Ujævn acceleration over 3500 omdr
Ujævn acceleration over 3500 omdr
<p>Hejsa</p><p>Jeg er lige blevet ejer af en alfa 156 2.0 16v fra 99. Jeg er godt tilfreds med den, men her den anden dag da jeg skulle en tur på motorvejen syntes jeg lige den skulle prøves lidt:-) ikke noget vildt men jeg trak den ud i tredje gear, og mellem 90-120km/h begyndte den at trække ujævnt, som om den ikke fik benzin nok eller lign. Her efter hvor jeg er blevet opmærksom på det, har jeg bemærket at det forekommer hver gang den får fuld pedal, den trækker rigtig fint, hvis man køre almindeligt, altså uden at give fuld gas. </p><p>Jeg håber nogen af jer har et bud på hvad det kunne være[:)] </p>
Først og fremmest hos Fiat/Alfa forhandlere og værksteder. Derudover abonnerer de fleste værksteder på programmer på alle/de fleste bilmodeller via reservedelsgrossisterne.
Det er nok klogt at forhøre sig først, men mellem kr. 100 (til kaffekassen) og kr. 500. De fleste tager ikke noget for testen, hvis de skal reparerer eller skifte og levere de defekte dele.
Det er nok klogt at forhøre sig først, men mellem kr. 100 (til kaffekassen) og kr. 500. De fleste tager ikke noget for testen, hvis de skal reparerer eller skifte og levere de defekte dele.
Hej igen
Så fik jeg udlæst en rapport fra motorstyringen, der var ikke nogen problemer. Herefter tjekkede jeg tændrørne, der var vand eller olie ved de to nærmest oliepåfyldningslåget. Jeg har herefter skiftet tændspolen og hætterne. Det gav en mærkbar bedre acceleration i mellem 2500-4000omdr, men derefter holder den stadig op med at trække. Jeg har overvejet om det kan være MAF.en, men den har igen problemmer med at stå i tomgang og som nævnt var det ingen fejlmeldinger fra motorstyringen.Er der nogen af jer der har et bud på hvad der ellers kan være galt?
Så fik jeg udlæst en rapport fra motorstyringen, der var ikke nogen problemer. Herefter tjekkede jeg tændrørne, der var vand eller olie ved de to nærmest oliepåfyldningslåget. Jeg har herefter skiftet tændspolen og hætterne. Det gav en mærkbar bedre acceleration i mellem 2500-4000omdr, men derefter holder den stadig op med at trække. Jeg har overvejet om det kan være MAF.en, men den har igen problemmer med at stå i tomgang og som nævnt var det ingen fejlmeldinger fra motorstyringen.Er der nogen af jer der har et bud på hvad der ellers kan være galt?
Det kan meget vel være MAF, men det bør kunne ses ved fejludlæsningen. Men den fejl med ujævn motorgang og manglende trækkraft, tyder på MAF, tilstoppet luftfilter eller utætheder i rør og slanger mellem luftfilterkassen og indsugningsmanifolden eller en kombination af dem.
Du skal også være opmærksom på, at der sælges (via Ebay) billige MAF, som er "kineser" efterligninger, så tjek om det er en Bosch, som sidder på.
Hvis din 156 er en Selespeed, er speederspjældet elektronisk styret, og der har været fejl på dem.
Endelig kan tandremmen stå en enkelt tand forkert, uden at ventilerne rammer stemplerne, det vil give dårlig trækkraft.
Hvordan har tændrørene det, de skal efter servicebogen skiftes hver 100k km, men ofte er de tilsodede eller slidte inden de når så langt.
Du skal også være opmærksom på, at der sælges (via Ebay) billige MAF, som er "kineser" efterligninger, så tjek om det er en Bosch, som sidder på.
Hvis din 156 er en Selespeed, er speederspjældet elektronisk styret, og der har været fejl på dem.
Endelig kan tandremmen stå en enkelt tand forkert, uden at ventilerne rammer stemplerne, det vil give dårlig trækkraft.
Hvordan har tændrørene det, de skal efter servicebogen skiftes hver 100k km, men ofte er de tilsodede eller slidte inden de når så langt.
Jeg har tjekket tændrørne de er ikke tilsodede så jeg tænker ikke det er problemmet. Jeg har nu sat nyt luftfilter på og skiftet MAF til en anden, godt nok en brugt, men det har ikke ændret noget. elp du skriver det kan være tandremmen der står en tand forkert, kan det tjekkes uden at skulle skifte den? ved du ellers hvad det cirka koster at skifte den?
Er det en mulighed det kan være benzinpumpen?
Er det en mulighed det kan være benzinpumpen?
Man skal afmontere plastdækslet forrest på motoren for at kontrollere tandrems stillingen (og spændingen). Hvis remmen står en tand forkert, skal remmen skiftes og strammes op påny; så med mindre rem sættene lige er skiftet, så er bedst at skifte det hele. Det koster fra kr. 5-7000, afhængig hvor.
Jeg kan ikke forstå, at den sidste fejlrapport ikke viste fejl. Der er jo fejl på motorstyringen. Hvem foretog den?
Jeg kan ikke forstå, at den sidste fejlrapport ikke viste fejl. Der er jo fejl på motorstyringen. Hvem foretog den?
Det var ikke en autoriseret mekaniker, men som sagt havde det ingen indflydelse at skifte MAF så der er sikkert ikke noget galt med den gamle. Hvordan ser jeg om den sidder en tand forkert? det er vel ikke nemt. Ville man kunne høre det på motoren hvis den sad forkert? Jeg vil sige at når den kommer over 4000 omdr lydder den ikke særlig godt.
Der er nogle mærker på remme, på knastakselhjulene og på det lille hjul på krumtappen (nederst), de skal hver anden omgang stå uf for hinanden. Se hvordan delene ser ud og en forklaring på skift her
http://www.daiblack.f2s.com/alfa155com/ ... riator.htm
Få fejlrapport fra ECU lavet, du og din ven spiller jeres tid, og måske ødelægger i motoren.
http://www.daiblack.f2s.com/alfa155com/ ... riator.htm
Få fejlrapport fra ECU lavet, du og din ven spiller jeres tid, og måske ødelægger i motoren.
Hej igen
Jeg kom til at tænke på at når jeg skal tanke er der ofte vacuum i tanken, kan det have indflydelse?
Jeg formulerede mig nok forkert sidst, det var hos en autoriseret mekaniker jeg fik sat en tester på, men ikke en alfa mekaniker. Men jeg skal snart have skiftet tandrem, så jeg får udskrevet en rapport hos en alfa mekaniker der.
Jeg kom til at tænke på at når jeg skal tanke er der ofte vacuum i tanken, kan det have indflydelse?
Jeg formulerede mig nok forkert sidst, det var hos en autoriseret mekaniker jeg fik sat en tester på, men ikke en alfa mekaniker. Men jeg skal snart have skiftet tandrem, så jeg får udskrevet en rapport hos en alfa mekaniker der.