Transaksel+klunkelyde

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Transaksel+klunkelyde

Indlæg af toftlarsen » 02 dec, 2003 02:47

Hej
Et par spørgsmål vedr min 75 turbo.

Jeg har en transaksel som er ude af balance.
Kender nogen et godt sted at få den afbalanceret?.

Klunklyde ved gearskift: Hvis jeg slipper koblingen lidt for hurtigt kommer der et "klunk", lyder som om der er lidt for meget slup et eller andet sted.
Lige da jeg fik bilen var det helt galt, men det var DeDion der bankede op i bunden - skulle bare spændes så var den i vinkel og troede at alt var vel, men der er stadig lidt så hvis nogen ved besked?

Mange hilsner
Per Toft

PS første gang på dette forum - godt initiv(jysk)!



Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 02 dec, 2003 09:25

Dét (ude af balance) troede jeg også, var galt med min
'92 AR 75 3.0 V6, men dét var det ikke.

På transakslen sidder der 3 "lejer" (res. nr. 60506993).
Det forreste og miderste "leje" var ødelagt på min aksel,
hvilket gav de omtalte klunkelyde.

Ingen kunne finde ud af det, og til sidst pillede vi selv
det hele fra hinanden for at konstatere, 2 totalt ødelagte
"lejer". Prøv det...

/Mogens
'95 AR 164 Q4

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 02 dec, 2003 18:48

Hej mogens

Tak for svaret.
Du mener selve krydsene?.
Jeg har haft hele linien afmont. for at skifte det midterste bæreleje, og der synes jeg ikke der var tegn på dette.
Jeg mærkede det selvfølgelig op så det blev mont. på samme måde igen.
Men jeg kan godt se at hvis disse er slidte vil der både blive vibrationer og klunklyde.
Så det må jeg nok lige checke inden den ryger til afbalancering.

Hilsen Per

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 02 dec, 2003 20:06

Min gav også klonklyde når jeg koblede ud, det var det ene gearkasseophæng der var totalt dødt, så gesrkassen ramte bunden af bilen, ved udkopling/hård accelration. sæt et brækjern op omkring gearkassen, så du kan løfte den, hvis du kan er ophænget færdigt!!

Mvh
Anders Sommer
75 2.0 ts limited edition No. 55

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 03 dec, 2003 00:22

Hej Anders

Jo ser du, det var også et punkt som jeg gav skylden dengang jeg købte bilen, men disse er desværre næsten nye da jeg kom til at kigge nærmere - æv.
Det er ligesom en hård mekanisk lyd, lidt som om at der er en aksel el lign der lige skal have en ½ omgamg inden den ligger an!

Gode dyr er ved at være rådne!

Tak for forslaget.

Mange hilser Per
75 1,8 turbo, 162B1

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 03 dec, 2003 00:31

toftlarsen> Du mener selve krydsene?.

Det tror jeg ikke :o) -> jeg kender ikke den korrekte betegnelse,
men kan se på regningen fra Anders (CarCenter), at reservedelen
hedder "et leje" (som nævnt med res. nr. 60506993).



toftlarsen> Jeg har haft hele linien afmont. for at skifte det midterste bæreleje,
toftlarsen> og der synes jeg ikke, der var tegn på dette.

Nu er det jo nogle biler siden, jeg kørte i min pragtfulde 75 3.0 V6
(dén bil tales der stadig om herhjemme), men som jeg husker det, var
lejet skjult i det midterste ophæng til transakslen.

Jeg havde i bare frustration købt alle delene, der havde med trans-
akslen at gøre, hvorfor vi en lørdag pillede hele l***** fra hinanden.
Også midterophænget (jeg havde jo købt et nyt), hvorved "lejet" dukkede op.
Jeg er usikker på, hvor mange der egentlig er... (1, 2 eller 3 stk.)

Min 75'er var gennem flere aut. værksteder vedr. klunklyden, og ingen
kunne regne ud, hvad der var galt. Eet værksted mente, at transakslen
var knækket inden i :o) -> det ér altså bare et rør -> hvilket jeg
heldigvis afslog kunne være årsagen.

/Mogens
"aldrende" :)

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 03 dec, 2003 00:52

Hej igen Mogens.

Du har ganske ret - lejet(1 stk) sidder i det miderste bæreleje, men det er faktisk nemt at udskifte = ingen udgift til selve ophænget.


Håber stadig ad denne vej på de vise sten.

Per Toft

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 03 dec, 2003 05:55

Hmm kan det være en trækaksel der er slidt, så der kommer bevægelse i knokkelleddet ??

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 03 dec, 2003 08:12

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>quote:<hr height=1 noshade id=quote>
Hmm kan det være en trækaksel der er slidt, så der kommer bevægelse i knokkelleddet ??

