Transaksel+klunkelyde
Jeps, Uni-Cardan A/S, Baldershøj 11A-11B, 2635 Ishøj, TLf: 44866844.
Jeg fik et tilbud for et lille års tid siden på afbalancering "´hvis jeg skyndte mig" på 600kr plus moms. Jeg fik det dog aldrig gjort, så jeg vil meget gerne høre om resultatet hvis du prøver dem.
Godt du fandt fejlen med trækakslerne, jeg syntes ellers det er sjældent man høre om at de går defekt. Selv kører jeg med de oprindelige fra 1979.
Jeg fik et tilbud for et lille års tid siden på afbalancering "´hvis jeg skyndte mig" på 600kr plus moms. Jeg fik det dog aldrig gjort, så jeg vil meget gerne høre om resultatet hvis du prøver dem.
Godt du fandt fejlen med trækakslerne, jeg syntes ellers det er sjældent man høre om at de går defekt. Selv kører jeg med de oprindelige fra 1979.
-
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
- Geografisk sted: Danmark
-
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
- Geografisk sted: Danmark
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Per,
1.5 cm lyder ikke usandsynligt, men al denne "frigang" skyldes ikke slide i trækakslerne, men at bremsebakkerne i de bagereste kalibre kan bevæge sig en smule i længde retningen for at kunne bevæge sig frit forholde til kaliberen - selv når bremsebakken bliver varm. Jeg vil gætte på at jeg har den samme frigang på min bil, og jeg mener ikke at mine trækaksler fejler noget.
Så vidt jeg ved, så findes der to måde for en gør-det-selv afbalancering:
1) Afmonter kardanen - eller transakslen som det jo er - ved koblingshuset og drej transakslen i forhold til koblingsakslen. Herefter sættes boltene i igen og den kan prøves om det gav flere eller færre rystelser. Denne metoder giver desævrre kun to mulighed for montering i forhold til den allerede beyntted.
2) Find nogle almindelige spændebånd og montere dem på transakslen og markere hvor på omkredsen spændebåndets skrue er placeret. Start motoren og vurder om det er blevet værre eller bedre. På denne måde er det muligt at afbalancere transakslen trinløst afhængig af antallet af spændebånd og deres indbyrdes placering. Desværre kan det være en tidskrævende proces, så jeg ville nok prøve med 1) først - man har jo lov at være heldig.
1.5 cm lyder ikke usandsynligt, men al denne "frigang" skyldes ikke slide i trækakslerne, men at bremsebakkerne i de bagereste kalibre kan bevæge sig en smule i længde retningen for at kunne bevæge sig frit forholde til kaliberen - selv når bremsebakken bliver varm. Jeg vil gætte på at jeg har den samme frigang på min bil, og jeg mener ikke at mine trækaksler fejler noget.
Så vidt jeg ved, så findes der to måde for en gør-det-selv afbalancering:
1) Afmonter kardanen - eller transakslen som det jo er - ved koblingshuset og drej transakslen i forhold til koblingsakslen. Herefter sættes boltene i igen og den kan prøves om det gav flere eller færre rystelser. Denne metoder giver desævrre kun to mulighed for montering i forhold til den allerede beyntted.
2) Find nogle almindelige spændebånd og montere dem på transakslen og markere hvor på omkredsen spændebåndets skrue er placeret. Start motoren og vurder om det er blevet værre eller bedre. På denne måde er det muligt at afbalancere transakslen trinløst afhængig af antallet af spændebånd og deres indbyrdes placering. Desværre kan det være en tidskrævende proces, så jeg ville nok prøve med 1) først - man har jo lov at være heldig.
-
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
- Geografisk sted: Danmark
Ja Jens, det med afbalancering på den manuelle metode, er også hvad jeg er blevet rådet til hos JF i thisted.
Så sent som i dag har jeg flyttet akslerne én tand i forhold til hinanden, men har lige en motor der skal samles, før det kan afprøves![|)].
Jeg er ved at komme i tvivl mht til de skide trækaksler!. Jeg er sikker på at selve skiven stod 100% stille og at det kun var de 2 led som var skyld i frigangen, men med alle disse input såååå....
Per Toft
Så sent som i dag har jeg flyttet akslerne én tand i forhold til hinanden, men har lige en motor der skal samles, før det kan afprøves![|)].
Jeg er ved at komme i tvivl mht til de skide trækaksler!. Jeg er sikker på at selve skiven stod 100% stille og at det kun var de 2 led som var skyld i frigangen, men med alle disse input såååå....
