Motorproblemer for 156 ??

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Ronnie Bull
Geografisk sted: Danmark

Motorproblemer for 156 ??

Indlæg af Ronnie Bull » 10 jun, 2005 09:47

Hejsa...

Jeg står og skal til at føre min drengedrøm ud i livet... Jeg skal have mig min første Alfa Romeo - En 156 og minimum en 2,0 fra omkring 1999 - 2000.

Idag på arbejde hørt jeg så et par af mine kollegaer tale ondt om min drømmebil. De sagde, at netop 156'eren havde haft en del motorproblemer, hvor folk havde været nødsaget til at skifte motoren efter 100.000 - 150.000 km, da den så var helt færdig. Dog mente de, at det primært var 1,6 versionen den var galt med, men uden at de vidste noget med sikkerhed...

Kan dette være rigtigt ?
Og hvilken type/størrelse motor skal jeg op i, for at jeg får en bil, som jeg kan få optimal glæde af ??

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 10 jun, 2005 17:39

Hej Ronnie

Der har, som dine kollegaer siger, været en del problemer med 156´eren ja.
Man kan give skylden til bilen eller man kan give ejeren/brugeren skylden. 156´eren blev en kæmpe salgssucces som firmabil allerede i ´97 da den blev introduceret. Andre købte bilen fordi den var køn og enkelte fordi de virkelig kunne mærke at hér var noget helt specielt. 156´erens køreegenskaber og tidsløse design havde fundet en sådan harmoni at der er blevet talt om at den bliver en klassiker med årene. Det er jo en ære i sig selv.
Mange har haft en del ærgelser idet værkstederne har været nogle umuligusser til at udføre service og vejlede brugerne.
Det har resulteret i at mange firmabiler har kørt forholdsvis få kilometer inden motoren skulle skiftes helt. En motor bruger en smule olie, det har mange bilejere ingen anelse om og kører derfor gladeligt 20000 km mellem hvert service uden at så meget som kikke på oliepinden. Og en Alfa 156 er som bekendt temmelig omdrejningsvenlig, så man kan jo selv gøre regnestykket når en motor med 5 - 7000 omdr/m kører med et minimum af olie.
Knastforstillere der klapre som en dieselmotor, usikkerhed omkring tandremsskift og som nævnt oliepåfyldning har været årsag til de fleste ærgelser.
Passer man sin bil, og en Alfa Romeo skal have lige så meget omsorg som din kone (måske lidt mere), d.v.s. at det ikke kun er onsdag eller lørdag du lige kan nuldre hende i 10 min. for at tilfredsstille hende, der skal lyttes efter alle de små underlige lyde og tegn på trætheder. Måske konen også kan blive helt glad for dig igen når øvelsen kommer [;)]
Nå men seriøst så er der skrevet stolpe op og stolpe ned her på sitet hvis du lige kikker siderne igennem. Der er simpelthen for meget til at gentage. Men læg lige mærke til at der er flere sider under hvert topic.
Desuden kan jeg anbefale dig at kikke på sitet www.cuoresportivo.dk , melde dig ind (gratis) og læse de indslag igennem der ligger der. Det er et ægte Alfist site og du vil med garanti altid kunne få et svar. Ligesom her er der sider i overflod omkring valg af bil, motorproblemer og meget mere. Sågar endda farvevalg.
En Alfa 156 er jo en nyere bil, så vær på vagt overfor de aller billigste, der er som regel en grund til at de er billige.
En 156 fra ´99 skal du kikke efter følgende :

Km stand / afholdte serviceintervaller
Tandremsskifte HVERT 3. ÅR eller 80000 km (skal overholdes uanset motorstørrelse) inkl. remstrammerhjul, få det dokumenteret.
Knastforstillere (ikke vitalt men larmer)
Bærearmsbøsninger for/bag samt stræbearmsbøsninger og stabilisator
Bremser for/bag
Køler
Klimaanlæg, check det grundigt (dyrt at reparere)
Rust under forskærme (bund)
Rust bag støddæmpere i forreste hjulkasse (svært at komme til)
Rust ved samling af bundplader (under føresæde)
Udstødningssystem (især forreste, flexrør på forrør)
Vand i tændrørsbrøndene (få løftet dækslet og afmonter hætter) Nye tændrør koster 1660 kr. (1100 i Tyskland) + ? hvis hætterne er defekte
Forrude for stenslag og kant for rust (især ved tag)
Almindelig gennemgang af elektriske installationer (har der været monteret ICE kan ledninger være klippet flere steder)
Armaturlys/instrumentlys (meget besværligt at komme til at skifte, typisk koster det på værksted 1500 kr at skifte pærer)
Generel funktionalitet

Så skulle du være godt hjulpet.

