Mere lyd i dyret

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Mere lyd i dyret

Indlæg af Gobbel » 10 okt, 2004 18:58

Ja så fik jeg endeligt en 75 Turbo igen (toftlarsens gamle). Home at last.

Men hvem af jer har en god idet til mere (lovlig) lyd i den? Der er i forvejen KN filter på, men synes ikke det siger ret meget. Udstødning rasler hehe, men siger ikke ret meget og er så vidt jeg kan se standard.

Er for så vidt ligeglad med om der kommer mere effekt for der mangler ikke noget, men rent turbo teknisk er der vist noget med at udstødninger skal/burde have nogle bestemte dimensioner for at undgå modtryk o.s.v..

Kom glad.



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 10 okt, 2004 21:19

Hej Andreas.

Tillykke med din 75'er.Kører garanteret godt,sårn' en [:D]

Det med udstødninger og turbo er lidt omvendt af det du skriver.En turbomotor er den der er mindst afhængig af det rette modtryk i udstødningen (fra turbo'en og ud).Det betyder mere på en sugemotor.

Tar' jeg fejl,eller er du omkring de 200 hk?Hvis det er rigtigt,går du aldrig helt galt af et system i 2 1/4",eller 2 1/2" med gennemstrømningspotter.Et 2" gennemstrømningssystem burde også kunne klare det,men vil du gerne have lidt mere lyd,skal du nok lidt opaf [:D].

Der er jo det at sige til det,at en turbo jo i sig selv dæmper lyden,indtil at der bliver lukket helt op for hanerne.

Hvis du kan/vil bygge et system selv,kender jeg et par gode steder at købe (rustfrie) stumper til det.

Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gobbel » 12 okt, 2004 21:21

Davs Thomas,

Ja den kører ret ok, og lige nu har den vel sølle 160 hk eller noget i den stil, hvis jeg jog den op i omdrejningerne, men har kørt med maks 3000 o/min. Den kører kun med 0,7 bar's ladetryk pga den renovering motoren gennemgik for et par mdr. siden. Så meget sjov har der ikke været hehe. Men jeg har efterhånden kørt en 3000 km med en motor der absolut ingen effekt har under 3000 km så det har været en kedelig affære hehe. Jeg er begyndt at give den en hel del mere gas, men den skal justeres ind og skrues op til 1.1, 1.2 stykker og så skulle den have 210-220 hk. Men den skal justeres ind for allerede nu får den ikke nok benzin over 4000 o/min.

Nok om det. Tak for hjælpen med udstødningen. Jeg må se hvad jeg finder ud af. Motorlyden er en hel del for dæmpet til min smag, også når jeg lukker op det jeg nu mener er forsvarligt ud fra km stand siden renovering. Den lyder for pæn. Men jeg vil prøve et andet luftfilter, og måske endda en 3", men det er jo ikke alverden af plads der er under en (sænket) 75.

Men lad mig endeligt få lidt navne på dine leverandører. Rare at have uanset hvad.

Martin Califano
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18 maj, 2004 20:10
Geografisk sted:

Indlæg af Martin Califano » 14 okt, 2004 20:12

Hej Andreas,

Løsningen er rustfri udstødning, 2" kan gøre det. Jeg køre selv med en hjemmelavet model og min TS lyder raasende voldsom.

Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gobbel » 15 okt, 2004 01:29

Jeg håber nu på noget lidt mere eksotisk på et tidspunkt. Selvf. giver udstødning noget, men det er hovedsageligt de lidt mere alternative ting jeg er interesseret i, som eksempelvis anden insprøjtning, throttleboddies som weber alfa, med ny motorstyringen. Det koster selvf. spidsen af en jetjager, men **** det. Det er dog begrænset hvad man kan få af den slags i dk, og endnu værre så er erfaringsgrundlaget også meget spinkelt. Men så er det godt vi har lidt svenskere, tyskere og englændere til at hjælpe. Så er problemet blot at ingen rigtig har erfaring med Alfa'er da de jo hver især sværger til deres "egne" bilmærker.

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 15 okt, 2004 03:02

Arh,der er nu masser af expertice i lille Danmark,du skal blot henvende dig de rigtige steder [:D].Nu var det jo godt at vide hvor du ca. opholder dig i landet,men her er ihvertfald 4 rigtig gode steder :

NAaK Trimning,Brørup

Scantune,Galten

Skallebølle,Fyn ( ?? )

Vestsjællands Auto & Elektro (VAE),Slagelse

Der findes flere end dem,men dem her kender jeg lidt til,og det er seriøse firmaer alle sammen.

Jeg glemte helt tidligere at gi' nogle hints til hvor du kan købe stumper til en hjemmeudstødning.Jeg plejer at købe rustfrie rør og bøjninger hos en lokal maskinfabrik,men både bøjninger og rør kan købes hos f.eks. H. Daubjerg, www.scanturbo.dk ,eller hos www.ray.se ,-det er Simons systemet.Før i tiden brugte jeg altid deres gennemstrømningspotter,-de holder kun et par år,men til gengæld er de billige og nemme at skifte.Imidlertid er de begyndt at lave disse potter i rustfri,så nu burde de holde længere.De kan købes hos dansk forhandler,ved dog ikke hvem der har dem,udover der hvor jeg plejer at købe dem,CA Autodele i Horsens.

Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gobbel » 15 okt, 2004 16:30

Hehe hjælper altid med lidt gammeldags provokation haha.

Jeg bor faktisk i horsens, og bilxperten sælger og lagerfører faktisk også de af dig omtalte bøjninger helt op til 3". Eneste problem er egentligt blot at få lortet over bagtøjet. Der skal noget kreativitet til men det kan nok lade sig gøre. En supersprint bagpotte koster en arm (i dk.....2800 kr) og er kun 64 mm, men ok, måske det nok er nemmest i sidste ende.

Men fedt med Scanturbo linket. De har jo også hybrid turboer. Vældig vældig :-D.

Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gobbel » 15 okt, 2004 16:31

Hehe hjælper altid med lidt gammeldags provokation haha.

Jeg bor faktisk i horsens, og bilxperten sælger og lagerfører faktisk også de af dig omtalte bøjninger helt op til 3". Og CA Auto er kanon billige og han er altid god for en handel ja. Eneste problem er egentligt blot at få lortet over bagtøjet. Der skal noget kreativitet til men det kan nok lade sig gøre. En supersprint bagpotte koster en arm (i dk.....2800 kr) og er kun 64 mm, men ok, måske det nok er nemmest i sidste ende.

Men fedt med Scanturbo linket. De har jo også hybrid turboer. Vældig vældig :-D.

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Motor"