tilsyneladende ellers har samme stand?

Fenger

elp

Indlæg af elp » 04 dec, 2005 02:29

Der er ikke forskel eller forbedringer i de 3 årgange. Da de alle har nogle år på bagen er det rigtigt at det er en aktuel bil stand som er afgørende.
Motorerne er sarte mht olieskift og skift af tandremme, så en servicebog eller anden dokumentation for service og remskift, er vigtigt. Hvis motoren har en "diesellyd" er det knastakslen variatoren som støjer. Den koster ekstra at skifte ved remskift, det betyder ikke noget mekanisk eller for ydelsen, men lyder ikke godt. En 2,0 har balance aksler som trækkes af en tandrem, så den er dyrere at skifte remme på, de skal (uanset hvad som står i Servicebogen) skiftes hvert 3 år eller max. 80000 km, pris inkl. reservedele, arbejdsløn og moms ca. kr. 5000 på en 2,0, kr. 1000 mindre på 1,6 og 1,8, i alle tilfælde + kr. 1500 hvis variatoren skal skiftes.
I undervognen skal nogle gummibøsninger for og bag skiftet hver ca. 80000 km. Fjedre og støddæmpere holder godt, men efter ca. 120000 km er det tilrådeligt og mærkbart at skifte støddæmpere. Det ser godt ud med en sænket 156, men da fjedre sætter sig og med tiden, vil plastpladen under motoren skrabe på fartbump og kantstene og kun holde et års tid, ca.kr. 1300.
Ellers skal man se efter det samme som på andre biler i den alder, bl.a. afprøve om alt udstyr virker inkl. A/C, hvis monteret, da det er dyrt at reparerer / fejlfinde el-anlæget.
Læs iøvrigt de forskellige spørgsmål og svar her på Forummet.
Der er altid masser tilsalg, så se dig godt om og prøv alle som du synes er interessante.
God jagt.

lmfenger

Indlæg af lmfenger » 06 dec, 2005 07:00

Hej Erik

Tak for dit svar, det er dejligt at her er hjælp at hente.

Jeg er nu parat til at lave mit første Alfa køb, det bliver bare super[:D] Jeg håber at der er lige så meget "driver appeal" i en Alfa som jeg har hørt.

p.s Laves der uoriginale dele til en Alfa? Så vidt jeg ved blev der ikke lavet noget til de gample modeller. Hvor er det iøvrigt godt at købe reservedele?

elp

Indlæg af elp » 06 dec, 2005 07:51

Hej Fenger - der laves også uoriginale dele til Alfa, du kan finde adresserne på forskellige tråde her på forummet både for 156 og øvrige modeller.
Dog skal du passe på, mange dele i nyere Alfaer går igen i Fiat modeller på den måde, at delene ser ens ud og kan monteres på en Alfa, men reelt er der forskel mellem Fiat dele og Alfa delen.
Hvis du melder dig ind i AR Klub Danmark (hvis du ikke allerede er) vil du modtage klubbladet (som er rigtig god læsning for Alfisti) og indeholder annoncer fra firmaer med speciale i Alfa og ofte giver rabat til medlemmer. Derudover får man 1 gang årlig en fortegnelse over firmaer som giver rabat til klubmedlemer.
Velkommen blandt de danske Alfa-fans.

peter

Indlæg af peter » 06 dec, 2005 07:53

Nu vi lige er ved emnet, hvor stor er mængden af olie mellem min. og max. mærkerne på oliepinden?

Mvh. Peter

lrn
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 06 dec, 2005 18:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af peter</i>

Nu vi lige er ved emnet, hvor stor er mængden af olie mellem min. og max. mærkerne på oliepinden?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1 liter ...

ODJ

Indlæg af ODJ » 07 dec, 2005 08:12

Den første update af 156 kommer i 6 måned 1998, hvor børnesygdommene på samlebåndet bliver rettet (mest elektriske fejl). Hvis man er tvivl er det alle modeller med 4 airbags der er fra serie 2. Den næste update kommer mig bekendt først med 156 MY.

Jeg vil tro at alle børnesygdommene fra serie 1 er blevet rettet af forhandlerene via garantien.

Ole

lrn
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 07 dec, 2005 21:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af ODJ</i>

Den første update af 156 kommer i 6 måned 1998, hvor børnesygdommene på samlebåndet bliver rettet (mest elektriske fejl). Hvis man er tvivl er det alle modeller med 4 airbags der er fra serie 2. Den næste update kommer mig bekendt først med 156 MY.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej, der kommer Fase3'erne i slutningen af 2000, hvor opdateringen primært består i at motorene skal leve op til Euro3 normen. MY'erne kommer så i 2002.

ODJ

Indlæg af ODJ » 08 dec, 2005 06:05

Nu når vi snakker fase1, fase2 og fase3

Ved lrn eller andre hvori motor updaten betstår ved fase3? Er det udelukkende styringen, der er modificeret, eller er det en mekanisk ændring.

Jeg kan godt huske at 2.0 TS pludselig havde 150HK og ikke 155HK som tidligere, hvad forøvrigt meget få 2.0 TS har når de forlader fabrikken.

