Hvilken motorolie?

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Hvilken motorolie?

Indlæg af jensebhansen » 07 jan, 2004 02:58

Hejse,

Hvilken motorolie hælder I på jeres gamle, halvslidte 2.0TS motorer?

Jeg har de sidste par gang brugt Castrol 10W-60, men denne type olie er lidt små-dyr. Ville jeg også gerne have lidt mere olie tryk når motoren er gennemvarm, samtidig at jeg kan vride motoren rundt her i den kolde tid.

Angående olietrykket, så har jeg ikke været udsat for at olielampen har lyst, men efter en god times kørsel på motorvejen viser manometeret et olietryk på lige over 0 ved tomgang.



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 07 jan, 2004 04:11

lige over 0????Hmm nu er min motor også i (efter min vurdering) RIGTIG god stan 0,5 ltr olie pr 3000-4000 km!! Jeg har MED GENNEMVARM motor mellem 1,5-2 bar i tomgang og mellem 4-5 bar ved motorvejskørsel ligeledes med gennemvarm motor. Er du sikker på det ikke er din måler den er gal med?? Jeg kørte med Selenia Racing 10w60, med samme tryk som nævnt, dog reagerede måleren bedre med 10w60 end med den selenia 20K jeg kører med nu. DVS. den bevægede sig mere under gasgivning.Grunden til jeg kører med 20K er, at min mekanikker siger, at en T-Spark Nord motor har det med at lave nogle aflejringer som Selenia Racing (10W60) ikke fjerner, da denne er udviklet til banebrug. Men 20 K skulle MEGET bedre fjerne disse aflejringer.. Derfor kører jeg med denne, og jeg har nu på nær 300 km kørt 3000 km fra sidste olieskift UDEN at efterfylde olie, og den er stadig lige under MAX... Syntes jeg selv er ret flot, dog har den fået nye ventilstyr og toppakning for ca. 23000 km siden...

toftlarsen2
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 jan, 2004 23:09
Geografisk sted: Japan

Indlæg af toftlarsen2 » 12 jan, 2004 22:02

Halløjsa

Det med olien, er der altid 1000 meninger om, så her mit besyv.
Prøv at få checket dit instrument, da disse som regel er af en elendig kvalitet. På de fleste værksteder har de et manometersæt liggende som de kan mont. på kort tid.

Kender en ex. formel 2000 kører, og han sige de sænker smøreolietrykket til under 2 bar ved fuld skrue, da det koster for mange HK at skulle opbygge det høje tryk!
Tykkere olie end end SAE 60 kender jeg ikke.

Prøv at checke hvad jeg har skrevet under: alfa 155/generelle emner/Engine Protec Flush.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 11 maj, 2004 02:55

Hejsa,

Så er der godt nyt. Så fik jeg endelig skiftet olietryksindikatoreren på motoren, og nu har jeg små 2 bars tryk i tomgang med en varm motor :-)

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 11 maj, 2004 18:20

Hejsa.
Dejligt at høre..
Min er selv begyndt at falde i olie tryk.. så måske jeg skal have skiftet den føler..

Hvor maget kostede den sag så???

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 11 maj, 2004 23:56

Anders,

Sidder du ned? Den var rigtig dyr synes jeg - små kr. 500,- hos Mekonomen med Alfa klub rabat. Så med mindre dit olietryk er lige så dårligt som mit, så synes jeg du skal beholde den gamle indikator. Jeg havde faktisk også overvejet at montere et t-stykke på motorblokken og montere både en elektroniske indikator og et menamisk manometer for at få et indtryk af hvor dårligt trykket faktisk var. Men det viste sig heldigvis ikke at være nødvendigt.

