To tandhjul som lige strejfer hinanden

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
menno
Geografisk sted: Danmark

To tandhjul som lige strejfer hinanden

Indlæg af menno » 14 apr, 2010 00:25

Når min motor er <b>KOLD</b> hører jeg ofte (<font color="blue">ikke altid</font id="blue">) et lyd som lyder som to tandhjul som strejfer hinanden. De skal nok "tage fat" i hinanden (og gør det sikkert også) man ved opstart af motoren kommer lige den lyd. Jeg har haft det før (mange år tilbage) hvor jeg fik forklaret at det ikke var et stort problem. Bilen har nok olie så det er ikke det som er galt. Jeg skal lige opfriskes. Hvad kan det være?

elp

Indlæg af elp » 14 apr, 2010 01:12

Det nærmeste jeg kan komme, er at startmotoren lige roterer lidt efter motoren er startet.
Det er/kan være et tegn på, at startmotoren er ved at være slidt. Min 156 har nu kørt 204k km, og har endnu ikke fået skiftet starter, men kan ind i mellem give en forkert lyd fra sig.

menno

Indlæg af menno » 14 apr, 2010 18:02

Hej Erik! Jeg er på 160k. Sjovt nok var lyder der IKKE når jeg startede i morges (og det var ½-koldt). Så kørte jeg KBH-Brøndby. Slukkede for 10 minuter og skulle så køre igen. Så kom lyden igen. Sjovt ... nu var motoren jo relativ varm. Startmotoren. Mmmmm. Det kan så være at jeg får startproblemer på et tidspunkt. Det påvirker vel ikke selve "motoren" gåt jeg ud fra. :-)

elp

Indlæg af elp » 14 apr, 2010 18:54

Nej, en dag bliver blot værre, så skifter man starteren.
Men, hvis lyden er mere klaprende, så kan det være knastvariatoren som skal skiftes ved næste tandremsskift, den har det med at klapre når motoren er varm og har stået i 5 min. eller mere.

menno

Indlæg af menno » 14 apr, 2010 18:58

Der klaprer heldigvis ikke noget ... [:D]. Nu må vi se hvor langt jeg kan nyde min 156'er mere. Den rullede i december 1998 ny ud fra Hersild og Heggov. Det er snart en old timer. Har nogle gode minder i den bil [:o)]. Jeg håber den holder et par endnu ... [^]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"