af-/nedmontering af gearkasse.

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

af-/nedmontering af gearkasse.

Indlæg af Dan Kenskov » 11 apr, 2005 00:56

Er der nogen der kan hjælpe. Jeg skal ha' skiftet bremserør samt lavet noget håndbremse og derfor skal jeg ha' gearkassen ned. Er det muligt og er det smartest at ta' gearkassen ned "alene" eller skal/bør man tage hele De-Dion ophænget af? Hvis der er nogen der kan give en kort instruktion vil jeg være meget taknemmelig.

På forhånd tak. Dan



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 11 apr, 2005 02:33

Dan,

Hvis du bare skal skifte bremserør og lave håndbremse, så synes jeg det er i overkanten at "pille" gearkasse/de-dion ned. Nu kan jeg jo selvsfølgelig ikke lige huske hvor bremserørene går ind i kaliberne, men håndbremsen kan ud ihvertfald komme til uden at skulle have gearkassen ned.

Jeg havde næsten selv min gearkasse af i påske pga. nye gearkasse ophæng (dem burde du måske også check nu du er derinde). Eventuelt kunne du også check standforbindelsen til gearskiftet oven på de-dionen. Her en en lille beskrivelse:

- Løft bilen godt op, så der er plads til at arbejde under den - en lift er en stor fordel
- Af med mellem potten
- Fjern håndbremse kablet fra kaliberne
- Fjern bremserørs forbindelsen til kaliberne
- Fjern forbindelsen til koblingsslavecylinderen
- Fjern forbindelsen mellem gearstangen og gearskift forbindelsen
- Fjern møtrikkerne fra støttelejet på transakslen - nødvenigt for at du kan få transakslen til at slippe ved koblingen
- Fjern blotene der forbinder transakslen med kobligen
- Fjern de seks bolte der forbinder den forreste den af de-dionen til karrosen. Husk at have en donkraft under mens du fjerne de to sidste bolte.
- Træk den forreste del at gearkassen nedad, og ved at skubbe transakslen frem mod motoren kan du nu få de to dele til at slippe hinanden.
- Gearkassen hænger nu kun i bolten over differentialiet og de-dionen i støddæmperne. Det er nu lidt over til hvad man finder best for at afgører hvad der skal fjerne først. At løsne støddæmperne er nemt, mens den øverste bolt kan være en "pain in the ...", da bolten sidder i en stålbøsning - og som alt andet metal på en 75'er, så er rust også muligt her :-( Af samme grund, så husk at bruge godt med kobberfedt når du samler det igen.

Nå, men god fornøjelse - håber du kunne bruge det.

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 12 apr, 2005 04:49

Hej Jens.
Jeg siger mange tak for din beskrivelse. Den er dejlig detaljeret. Jeg vil følge den i den kommende weekend.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 13 apr, 2005 02:32

Dan,

Lige en supplerende kommentarer:

Før du skiller transakslen fra gearkassen er det en fordel at mærke den op, så du er sikker på at montere den på samme måde igen. Dette gøre nemmest med noget farve. Derved udgår du at få samlet den forkert med risiko for vibrationer.

Martin Califano
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18 maj, 2004 20:10
Geografisk sted:

Indlæg af Martin Califano » 10 maj, 2005 17:13

Hej Jens,

Kan du ikke lige fortælle, hvor gearkasse ophængene sidder placeret??

/Tak

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Drivlinje"