Jeg har netop også invisteret i en ny lambdasonde, da min motor trækker noget ujævnt indtil ca. 3000 omdr. Min teori er et min gamle lambdasonde er blevet langsom på sine gamle dage, og derved får motorstyringen til at regulere benzinmængden for langsomt. Et er som bekendt teori og noget andet praksis, så nu får jeg se om det virker - ellers har jeg bare forhøjet bilens værdi med yderligere kr. 600,- :-)

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 12 maj, 2004 04:25

er din 75 ts en limited edition.. årgangen gør det jo muligt????

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 12 maj, 2004 04:41

Nej, desværre :-( Der gik et stykke tid før jeg blev opmærksom på, at man kunne få en LE version. Derefter ville jeg gerne finde en Recaro kabine og sætte i min 75'er, men nu gør det mig faktisk ikke så meget, at det ikke er en LE'er.

I forbindelse med at jeg har været på Knutstorp og tage racer license monterede jeg et Sparco skålsæde, og det sidder i bilen endnu, da man faktisk sidder rigtig godt i det - selvom man ikke kan justere hældningen på ryglænet. Til gengæld er der en RIGTIG god sidestøtte, der gør at man kan koncentrer sig om at styrer bilen.

Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gobbel » 17 nov, 2004 21:36

Hey,

Jeg har for nyligt skiftet olie. Jeg købte bilen og fik at vide af sælgeren at han brugte noget 0W-40 Mobil1 vistnok. Den brugte ca. 1 l pr 1000 km samtidigt med den skramlede når den var kold og helt varm.

Det er mere eller mindre logik for burhøns at så tynd en olie ikke kan påfyldes en så gammel bil ('87). Og mobil1 er ikke kendt for at holde deres viskositet ret godt.

Jeg har længe søgt efter et alternativ. Bedste er nok Castrol's 10w-60 men det koster en formue. Ca. 5-600 kr for 4 liter. Jeg ledte efter andre 50'er og 6'er olier, og faldt så over valvoline RS 5W-50, som var på tilbud i Harald Nyborg til 189 kr for 4 liter (!). Skiftede olie. Kureret var al koldstarts støj, al støj ved meget varme og hårdt brug, og den har intet brugt endnu (ca. 700 km). Kanon. Men ellers er det jo som tidligere nævnt et spørgsmål om religion med Olie.

Gobbel
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 jul, 2004 19:25
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gobbel » 17 nov, 2004 21:39

Glemte at fortælle at olietryks måleren altid startede helt oppe på 8 når den var kold med mobil1's olie, men stille og roligt røg ned på 0. Ved dog at de er endog særdeles upålidelige de målere så tog det ikke så rungt. Med Valvolines olie ligger måleren og svinger mellem 3 og 5 når den er varm og stadig omkring 8 når den er kold. Så det har helt sikkert ændret sig.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 nov, 2004 00:53

Hej Alle 75'ere - Jeg blev fornylig i forbindelse med tandremsskift på min 16V motor, at olien (Castrol RSX 10W-60) som lækkede ud ad nogle pakdåser var meget mørk og tykflydende. Jeg blev lidt skeptisk, dels har jeg altid være tilfreds med Castrol og dels var olie/filter skift sket ca. ½ år og 6500 km tidligere. Da bilen skulle tilbage til min trofaste Alfaspecialist - som anbefalede at skifte til Valvoline MaxLife) nogle dage senere havde jeg lejlighed til at se nærmere på olien.
Det er svært at vurdere, men selv efter ca 40 km kørsel, virkede olien temmelig tykflydende og den var også temmelig mørk. Jeg tjekkede igen næste morgen var olie tykkere, men det gamle trik med at føle på olie gnedet mellem 2 fingre gav ikke tegn på snavs i olien.
Jeg tjekkede op på Valvoline olien som jo iflg. Valvoline havde mange gode egenskaber for ældre og moterer som havde kørt over 100000 km som den er specielt udviklet til, bl.a. at den kan genskabe smidighed i gamle stive pakdåser. Der var henvisning til en TÛV test som faktisk bekræftede flere af påstandene. Olie er mineralsk finde i en 10W-40 og en 15W-40. Dan min bil har kørt ca. 140000 og ikke virker slidt eller bruger olie valgte jeg at prøve 10W-40 varianten. Nu 2000 km senere holder olien sig stadig hel klar og står stadig på max mærket - den tidlige olie havde vel brugt ca. ½ l på de ca. 6500 km den havde kørt.
Jeg tænkte, at det kunne interessere jer med den go' gamle Nord motor, mine egne tidligere Guiletta 2,0 og 75 2,0 brugte og svedte altid lidt olie, uden de havde kørt mere end min nuværende 156 2,0.