Har kun været tilfreds med min 2001´er, min fatter ligeledes 1999´er og ikke mindst min svoger 2000´er. Det eneste vi alle har været trætte af er de værksteder der har serviceret bilerne, hold dem i kort snor ALTID. Og check din bil inden og efter et værkstedsbesøg. Har hjulene været af så check om de er spændt efter osv, sørgeligt men desværre nødvendigt med den slags.
Ellers find et ikke autoriseret værksted du har 112 % tillid til.

Og husk at vi er en flok i Alfa Romeo Klub Danmark og Cuoresportivo der altid er klar til at hjælpe.

Ronnie Bull

Indlæg af Ronnie Bull » 10 jun, 2005 19:59

Hej Lars...

Jeg vil gerne sige MANGE tak for dit svar. Det er nu rart, når folk gider give sig tiden det tager til at give et ordentligt svar, og jeg er allerede blevet en smule fortrøstningsfuld igen [;)]

Jeg har altid haft nogle lidt ældre biler, og har derfor også altid gået og nusset lidt om dem i tide og utide, så det er jeg faktisk vant til... Så der skal ikke herske nogen tvivl om, at den vil få alt den omsorg, jeg kan give den (også mere end 10 min. om ugen - så må konen sgu undvære, eller vente til lyset bliver slukket [8D])

Men jeg ville dog lige høre, om disse "problemer" også opstår, hvis det er en 2,5 - V6 model jeg anskaffer mig. Ikke fordi, at jeg har noget imod at bruge den tid og de penge, men mere fordi, at jeg jo ikke altid kan vide, hvordan den tidligere ejer har kørt/behandlet bilen...

alfalund
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 10 jun, 2005 21:28

en 2,5 er i runde tal dobbelt så dyr at holde kørende, den såkaldt 'grønne' ejerafgift er næsten dobbelt så høj, den går ikke nær så langt på literen og er generelt dyrere at servicere (tandremme m.v.)

Endelig er balancen bedre i 2,0'eren pga. den mindre motorvægt - men det er jo et svagt argument hvis man først har forelsket sig i lyden af verdens bedste V-sex...

Nu er Lars jo i vanlig stil meget grundig - vil blot tilføje at du skal gå efter en bil der fremstår virkelig velholdt; er den holdt pænt er der større chance for at det mekaniske også er iorden. Og så ville jeg selv sove bedre hvis der forelå kvitteringer på undervognsbehandling(er).

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 11 jun, 2005 00:19

Er helt enig med Alfalund.

Find et velholdt eksemplar og et med dokumentation, kik eventuelt i Alfaklubbens blad eller på Cuoresportivo´s "Køb & Salg".

Jeg ville også gerne vælge en 2,5 og så modifisere den til en 3,0 eller 3,2 men som nævnt er den bare så meget dyrere end 2,0´eren at det er minimalt hvor meget mere bil du egentlig får.
Desuden vil salgsværdien af en 2,0 være højere end en 2,5 !
Min svoger fik 160 kilo for en model 2000 der havde gået 130 kilo.
Den var udstyret med alt, lige fra læder, klima, 17" og koni undervogn. Kan huske han snakkede om at have givet 18000 kr. for et tandremsskifte samt service [B)] Jeg gav 12000 for 40000 km eftersyn, tandremsskifte inkl. remstrammerhjul, Brembo Sportskit forbremser og originale til bag samt nogle ekstra ting der lige skulle fixes alt inkl.
Så det der med dobbelt pris er ikke helt ved siden af. Og ja min svoger var også overbevist om at 2,0´eren var bedre at handle end 2,5´eren.

Dog vil jeg lige sige at lyden af V-Sexeren får det til at sitre i bukserne, det fås simpelthen bare ikke bedre. Så har du 15000 kr. ekstra om året til bil så tag en 6´er.

Bare husk at checke kobling/gearkassen rigtig godt på den, det er det svageste led på den maskine.

Ronnie Bull

Indlæg af Ronnie Bull » 11 jun, 2005 21:05

Endnu engang tak for hjælpen...

Har også været inde på Cuoresportivo´s og surfe lidt, men fandt først denne side og Cuoresportivo´s for et par dage siden, så jeg ved ikke lige helt endnu, hvilke der er den bedste...

Men hvilken pris skal jeg regnede med, at jeg skal op i, hvis jeg skal have en 156 2,0 TS fra omkring 2000 med 100K+ på klokken.?

