Luftmængdemåler

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
A164
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30 okt, 2004 02:37
Geografisk sted: Danmark

Luftmængdemåler

Indlæg af A164 » 13 jun, 2007 03:35

Hej, jeg har en Alfa 164 3,0 fra 1989 med et motronic 4.1 styre system, da jeg har en luftmængde måler der ikke er helt liniær længere. Har jeg planer om at udskifte den med en ombytning. En ombytning koster omkring 4500,- til 5000,- så har jeg hørt at der er nogen der har anvendt luftmængde måler fra en BMW 3,5L motor, som skulle være større og kunne give mere luft. men er der nogen der har erfaringer med en sådan. Og hvordan sikre jeg at den passer med styringen på min.
min luft mængde måler har bosch nr 0280 202 201, hvilket nummer skal den have hvis jeg finder en fra en BMW?
Jeg har hørt at en ny koster omkring 12.500,- jeg fald næsten ned af stolen da jeg hørte det.
nogle gode ider eller forslag?

Mvh Thomas



abc
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 okt, 2003 22:03
Geografisk sted:

Indlæg af abc » 21 jun, 2007 03:51

Hej Thomas, den pris lyder helt sindssyg! Den burde ikke koste mere end 3.000kr gennem en autoriseret forhandler og sikkert mindre gennem andre kanaler. Jeg kender ikke specifikt den model (min har luftmassemåler og Motronic 3.7), men du kan evt. søge her:

www.digest.net/alfa/FAQ/164
www.alfabb.com

abc
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 okt, 2003 22:03
Geografisk sted:

Indlæg af abc » 21 jun, 2007 03:55

Hej Thomas, den pris lyder helt sindssyg!!! Prøv at spørge hos en autoriseret Bosch forhandler og evt. alternative kanaler. Du kan også søge her:

www.digest.net/alfa/FAQ/164
www.alfabb.com

Jeg har ikke erfaringer med den type, da min har luftmassemåler og Motronic 3.7.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 22 jun, 2007 03:45

Thomas:

Jeg er selv igang med med at montere en AFM fra en 535i og jeg kan måske godt skaffe en til hvis du er int.?

Min er dog på en 3,0 V6 12v fra en 75'er så det er med den gamle type indsugningsmanifold (6C) og denne modificering har jeg læst om på dette transaxle-forum: http://www.alfagtv6.com/afm_mods.htm

Det skulle efter sigende være en enkel og relativ nem tuning af Alfa's klassiske 12v V6'ere.

Jeg ved så ikke hvilken, og i så fald hvor stor, effekt det har på en 164 da den jo har en anden type indsugningsmanifold (med chrom-rør) så dit forsøg må stå for egen regning.

Du kan jo prøve at høre andre 164-ejere på div. fora i udlandet om deres erfaringer med dette. Jeg har engang hørt en fugl synge om at indsugning og rør er større på en 3,0 12v QV, men jeg vil ikke hænges op på det.

Lad os sige at modificeringen har en effekt på din:

- Stikket skulle gerne være det samme.
- Det kræver under alle omstændigheder at du får indstillet AFM så motoren kan tage gas med den på (den kan sikkert nok holde sig i tomgang men tager ikke gas under kørsel og "hugger" voldsomt...)
- Hæver du luftmængden skal den naturligvis også have noget mere benzin, og jeg har valgt at få det hele justeret ind på et rullefelt og med en chip-optimering. Alternativt kan det gøres med en bredbåndslamdasonde på landevejen.

Held og lykke med projektet.

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Motor"