clarohr
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 okt, 2003 21:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af clarohr » 18 nov, 2004 20:55

Hej Alfister.
Jeg kører med en 8v TS i min Bertone-racer. Efter at jeg fandt ud af at specs'ene på selv de billigst nutidige olier er bedre end de dyreste olier for 10- 15år siden, har jeg tabt interessen lidt for egenskaberne bortset fra viskositeten. Jeg køber en 60l-tromle med "halvsyntetisk" 10W-40 "no-brand" fra Nordisk olie. Den holder i et par år til min racer, Opel-hverdagsbil og lidt "familieolieskift". Den koster 1100-1200kr. Jeg vil hellere køre på en lidt billigere olie og så til gengæld kunne skifte tiere, uden at det gør ondt i baglommen. Jeg har det også med at smide 6-7liter i et af svingene på Knutstorp, når jeg skøjter på kurbsene med bundkaret..
Det er en go' ide at supplere med mekanisk olietrykmåler. Man kan få et sæt med mek. Olie- , mek vandtemp og volt- eller ampmeter til en plovmand hos diverse speedshops. T-stykke til at koble ind kan man få hos Lindebjerg i København f.eks. For dem der sover bedst til investeringen i fuldsyntetisk olie vil jeg anbefale at montere en oliekøler. (-som er anbefalelsesværdigt for alle, der kører friskt til)
Og så en hyldest til alu-TS-motoren: Alt i min motor er standard Alfa, bortset fra knaster (302Corsa) og Dellorto 45mm og den leverer gladeligt knap 190hk. Det er nok de billigste hypper der kan skaffes.

m thomsen
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24 feb, 2004 02:35
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af m thomsen » 19 nov, 2004 02:30

Hej Clarohr!

Kan man få lov til at se udskriften fra rullefeltet?

Du kan bare sende den til mt75@mail.dk
Mvh M.Thomsen.

clarohr
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 okt, 2003 21:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af clarohr » 20 nov, 2004 00:17

Naturligvis. Hvis Jens eller Bent Lishmann kan scanne den kan den komme elektronisk.
Det er ikke en køn, monoton kurve. Der er et hul ved 4000-5000 omd. Det tilskriver jeg karburatorornes manglende inddysning..!! De blev indhandlet meget billigt fra Frank Larsen (opel kadet Clubracer) Der kavde kørt med dem på en 2-liter opel med portning og knaster meget lig mine. Så vidt jeg husker havde denne været rullet til omkring 178hk. -Men disse var bare skruet på uden anden justering/dysning end tomgangssynkronisering!
Hilsen -

clarohr
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 okt, 2003 21:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af clarohr » 21 nov, 2004 04:17

Hermed så den (de) effektkurver vi snakkede om: 2.0 TS 8V 11:1, 302Corsa-knaster, grenrør, standard stempler og portning. I skal ikke lægge så meget i omdrejningerne, da de er baseret på en unøjagtig omdr.-tæller i biler. Jeg er lidt usikker på, hvorfor der er forskel mellem de to målinger mht omdr. Jeg tror den er skredet på rullerne den ene gang. (Det er mine begge rulninger, selvom der står Tommy på den sidste).

[file]effektkurve.jpg,89,,0[/file]

[file]effektkurve2.jpg,89,,0[/file]

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Motor"