Ujævn motorgang

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Lars Sørensen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 23 jan, 2006 07:30

Jamen det er klart Hersild & Heggov der har et problem der skal løses. Alt du selv rører ved vil blive brugt imod dig, såh !!![V]

Elektroderne på tændrørene skal være lette mørkegrå og tørre. Er de hvide eller olieret er de endten for varme eller også bruger din motor olie.
Tjek røret for rust og revner. Har der været vand i brønden er tændrøret garanteret ødelagt.

Hætterne må ikke bære spor af at gnister er fløjet ud gennem gummiet. Så træk lidt i gummiet for at undersøge det for huller. Rens tændrør og hætter med kontaktrens og tør dem rene.

HUSK at tændrørene skal spændes moment ved montering igen ellers risikere du at ødelægge topstykket og gevindet.

MAF´eren er MEGET følsom og skal derfor ikke renses i garagen [;)] Men få en proff til at gøre det, så har du garantien på rep. også. Ikke fordi en MAF er dyr (ca. 1500 kr.) men det kan man ligeså godt spare. Nogle har presset snavs (microskopisk støv) op i røret til føleren og dermed gjort ondt værre.
Men du kan se hvis der er snavs i indsugningsrøret ved at tage en klud og lige tørre rundt. Tag eventuelt indsugningsrøret af lige inden MAF´eren. Og tør rundt i røret ned mod filterkassen.

Tag ud til Hersild & Heggov og forelæg dem problemet, de kan ikke nægte dig at gøre et forsøg under garanti. Og kan det så bevises at det er en anden ting så få dem til at give et tilbud på udbedring INDEN de går i gang. Altid rart at have et økonomisk overblik.

Knæk og bræk.

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 24 jan, 2006 06:15

Hej Lars

Stod i dag i -10 grader og tjekkede mine tændrør/hætter og brøndene ( så er værktøj ret koldt ). Der stod sgu vand i forreste brønde! Så åbenbart ikke godt nok efter sidst... Det har så stået der i 4 mdr... Det kan jeg så takke forhandleren for, som sikkert i salgsøjemed valgte at give den en motorvask.
Nå, men jeg fik vandet op og renset og tørret brøndene - hvilket tog sin tid. Tændrørene så efter jeg havde fået dem ud lidt ødelagte ud, men efter en afrensning så de fine ud igen. Elektroderne var ensartet grålige - altså hverken vand eller olie dér! JUHUU:-)
Hætterne var bløde, sorte og hele - så de er nok som de skal være. Delene fik noget kontaktrens og samlet igen. Nu håber jeg så det har virket. Jeg har desvæære ikke haft mulighed for at rulle en tur endnu, men i morgen ved jeg om det har virket - kryds fingre!

Mvh
Thomas

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 25 jan, 2006 07:17

Triumf!
Har i dag haft lejlighed til at motionere Bella seriøst. Hun leverede en pragtpræstation!
Alle problemer er forsvundet - simpelthen. Bare super speederrespons fra 1000 til 7000 omdr/min - og alt hvad det kostede var lidt WD-40, kontaktrens, piberensere og kolde naller;-)

Mvh
Thomas

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 25 jan, 2006 16:27

Godt at høre du fik fundet problemet. Tjek det efter løbende, eller en gang om året så du ikke får problemt igen.
Kik også efter skruerne i låget til luftfilterkassen. De har det med at ruste og da det ikke er godt at den gaber, er det en god ide at tjekke den i ny og næ.

God fornøjelse.

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 25 jan, 2006 23:17

Hej Lars
God idé at tjekke efter løbende - det er skrevet bag øret.
Har godt luret på de skruer til luftfilterkassen - gav dem en omgang rustløser og rensede dem. Sluttede så af med af sprøjte dem med lidt syrefri olie. Så holder de forhåbentlig lidt endnu.
Tak for tippet!

Mvh
Thomas

dkcbje1

Indlæg af dkcbje1 » 09 nov, 2006 08:25

Jeg bruger Max Due i Køge og er godt tilfreds med dem. De har løst problemet i 1. forsøg hver gang. Meget behagelige folk og rent prismæssigt synes jeg det er fornuftigt. Men jeg har nu ikke så meget at sammenligne med. Flere bekendte har frarådet mig Hersild & Heggov som, ifølge dem, kan blive lidt for entusiastiske når regningen skal skrives.

dkcbje1

Indlæg af dkcbje1 » 09 nov, 2006 08:27

Jeg bruger Max Due i Køge og synes de gør et godt job på min AR 166 med 180k KM på bagen.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"