hjælp

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
alfista-stina
Geografisk sted:

hjælp

Indlæg af alfista-stina » 16 aug, 2010 08:21

<p>Hejsa har lige erhvervet mig en alfa 156 2.5 v6 24v, men aircom og klima</p><p>når jeg drejer til varmen i kabinen altså ned under 24 grader så starter aircon automatisk</p><p>og jeg skal derefter slukke for den igen.. er dette normalt?? </p><p>pluds jeg har et problem med tomgangen svinger en del under kørelse, og faktisk</p><p>går så lavt at den  godt kan finde på at gå ud, altså servo bliver pludselig tung!!</p><p>Er slet ikke inde i v6 maskinerne, så det kunne være rart og hvide hva årsagen evt</p><p>kunne være til det med aircon og den lave tomgang.. </p>

elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 aug, 2010 18:27

Klima anlæget slår aut. til (og fra) når du har blæserknappen på "AUT", og vil altid slå til, når temp stilles på 21 grader eller lavere.
Den ujævne tomgang er sandsynligvis snavs i luftmassemåleren (MAF) eller speeder spjældet. MAF kan renses og speeder spjældet kan også, hvis ikke bilen er udstyret med "drive by wire", elektronisk speeder kontrol. Læs her hvordan man gør www.alfa156.net , det er vigtigt at følge anvisningerne. Du kan også få udlæst en fejlrapport for motorstyringen (ECU), så er man fri for at prøve sig frem efter "hit or miss" motoden.

alfista-stina
Geografisk sted:

Indlæg af alfista-stina » 17 aug, 2010 00:31

Ja jeg tror at jeg køre op og får udlæst en fejlrepport,
men dog kan jeg se at maf er rigtig gammel.. så den skal skiftes uanset hvad, har fundet olierester i xpantions beholderen, ved ikke helt om de er fra før eller efter der er skiftet toppakning på den, den køre som en drøm og ser ikke ud til at bruge vand eller noget og den lygter heller ikke fælt på nogen måde.. men kan se at toppen der sidder ind mod kabinen har været af, så mon ikke det er gammle rester.. men jeg køre op til max due og får lavet en fejl repport.. tak for det erik :-)

elp

Indlæg af elp » 17 aug, 2010 02:38

Du skal tjekke oliepåfyldnings dækslet indvendigt efter spor af vand (hvidlig mayonnaise) og selv olie pinden for vandrester og niveau. Hold også øje med, om der kommer mere i ekspationsbeholderen.

alfista-stina
Geografisk sted:

Indlæg af alfista-stina » 17 aug, 2010 08:02

der er intet mayonaise, men et meget tyndt olie i toppen
af xpantionsbeholderen.. Går stærkt ud fra at det er fra en tideligere
dårlig pakning, som er skiftet.. skal nok lige se at få renset ud, og påfyldt nyt væske, derefter må jeg jo holde øje..

elp

Indlæg af elp » 17 aug, 2010 16:49

Her er en guide til at af- og påmontere ekspantionsbeholderen http://www.alfa156.net/fr_index.html?/tech/idle.html
Når du har den af, så tøm kølevæsken af, hæld rensebenzin i og ryst grundigt og skyld efter med vand.

Skydt
Geografisk sted:

Indlæg af Skydt » 17 aug, 2010 17:33

Elp, det var vist dette link du mente ;)

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... Change.htm

Det kan være svært at få fjernet evt. kalkrester i beholderen, men her kan det være en idé at bruge husholdningseddike som man hælder i beholderen og lader virke nogle timer, inden man renser ud med vand!

elp

Indlæg af elp » 17 aug, 2010 17:44

Der skal helst ikke være kald vandet/beholderen. Hvis man bruger alm. postevand får man kalkaflejringer, men brug demineraliseret vand, så undgår man det.
Husk også, at frostvæsken skal være at typen for alu. motorer (både blok og topstykker på V6 motoren er af alu.)

alfista-stina
Geografisk sted:

Indlæg af alfista-stina » 19 aug, 2010 02:48

Det er ikke så meget kalk der ligger i xpantions beholderen, men olie. tømte kølervæsken fra køleren og xpantionsbeholderen og påfyldte nyt kølervæske på maskinen. der er kommet lidt olie igen, men det kan være rester fra det der har siddet i slangerne evt.. men bilen køre ganske normalt, der er intt hosten eller lugten eller noget som helst.. kan det virklig være en pakning der er gået, eller skal jeg mere tro på at de er fra en tideligere pakning??

svendm
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 19 aug, 2010 08:51

Jeg havde en ældre Alfa 33 der også havde lidt olie i expansions beholderen, den fik en flaske kølertætner og så kom der ikke mere olie. Men om det var stoppet alligevel....
Mvh.Svend

alfista-stina
Geografisk sted:

Indlæg af alfista-stina » 22 aug, 2010 09:23

ja jeg har tømt ud 2 gange, og intet tyder på at en toppakning er gået da der ikke er kommet mere. min alfa ligger liger over de 90 grader ved drifts temp lidt laver når jeg køre. dog kan den osse ligge lige over de 90 når jeg køre på motorvej, dog skal det siges at min kamarats 155 2.5 v6 osse ligger lige over de 90grader, det er vel normalt ikke?? kan huske at min 2.0 ts lå lige midt i 80erne..

elp

Indlæg af elp » 22 aug, 2010 19:30

Måleinstrumentet for vandremp. er ikke kronometer nøjagtigt, men passer fint omkring 90 grader. De 4 cyl. motorer har det med at køre med lidt lavere temp. - ca. 80 grader - i DK, men nærmere 90 når luften er varmere.
De 4 cyl. skal også forholdsvis tit af skiftet termostat.

alfista-stina
Geografisk sted:

Indlæg af alfista-stina » 27 aug, 2010 07:09

hej erik, det er ikke min toppakning der fejler
noget.. så ingen problemer med det, og klima har jeg lært at bruge.. DEEJLIG vogn!!!
og med mindre problemer end min twinspasser

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"