Hydraulisk remstammer/slapper på V6'er

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Hydraulisk remstammer/slapper på V6'er

Indlæg af jensebhansen » 13 jul, 2004 19:05

Hejsa,

På de ældre udgaver af Alfa's V6 sidder der i forbindelse med tandremsstrammeren en hydraulisk aktuator, der er styret at motorens olietryk. Ok, så langt så godt, men anvendes denne aktuator til at stramme remmen yderligere ved høje omdrejninger eller bruges den til det modsatte. Jeg mere at have læst mig til det sidste, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor?

Samtidig har jeg læst at denne aktuator er berømt/berygtet for at blive utæt i tide og utide - så hvad er jeres erfaringer?



Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 19 jul, 2004 09:36

Det er en rem-slapper
og ja den bliver utæt i løbet af no-time - senere kom den i en ikke tryksmurt udgave og man kan derfor opgradere til den mekaniske udgave og få hullet svejset til - det skulle være en relativt overkommelig opgave og skal man alligevel have skiftet tandrem så er det bestemt noget man bør tage med i den forbindelse. Det er iøvrigt også noget sjaskeri med den olie ud over tandremmen.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 19 jul, 2004 23:01

Per,

Tak for hjælpen. Fungere den mekaniske så udelukkende vha. fjedre eller hvorledes? Nu er det jo en alu blok, så det er jo ikke det nemmeste der findes, når der skal svejses, og der er vel heller ikke ubegrænseet med plads? kan det ikke lade sig gøre at sætte en blædeplade på istedet vha to bolte og noget flydene pakning?

A164
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30 okt, 2004 02:37
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af A164 » 30 okt, 2004 03:01

Hej jeg er helt grøn her på siden, men har skruet meget i en 164 3,0 og også rynket på næsen af den der olie tryks reguleret remstrammer, jeg spurgte hos den lokale alfa forhandler om den anden type. Men de kendte den ikke, så jeg valgte at forny den gamle med nye pakninger (sæt pris 180,-). Nå men den men den du efterlyser kan købes på nettet, godt nok i Australien, men jeg har selv købt tandhjul til mine klima steppergear uden problemer. Så prøv www.alfapro.com det er et seriøs firma, og giver en god forklaring/forslag til montagen af deres dele. <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af jensebhansen</i>

Per,

Tak for hjælpen. Fungere den mekaniske så udelukkende vha. fjedre eller hvorledes? Nu er det jo en alu blok, så det er jo ikke det nemmeste der findes, når der skal svejses, og der er vel heller ikke ubegrænseet med plads? kan det ikke lade sig gøre at sætte en blædeplade på istedet vha to bolte og noget flydene pakning?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 30 okt, 2004 07:29

Hej Jens,
Undskyld at der er gået så lang tid men det er desværre længe siden jeg sidst har været forbi her. OPN i Ringe har udført ombygningen fra olietryksreguleret remslapper til den mekaniske som er udstyret med en bimetalfjeder - princippet med den temperaturafhængige "slapning" (!) er altså den samme. Mht. blændplade eller lignende må det vigtigste være at det er noget der kan holde tæt ved olietrykket - jeg har ikke skiftet min endnu i og med at den stadig er fhv. tæt og at tandremmen først står for tur om 20.000km

Problemet er at pakningerne til olietryksversionen tit bliver utætte igen i løbet af alt for kort tid

Med venlig hilsen
Per

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Motor"