Per Toft
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Per,
Det kan være svært at se om skiven står 100% stille, så prøv at sætte en svejsetang fast på skiven mens bilen er lyftet op. Når du drejer hjulet, så burde du tydeligt kunne se om svejsetangen og dermed skiven flytter sig. Altermativt kunne du jo sætte svejsetange så tæt på kaliberen, at skiven ikke kan flyttes i den ene retning - nu brude du ikke kunne rotere hjulet i den retning. Ved nærmere overvejelse skal der nok være en smule slør i trækakslerne for at der er plads til fedtet inde i.
Jeg har lige hurtigt kigget i min elektroniske wærksteds manual, men jeg kunne umiddeltbart ikke finde nogle oplysninger om hvor meget slør der er tilladt i trækakslerne.
Det kan være svært at se om skiven står 100% stille, så prøv at sætte en svejsetang fast på skiven mens bilen er lyftet op. Når du drejer hjulet, så burde du tydeligt kunne se om svejsetangen og dermed skiven flytter sig. Altermativt kunne du jo sætte svejsetange så tæt på kaliberen, at skiven ikke kan flyttes i den ene retning - nu brude du ikke kunne rotere hjulet i den retning. Ved nærmere overvejelse skal der nok være en smule slør i trækakslerne for at der er plads til fedtet inde i.
Jeg har lige hurtigt kigget i min elektroniske wærksteds manual, men jeg kunne umiddeltbart ikke finde nogle oplysninger om hvor meget slør der er tilladt i trækakslerne.
hej!
er nok lidt sent på den, men angående det med afbalancering a cardan til transaxle.
Der er kun et sted de kan gøre det rigtigt,(i dk)
Og det er på prøvestationen ved DTI,( Dansk teknologisk instiute).
Da transaxle bilerne er blevet afbalanceret med motor /cardan/ gearbox,samlet.
Men jeg har dog i mange tilfælde gjort det selv ,ved at sætte alu klosser på cardanen med det spændbånd, og så prøve sig frem, ved at dreje det på cardanen.
Har osse prøvet at få noget lavet ved unicardan, de laver et godt stykke arbejde ,men det er et problem med alle de hardyskiver(donuts)
er nok lidt sent på den, men angående det med afbalancering a cardan til transaxle.
Der er kun et sted de kan gøre det rigtigt,(i dk)
Og det er på prøvestationen ved DTI,( Dansk teknologisk instiute).
Da transaxle bilerne er blevet afbalanceret med motor /cardan/ gearbox,samlet.
Men jeg har dog i mange tilfælde gjort det selv ,ved at sætte alu klosser på cardanen med det spændbånd, og så prøve sig frem, ved at dreje det på cardanen.
Har osse prøvet at få noget lavet ved unicardan, de laver et godt stykke arbejde ,men det er et problem med alle de hardyskiver(donuts)
Hej!
Jeg har også en lille indskydelse til kardanafbalancerings-problematikken. Jeg mener at min højtærede fader (han kører 90'er) har fortalt mig, at en af de få her i landet, der kan afbalancere en transaksel er "Martin Hansen Kardan Service" i Frifelt i det sønderjyske. De skulle være en af de eneste der har grej der er stort nok til at kunne tage hele transakslen på én gang.
MVH
Bjørn Hansen
Jeg har også en lille indskydelse til kardanafbalancerings-problematikken. Jeg mener at min højtærede fader (han kører 90'er) har fortalt mig, at en af de få her i landet, der kan afbalancere en transaksel er "Martin Hansen Kardan Service" i Frifelt i det sønderjyske. De skulle være en af de eneste der har grej der er stort nok til at kunne tage hele transakslen på én gang.
MVH
Bjørn Hansen
-
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
- Geografisk sted: Danmark
Hej igen
Ja så har jeg med stor succes selv afbalanceret min transaksel, vha, spændebånd og nogle alm. afb. klodser. Har stadig en lille smule resonans v ca 2500-2800 omdr, men ved ikke om det skyldes akslen eller bilen der bare går lidt i "selvsving"!
[?]Er der nogen som har oplevet dette?
Det med trækakslerne var desværre en and - det ligger desværre i gearkasse/differentialet, og det må vente - har lige hovedrenov. motoren, så jeg er lidt træt[|)].
Per
75 1,8 T
Ja så har jeg med stor succes selv afbalanceret min transaksel, vha, spændebånd og nogle alm. afb. klodser. Har stadig en lille smule resonans v ca 2500-2800 omdr, men ved ikke om det skyldes akslen eller bilen der bare går lidt i "selvsving"!
[?]Er der nogen som har oplevet dette?
Det med trækakslerne var desværre en and - det ligger desværre i gearkasse/differentialet, og det må vente - har lige hovedrenov. motoren, så jeg er lidt træt[|)].
Per
75 1,8 T
-
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 02 dec, 2003 02:31
- Geografisk sted: Danmark
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 10 mar, 2005 07:29
- Geografisk sted: Danmark