Hej allesammen
Jeg er ny bilist, men har købt en 156 2,0 TS, og hørt at motoren køres bedst, når den er gennemvarm, er der nogen der ved, hvor man kan købe en motorvarmer, eller om det overhovedet er muligt at installere sådan en?
På forhånd tak.
2,0 TS motorvarmer?
Hej igen Michel. Du kan købe motorvarmer hos forskellige autoelektrikkere, autoværksteder og forhandlere. Jeg har benzin motorvarmer i min 156, den kan bruges alle steder og koster ca.kr. 12.000 monteret. Man skal huske på, at den bruger strøm fra batteriet, så det skal være 100% tip top, og man skal være forsigtig med hvorlænge varmeren er tændt. 15 minutter er normalt nok for at motoren er rimelig varm og kabinen er også varmet lidt op, meget behageligt.
Man kan også få en el varmer som varmer motoren. Den skal have strøm fra en stikkontakt, så det er f.eks. oftes kun hjemme man har glæde af den, men de koster væsentlig mindre.
Det er klart, at de også beskytter motoren med de værste koldstarter, men hvis man en kold morgen starter motoren og lader den gå tomgang et par minuter og bagefter køre stille og roligt de første 5-7 km, så skader det ikke direkte motoren. Når man har kørt ca. 10 km, er motoren gennemvarm og kan tåle at få "tæsk" inden for rimelighedens grænser.
Man kan også få en el varmer som varmer motoren. Den skal have strøm fra en stikkontakt, så det er f.eks. oftes kun hjemme man har glæde af den, men de koster væsentlig mindre.
Det er klart, at de også beskytter motoren med de værste koldstarter, men hvis man en kold morgen starter motoren og lader den gå tomgang et par minuter og bagefter køre stille og roligt de første 5-7 km, så skader det ikke direkte motoren. Når man har kørt ca. 10 km, er motoren gennemvarm og kan tåle at få "tæsk" inden for rimelighedens grænser.