Ole

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 08 dec, 2005 08:31

Ole skrev :

<font color="red">"Jeg kan godt huske at 2.0 TS pludselig havde 150HK og ikke 155HK som tidligere, hvad forøvrigt meget få 2.0 TS har når de forlader fabrikken."</font id="red">

[;)] He he - det er vist mere ammestue snak end realiteter. Det er kun meget få 2,0 TS motorer jeg har set inkl. den dag hos Scantune sidste år hvor vi holdt "rulledag", der ikke har ydet det de skulle. Det skal siges min egen fase 3 <u>ikke</u> kunne leve op til den fabrikslovede ydelse. Dette skyldtes - fandt jeg ud af nogle måneder senere - at der var 2 defekte tændrør. Vand var trængt ned ved pakningen ved oliepåfyldningsstudsen og plastdækslet og derved lagt sig godt til rette i de 2 tændrørsbrønde ved cylinder 4.
Har dog ikke fået målt "Bella" siden men kan mærke markant forskel på ydelsen efter de nye gnistdimser blev monteret.[:p]

Men vedr. fase 1, 2 og 3 så er sidstnævnte en overgangsmodel til JTS modellen, Det ved I allerede. Den vigtigste ændring er udstødningssystemet. Forrøret helt nøjagtigt.
I modsætning til de øvrige TS modeller har fase 3, 2 ekstra katalysatorer monteret på forrøret.
Derudover er de fleste mere veludstyret end det øvrige modelsortiment hidtil. Mener ikke der er den store forskel på computeren eller motorstyringen mellem fase 1, 2 og 3 modellerne. Men det er et komplet Bosch system som bare virker på 3´eren i hvert fald. Dog kan jeg sige at fatters 99´er fase 2 også bruger Bosch elektronik.

Øverste billed er fra TS fase 1 & 2 og nederste er fra Fase 3

[file]naread.JPG,336,,0[/file]

[file]naread1.JPG,336,,0[/file]

Jeg bør heller ikke nævne at et komplet udstødningssystem inkl. lambdasonder koster knapt 20000 kr. [xx(] til fase 3 modellen. Det holder heldigvis ganske godt.

Selv om lrn (Lars) har konventeret til V6 (tyggegummi[:D]) har han og jeg, begge haft og har fase 3 modellen.

Er det ikke dyrt Lars med alt det "tyggegummi" ??[^]

Imfenger skrev :

<font color="red">"p.s Laves der uoriginale dele til en Alfa? Så vidt jeg ved blev der ikke lavet noget til de gample modeller. Hvor er det iøvrigt godt at købe reservedele?"</font id="red">

Vedr. uoriginale dele til Alfa Romeo [}:)] Har selv været bestyrer af en tilbehørsforretning af slagsen. Jeg vil sige både og.
Altså om hvorvidt man skal købe uoriginale dele.
Spørgsmålet er vel hvad man egentlig har råd til. Men hvis man som hovedregel vælger et produkt der er ligeså godt eller bedre - fx. bremsere, originale Ate vers. uoriginale fx. Brembo eller bedre Brembo Sport. Altså noget i den stil. Udstødning, originalt vers. rustfrit eller Bosal. Mange uorg. dele er dårligere eller har en elendig pasform, så her er det vigtigt at du har en "pusher" der ved hvad han snakker om.
A.Sommer - som er bruger på CS (Cuoresportivo.dk) og medlem af klubben har startet en lille bix med noget bilpudseri og er netop blevet forhandler af udstyr fra Rallycentret. Deriblandt Brembo, Zender, Momo, Carlson, Hartge og meget mere. Han er en OK gut.
Tjek det på CS.
Ellers tag en snak med Henrik fra Alfatec på Fyn. (www.Alfatec.dk)
Thansen - undgår jeg HELT. Deres brede udbud af kineservarer er direkte farlige, men de er godt nok billige [xx(][V]

Vil man køre stærkt og sportslig, så skal man kunne styre, bremse og stå fast i samme omfang.

<b><font color="red">No in between</font id="red"></b>

lrn
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 08 dec, 2005 18:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Lars Sørensen</i>
Er det ikke dyrt Lars med alt det "tyggegummi" ??[^]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det kunne have været meget værre - og så "smager" det jo godt ! [8D]

Men ellers kan jeg kun tilslutte mig Lars' mere detaljerede (end min) forklaring vedr. Fase3'erne.

alfalund
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 05 feb, 2006 07:56

Som en yderligere konkretisering bør udstødning, fjedre og støddæmpere ikke købes originalt - der er sikkert alligevel skiftet underleverandør siden bilen blev produceret og der er fx. stor forskel på holdbarheden af en original udstødning til 156 og 147.

Det er forhåbentlig også de færreste der kunne finde på at købe dæk, batteri, bremser m.v. originalt/hos autoriseret forhandler, når man kan få mærkevarer med klart bedre ydelse til det samme.

Mere almindelige dele kan med fordel købes via www.ebay.de - fx koster tågelygter og sidespejle (inkl varme og elstyring) omkring en tusse herhjemme - men kan fås for ca. 300 via nettet.

Brugt er en jungle - generelt skal du gå efter noget der er passet & plejet kosmetisk - det gælder som regel for det mekaniske også, dvs. undgå de sølvgrå firmavrag der har gået for lud og kolde vaskehaller....

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"