Første bil, kan 156 anbefales?

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
MikkelKarklinat1
Geografisk sted:

Første bil, kan 156 anbefales?

Indlæg af MikkelKarklinat1 » 11 jan, 2007 08:13

Hej alle.

Jeg skal ud og have min første egen bil, og er faldet fuldstændigt faldet for alfa's 156. Der er simpelthen INGEN bil så lækker. Det må blive en 1.6 TS, da den er billigst i forsikring.

Nu til mine spørgsmål:

Er den så dyr og slem som alle går og siger?

Hvad er de typiske fejl jeg skal kigge efter?

Er det helt hul i hovedt som alle siger at invistere i sådan en skønhed?

Jeg har kender en del mekanikkere osv. er det noget der kræver den store kunnen for at lave motor osv, hvis det skulle gå helt galt?

--- Mikkel K.

Lars Sørensen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 21 feb, 2007 03:56

Wauu Mikkel

Det er ved at være længe siden jeg har været logget på hér.

Altid en smule tvivl når man skal ud og smide X antal tusind $ efter en fin øse.

Her er hvad du skal gøre.....

1 - Læse ALT her på sitet omkring 156
2 - Læse ALT på dette link http://www.cuoresportivo.dk/index.php?n ... wforum&f=5

..og så skal du ud og prøvekøre en masse biler. Dernæst skal du i banken, bede om en KÆMPE kassekredit og et stort billigt billån.[:D]

Jo det KAN være en dyr bil.....[:(]... men det kan også blive det fedeste du har....

156 er en dyr dame at holde, HVIS du vil have en problemfri og velkørende bil. Du KAN være heldig at finde en rimelig problemfri bil, men sandelig også en 156´er der kommer til at koste dig r.... ud af bukserne - også selvom det er moden lige nu at gå med hængerøv.

Men kom igang med læsningen og vend så tilbage hvis du har spørgsmål.

Mange hilsner og held og lykke

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 24 feb, 2007 08:03

Hej Mikkel

Som Lars skriver KAN det blive en dyr fornøjelse med en 156. Uanset hvad så skal du have en 156-kyndig med dig der bare ved ALT om den bil.

Mit råd er uanset at du låner de ekstra penge i banken og køber ved en forhandler der vil give dig mindst 6 mnd. 100% garanti på motor og drivlinie! Dette gælder både arbejdsløn og dele! Dvs. der er ikke noget der kan komme til at koste dig en krone på motor(og dertil hørende motordele) eller gearkasse og aksler. Det kan hurtigt blive en dyrerer fornøjlse på sigt at spare 10-20.000 ved en privat hvor du reelt ikke ved om du køber katten i sækken...

En TS 16V skal nemlig bare være kørt ned til min. mærket på oliepinden ÈEN gang før den begynder at æde af plejlstangslejerne og det kan være gået udover krumtappen = ny motor.
På de motorer er det hysterisk nødvendigt at checke olie HVER UGE/500-1000 km. og pinden skal ALTID være fyldt til max. med den RIGTIGE olie Alfa foreskriver. (Der er dog delte meninger (religion) blandt 156 ejere - men bruger du den forhandleren påbyder dig i garanti perioden er du godt sikret garantimæssigt og får en idé om hvad den kan lide eller ikke lide)

Det samme med tandrem! Overhold intervallerne med pinlig nøjagtighed og skift alle stramme- og medløberhjul. Spar IKKE nogen steder - end sige kør over de 60.000/max. 3 år. DEN SPRINGER BARE = mange €uro

Prøv en masse TS'ere og motorvarianter og dan dig dit eget indtryk. Jeg ville anbefale en diesel eller V6 (men den sidste har du nok ikke råd til i forsikring) da de langtfra er så "ømme" og intolerante overfor din konstante opmærksomhed. Det er med andre ord damer der ikke er så krævende... Så har jeg vidst ikke fornærmet nogen.

Få lavet en FDM-test på bilen inden handel og vil forhandleren ikke det så GÅ TIL EN ANDEN!

Når den kører så er det ultimativt den bedste bil og køreoplevelse du kan få til pengene. (Klassen og årgang taget i betragtning.) Det er noget helt andet end VW, Audi, Ford, Peugeot etc. Meget mere charme og meget mere smæk for pengene! Og så er der jo designet...

Og slutteligt så læs godt og skidt på de links Lars har givet dig.

Held og lykke - jeg håber du finder en fin Alfa.

larsw

Indlæg af larsw » 27 feb, 2007 03:57

Jeg kan ikke anbefale en Alfa som første gangs bil desværre...
Jo måske hvis du køber en fabriksny!!! [:D]

Du kommer nok også til at betale en dyr forsikring og så
er der jo ikke så mange penge til at holde Alfaen kørene for.
Det kan bare IKKE lade sig gøre at køre Alfa uden at få problemer.

Køb en en kedelig japaner og spar op til Alfaen..(den er iøvrigt værd at vente på...[:)] )
Tja..det var bare min mening..

Hilsen Lars

elp

Indlæg af elp » 27 feb, 2007 17:52

Hej Lars
Citat: "Det kan bare IKKE lade sig gøre at køre Alfa uden at få problemer"
Det er noget sludder, men man kan få problemer med en hvilken som helst brugt bil, og derfor skal man tage sine forholdsregler, som Lars og Daniel skriver.
Jer har (for længe siden) været i bilbranchen, og ved at alle biler kan give problemer, men det er spørgsmål om vedligeholdelse og ikke køre som på en racerbane. Jeg er nu på 6. og 7 Alfa, på nær en 33, har alle været brugte, og ikke haft flere problemer eller større udgifter end man har på andre biler i samme klasse. Det samme gælder for de nu 7 Fiat'er min kone har haft.
Mht. forsikring, så kan man shoppe rund og sikkert, afhængig af alder etc. få en fornuftig præmie.

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 28 feb, 2007 03:51

Lige for at tilføje...

Du skriver at du kikker på en 1,6 TS 156´er - Hvis du overvejer at købe - og har overvejet det én gang til, så kik efter en 1,8 TS. Den koster det samme at holde kørende og næsten det samme i forsikring. Men der er en verden til forskel på rigtig mange punkter, altså alle de sjove [;)]

Jeg har haft 156 tæt inde på livet i 8 år nu og har vist prøvet en del, heldigvis også undgået en hel del.

Men har du finanserne og lysten, så køb den. Du vil helt sikkert ikke fortryde det.

Følg alle råd i de to links jeg har lagt og kom så i gang.

Èn ting til - Egebjerg har fat i nogle guldkorn dér... og rart at høre at han stadig er "online". [:)]

tomlam

Indlæg af tomlam » 30 apr, 2007 19:14

jeg har en 156 2.0 som i forgårs rundede 350000 med samme motor, og den har aldrig fået kæmpe rep i motor, selvfølgelig har der været en trækstang og servopumpe osv osv... mener ikk selv at det er motoren der har en svaghed i den bil men de har mange andre babyfejl..

Men jo du kan godt holde en alfa. men mit råd vil være at tjekke olie og vand hver anden dag. holder du den på max hele tiden så undgår du rigtig mange kedelige samtaler med din bankrådgiver...

Tommy

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"