Motorophæng

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
califano
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 jan, 2004 02:39
Geografisk sted: Danmark

Motorophæng

Indlæg af califano » 19 jan, 2004 06:06

Hej,

Ville lige høre om der er nogen der ved hvad et et motorophæng koster til 75 TS?
Og evt om det er besværligt at skifte med det rette værktøj.



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 19 jan, 2004 19:15

Hejsa,

Jeg antager at det er de forreste ophæng du gerne vil skifte??

Jeg skiftede alle ophæng på min TS motor for et par år siden mens jeg alligevel havde den ude - hvilket jo gør operationen noget nemmere. Jeg kan ikke huske den nøjagtige pris, så du må ikke hænge mig op på den, men et eller andet med kr. 300-400,- for det ene og en anelse dyrere for det andet.

Dit største problem bliver nok at få løftet motoren. Til dette formål kan du eventuelt anvende en "giraf" og løfte oppefra eller en værkstedsdonkraft på budkaret (find dog først et store brædt, så du spreder belastningen over et størrer område). På indsugningssiden bliver du nok også nødt til at fjerne luftmængdemåleren samt harmonikan til plenumet. På udstødningssiden er det måske også nødvendigt at afmontere forrøret for at du kan løfte motoren højt nok op så ophængene går fri. Ophængene er fra ny lidt for store i bredden, så du få brug for et eller andet (et koben f.eks.) til at presse dem ned på plads. Ophængende er monteret til chassiet vha. to bolte - den øverste sidder i et hul i ophænget, mens den nederste sidder i en slids, så denne skal bare løsnes før du begyndet at løfte.

Det bagerste ophæng er noget mere besværligt, da det er placeret over transakslen, og der ikke er ret meget plads i tunnelen. Så vidt jeg huske kan det vist lade sig gøre, hvis man har lige dele tålmodighed og stædighed til sin rådighed :-) I stedet for at udskifte ophænget er der et lille trick, der udnytter de eksisterende huller i ophænget. Tricket går ganske enkelt ud på at flyde hullerne med silikone hvorved ophænget skulle genvinde sin stivhed - ihvertfald for en tid.

califano
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 jan, 2004 02:39
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af califano » 22 jan, 2004 02:54

Tusind tak for svaret.

Har du nogen idé om hvor jeg kan få fat i det der ophæng henne?
Selvfølgelig det billigste sted [:p]

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 22 jan, 2004 03:09

Jeg købte mine hos Alfa Romeo, og der kan du med garanti stadig købe dem. Måske kan du være heldig at få dem til en fornuftig pris - jeg har hørt rygter om at priserne er faldet lidt, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Du kan eventuelt forsøge Østergaard, der nu hedder Mekonomen ( http://www.ao-dam.dk/start.htm ), hvor vi ( Alfaklubben ) får lidt rabat.

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Motor"