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jaah, måske Anders, vil blive skrevet i lommebogen

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 06 dec, 2003 06:51

har du fundet ud af mere??

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 06 dec, 2003 08:40

Nej Anders, det har jeg ikke endnu.
Skal have "konebilen"(MX5) til ditec behandling på tirsdag, så først engang sidst på ugen skal jeg rigtig i gang .
Talte med JF auto, Thisted, min lokale hofleverandør!
Jens Frederik som er gammel i gården, mente ikke det kunne være så slemt som jeg selv tror - håber han har ret.
Skal op til ham på mandag, så tager han lige en tur i den.

Mht afbalancering af transakslen, mente han at det lige var noget vi selv gjorde, da ingen rigtig kan gøre det ordentlig - op på den firesøjlede også i gang med spændebånd el lign og så ellers bare prøve sig frem, for man mærker det jo tydeligt når den ikke er i balance.

Per Toft
get andet end noget )

makn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec, 2003 06:50
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af makn » 28 dec, 2003 07:16

Klunkelyde er klassisk for et defekt gearkasseophæng. Selv "nyere" ophæng kan have fejlen og den kan ikke visuelt bekræftes, dvs koben på. Jeg har haft fejlen 2 gange med min clubracer, anden gang havde ophænget sluppet helt i limningen. Resultatet var et ordentligt dunk i bunden af bilen ved hvert gearskift. Selvfølgelig kan det forreste ophæng til dedion give lyd fra sig hvis det sidder løst, men ikke det kraftige dunk det giver når gearkassen banker op i bunden af bilen. Det er iøvrigt det ophæng der sidder i passagersiden der bliver dårligt.

Med hensyn til afbalancering: UNIkardan i ballerup eller herlev kan gøre det. Om det er godt eller ej ved jeg ikke.

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 28 dec, 2003 08:41

Lige en bemærkning angående ophængene:
Oven over koblingshuset sidder en stilleskrue med en lille gummiklods. Husk at justere den ned til huset, så slider du ikke unødigt på gearkasseophængene.
Ødelagte ophæng går hårdt ud over koblingshuset. Det tåler ikke slagene i længden og ender med at flække - Det lyder meget skummelt når det sker med 5500rpm i 2. gear i en GTV på ring 3... :(

Jeg tror at jeg kender en af de tidligere ejere af Pers 75 turbo, og det kan sagtens tænkes at den har vredet ophængene i stykker - Den motor er ikke just bovlam :-)
(det er den med seperate spældhuse, 2-trins ladetryk og mine gamle P9000 ikk'?)

Kan UNIkardan afbalancere mens transakselen sidder på bilen?
Jeg er ved at renovere 90'eren og clubraceren skal have skiftet hele drivlinien inden næste sæson, så det var måske en god ide at snakke med dem?

Mvh Bentos

toftlarsen
Indlæg: 33
Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af toftlarsen » 29 dec, 2003 05:11

Bentos / Makn

Tror jeg har fundet mit problem.
Ved endnu engang på liften måtte jeg sande at det ikke var muligt at finde fejlen, hverken med koben eller nøkken frem og tilbage, mens der stod nogen nedenunder.
Prøvede så bagefter på jorden igen, klunk hvergang, lige indtil jeg prøvede med håndbremsen trukket. Når den var trukket kunne jeg ikke så meget som få en lyd ud af den!. Ind på liften igen, og fandt ud af at bilen kunne rulle ca 1,5 - 2 cm når den var trukket - ergo kunne det kun være trækakslerne[:)].
Peder skodsborggaard er ved at prøve at skaffe nogen.


Bentos; Er det Torben W stevns du tænker på som den tidligere ejer?
Vil prøve at tjekke om den stilleskrue er helt nede ved - jeg har ellers haft den i søgelyset, men tænke ikke så meget på om den var helt imod, da jeg mente der skulle være lidt frigang!.

Alt det ladetrykstrin er afmont. da den ikke var stabil nok. Har mont ny wastegate + justerbar benzintryks regulator. Giver nu ca 210 hk og 310 Nm v 1,05 bar.

Status: Er pt helt adskildt for mont. af nye foringer, nye ventilstyr etc ect.(ja det er/var prisen for ikke at være bowlam)+ nye bøsninger i bagvognen og andre trækaksler.

Makn; Har du nummeret på UNIkardan i ballerup, og evt kontakt person? Har prøvet oplysningen, og de har kun noget i Ishøj - Dansk Unikardan er det dem?

Per

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 29 dec, 2003 05:50

Nope... kender ikke Torben. Men er alligevel rimeligt sikker på at det må være den samme bil...

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Drivlinje"