Har lige siddet og kigget lidt på denne: http://www.bilbasen.dk/biler/private/sh ... 7649&page= , og synes faktisk at det lyder okay. Man betaler selvfølgelig også lidt for stylingen af denne bil, men jeg synes det er gjort godt, og ikke er for overdrevet... Og så står der jo også, at den er blevet serviceret, og at motoren kører godt.! Og så må man jo sige, at den er holdt pænt og bestemt fremtræder presentabelt [:p]

Jeg er dog ikke på vej ud for at købe den endnu, da jeg først lige skal have solgt lejligheden og flytte tilbage til jylland, inden jeg kan blive fuldbyrdet Alfist... Men det er jo altid sundt at kigge sine muligheder af, så man ved hvad der kan findes for pengene [;)]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 11 jun, 2005 22:29

Hej igen Ronnie

Det er sgu dejligt at få endnu en Alfist til det jyske.
Med hensyn til websites så suplerer disse to sider hinanden på en rigtig god måde. Cuoresportivo til chat og teknisk debat og denne til det rigtige tekniske. Er helt sikker på at de også har forskellig medlemsskare. Så brug dem begge.
Bilen ser rigtig fin ud, har bare været til salg i rigtig lang tid. Så kik den efter i sømmene, måske der er en grund, men afskriv den ikke uden at ha´ kikket på den.
Og så rigtig meget velkommen til dig. Kik med efter træffene på Cuoresportivo og i klubbladet. Der bliver helt sikkert en mulighed for at ses og få en snak, også om andet end Alfa´er.
Glem nu ikke www.alfaklub.dk - det er jo et "must". [;)]
Er du til engelsk og yderligere viden kan du checke denne side www.alfa156.net og derefter ind på forum, her er der masse af teknisk erfaring og en masse "bull****" af den gode slags.

A.Sommer
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 13 jun, 2005 21:55

Hejsa ronnie..

min 156 1,8 har rundet 257000 snart 258000 bruger NÆSTEN INTET olie, fylder IKKE på mellem 10000 km intervallet for skift. og min smider stadig 145 hk på rullefelt(144 opgivet)

elp

Indlæg af elp » 14 jun, 2005 00:19

Hej Ronnie - du har allerede fået mange gode råd og hørt på "kloge" kollegaer. Du lyder til at være overbevist om en Alfa. Jeg har kørt Alfa'er i 17 år, de sidste 5 i 2 forskellige 2,0 TS 16V. Der er ikke mere bøvl med Alfa end de fleste andre gode biler og de kræver ikke mere service eller reparation end dem. Men du skal vende dig til, at næsten alle har en mening om Alfa, uden dog selv at have haft en.

Det med olieforbruget er vist meget varierende, når du kikker på en du evt. vil købe, så husk at tjekke oliestanden. De 2 2,0 16v jeg har og har haft har kun brugt 1 liter pr 10-15k km. Standen skal være mellem min. og max stregerne og være ren (du skal ku' se metallet gennem olien).

Den du har set på Basen er flot og sikkert velpasset, men jeg vil advare mod en som er sænket så meget som den tilsyneladende er. Min nuværende er sænket 40 mm + det den har sat sig på 150k km; det er en pest med alle de fartbumb, almidelige indkørsler osv. Jeg har på 3 år fået skiftet plastskjoldet 2 gange, jeg ved 1. ejer fik sikftet skjold ca. 9 mdr. før jeg købte den.

Du har ret i at du skal ud at se rigtig mange brugte 156 før du beslutter dig. Held og lykke med at finde den rigtige drøm.

Ronnie Bull

Indlæg af Ronnie Bull » 17 jun, 2005 23:43

Det er nu rart at høre fra nogen, som har nogle erfaringer med denne bil...

Men jeg kom til at tænke på, hvad forskellen var fra en TS og en JTS ??

Og hvad i alverden er en Alfa-sud ??

Hvis der findes flere af disse fagudtryk, så skal i være mere end velkomne til at skrive forklaringen på dem, så jeg bedre kan følge med i, hvad i snakker om [;)]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 18 jun, 2005 01:41

[:0] Øhhh ..... [:D]

Nå men Ronnie, one on one basic Alfa Romeo.

TS = Twin Spark (to tændrør pr. cylinder)
JTS = Jet Thrust Stoichiometric (direkte brændstofindsprøjtning i forbrændingskammeret)
Alfasud = lille buttet 3 eller 5 dørs model tilbage fra 70 - 80´erne med boxermotor (The beginning) som nogle vil sige, men Alfa´s "Come Back" på markedet.

Så kan du komme afsted til nogle træf, så vi kan få en snak omkring Alfa´er [;)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"