Hej
Kan nogen fortælle mig om forskellen mellem Alfas 156 1,9 JTD 110hk og Fiat 1,9 JTD 110hk? Alfa'en har ca. 250nm v/ 2000 o/min og Fiat'en har kun 200nm v/ 2000 o/min. Motorerne skulle efter sigende være ens!
1,9 JTD
-
jensebhansen
- Geografisk sted: Danmark
Uden at vide noget som helst om de to motorer - ok, det er nok ikke det bedste grundlag at starte med, men jeg forsøger alligevel:
Løsningen skal nok findes i bilernes motorstyring, der sikkert både kontrollerer brændstoftilførslen samt turbo'ens ladetryk. Hvis Alfa'en tillader et større tryk før wastegaten lukker trykket af, så må det alt andet lige give en eller anden form for merydelse. Denne merydelse er dog ikke gratis, da denne kræver mere brændstof, så Fiat'en vil nok være den mest økonomiske af de to biler.
Jeg må tilstå at diesel og trykladning ikke er de emner jeg ved mest om, så tag venligst min simple forklaring med at gran salt.
Løsningen skal nok findes i bilernes motorstyring, der sikkert både kontrollerer brændstoftilførslen samt turbo'ens ladetryk. Hvis Alfa'en tillader et større tryk før wastegaten lukker trykket af, så må det alt andet lige give en eller anden form for merydelse. Denne merydelse er dog ikke gratis, da denne kræver mere brændstof, så Fiat'en vil nok være den mest økonomiske af de to biler.
Jeg må tilstå at diesel og trykladning ikke er de emner jeg ved mest om, så tag venligst min simple forklaring med at gran salt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Kenneth K</i>
Nu skal vi ikke fornærme FIAT-ejere, men de ser nok lidt mere på brændstofforbruget end AR-ejere gør.....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmmmmmmm Kenneth...
og det skulle komme fra dig, der triller rundt i en 1.6 [;)][;)][;)]
Nu skal vi ikke fornærme FIAT-ejere, men de ser nok lidt mere på brændstofforbruget end AR-ejere gør.....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmmmmmmm Kenneth...
og det skulle komme fra dig, der triller rundt i en 1.6 [;)][;)][;)]