Alfa, motor og rust

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Lars Holdgaard
Geografisk sted: Danmark

Alfa, motor og rust

Indlæg af Lars Holdgaard » 26 jul, 2007 19:44

hej med jer

Jeg skal lige indrømme at jeg aldrig har kørt Alfa. Men jeg er blevet lidt forelsket i nogle af alfa modellerne, og overvejer at prøve en alfa enten 156 2,0 eller en 166 2,5-3,0.

Jeg har tre spørgsmål til jer eksperter.

1) Jeg er lidt bekymret over at se at mange af bilerne har fået skiftet motorer - derfor må jeg spørge alfa-folket. Er det svage motorer (flækket topstykke osv) som der sidder i Alfa?

2) Rust - jeg er lidt nervøs ved alle de røverhistorier om alfasud (alfarust) og alfetta...de er vel ikke så svage mere?

3) Jeg er vant til at køre MB 2,7 med 180 diesel hk - og den er sjov at køre. Er 2,0 og 2,5 "sjove biler" i forhold til?

Tak for jeres tid.

Mogens
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 27 jul, 2007 05:13

> Jeg skal lige indrømme at jeg aldrig har kørt Alfa.

OK - så forstår jeg dine spørgsmål

> 1) Jeg er lidt bekymret over at se at mange af bilerne har fået
> skiftet motorer - derfor må jeg spørge alfa-folket. Er det svage
> motorer (flækket topstykke osv) som der sidder i Alfa?

En Alfa kører med letmetalmotor, hvorfor den ikke tåler dårlig vedligeholdelse. F.eks. trykker man ikke speederen i bund, før motorolien er varm...

> 2) Rust - jeg er lidt nervøs ved alle de røverhistorier om alfasud
> (alfarust) og alfetta...de er vel ikke så svage mere?

Jamen en Alfa ruster, hvis den ikke vedligeholdes korrekt. Det gør andre biler også !

> 3) Jeg er vant til at køre MB 2,7 med 180 diesel hk - og den er
> sjov at køre. Er 2,0 og 2,5 "sjove biler" i forhold til?

Det kan slet ikke sammenlignes. Din MB er et badekar ift. en velfungerende racer som Alfa Romeo. Den direkte styring, det tætte gearskifte, den "hårde" undervogn osv. Prøv een [:o)]

tpsimmert

Indlæg af tpsimmert » 29 jul, 2007 19:09

Mht rust er den nok ikke ringere end andre moderne biler. Prøv at søge på Cuoresportivo - der har jeg for ikke så længe siden haft et indlæg om rust (og undervogn).

Mht motor: Jeg har en 2.0 TS fra '98. Det er en dejlig bil - styrer og kører fantastisk. Men motoren føles trods 159 hk på rullefelt ret bovlam ved lave omdrejninger. Skal du have et ordentligt bundtræk skal du op i en 2,5'er. De er nu heller ikke meget dyrere end en 2,0'er, hvis der tales 156'er. Ellers vil du komme til at savne de bundtræk fra Merceren.

Når først der er omdrejninger på motoren (over 2500 omdr/min) er den skøn, og til motorvej og landevej er den perfekt.

Motorerne skal tjekkes for olie. Min bruger næsten intet (skal ikke toppes på de 10-15000 km jeg kører mellem olieskift) men andre bruger lidt. De er formentlig meget sårbare for at blive kørt "tørre", men ellers tror jeg at de er lige så stærke som mange andre motorer i dag.

Mvh Tom

tpsimmert

Indlæg af tpsimmert » 29 jul, 2007 19:11

Mht rust er den nok ikke ringere end andre moderne biler. Prøv at søge på Cuoresportivo - der har jeg for ikke så længe siden haft et indlæg om rust (og undervogn).

Mht motor: Jeg har en 2.0 TS fra '98. Det er en dejlig bil - styrer og kører fantastisk. Men motoren føles trods 159 hk på rullefelt ret bovlam ved lave omdrejninger. Skal du have et ordentligt bundtræk skal du op i en 2,5'er. De er nu heller ikke meget dyrere end en 2,0'er, hvis der tales 156'er. Ellers vil du komme til at savne de bundtræk fra Merceren.

Når først der er omdrejninger på motoren (over 2500 omdr/min) er den skøn, og til motorvej og landevej er den perfekt.

Motorerne skal tjekkes for olie. Min bruger næsten intet (skal ikke toppes på de 10-15000 km jeg kører mellem olieskift) men andre bruger lidt. De er formentlig meget sårbare for at blive kørt "tørre", men ellers tror jeg at de er lige så stærke som mange andre motorer i dag.

Mvh Tom

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 01 aug, 2007 08:39

Hej Lars

Hvis du er lidt bekymret for kvaliteten så gå efter en 166 - og gerne en 3,0... Så føler du ikke at du mister kræfter ifht. til din Mercedes frituregryde [:D]

Heldhedsindtrykket i en 166 virker mere kvalitetsbevidst og bilen er "samlet bedre" end i en 156. 166'erne har ikke problemer med rust modsat 156 som kan være ømme hist og her. På Cuoresportivo.dk er der flere skrækhistorier om gennemtærede 156'ere efter ca. kun 5-8 år.

166 er mere en flyder end 156 som er mere sporty og kontant i styringen, men sammenlignet med din preuserbalje er det stadig en stor racer [;)]

elp

Indlæg af elp » 21 aug, 2007 18:51

Tilslutter mig de 2 øvrige indlæg.
Det med nye motorer er mest de 4 cylindrede modeller. De er meget sårbare for at få overholdt tandrems skift. Mange har ikke været opmærksomme på det, og når remmen knækker banker alle ventilerne ned i hovedet på stemplerne og bilen skal have ny motor eller nyt topstykke og lejer.
Overholder man de 3 år og max 80000 km mellem tandremsskift, holder også de 4 cylindrede langt.
Erik

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"