Oprydning/identifikation

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
stratos
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 okt, 2006 04:41
Geografisk sted: Danmark

Oprydning/identifikation

Indlæg af stratos » 12 nov, 2006 08:24

Købte en 155 i det fjerde rige (det tredie glippede som bekendt). Oprindeligt er det en `95 widebody 2,5, men den tidligere ejer har skiftet den ud med en 3,0 12v, hvilket naturligvis var hvad der lokkede.
Motoren går godt men den er smidt i bilen "med en skovl", så jeg skal have gennemgået installationen.
På forreste cylinderrække til højre er der støbt "3.0" og "98", hvilket vel betyder hubraum og årstal, nicht war ?
Noget der undrer mig er at der tilsyneladende sidder en strømfordeler uden top bagpå motoren øverst i højre side ved hydraulikbeholderen, mens tændkablerne går til den sorte blok foran til venstre som vanligt. "Propellen" i strømfordelen snurrer frit rundt som en anden blender. Hvad er meningen ?
Der er ikke monteret pumpe til servoen, så bilen er foreløbig kun til skipper Skræk. Desuden er der heller ingen klima-pumpe til aircon`en. Er der nogen tilgængelig billede af placeringen af pumperne ?
Hvilke typer pumper skal jeg bruge ?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 13 nov, 2006 19:53

Hej Stratos - Jeg kan desværre ikke komme ind på Alfas online reservedeskatalog (skifter Web adresse hele tiden), men på en 156 V6 sidder den på forreste blok længst fremme så remmen til generator etc. kan trække a/c pumpens drivhjul. Jeg tror at den som har sat motoren i, ikke har haft em rem som passede til at trække alle hjul og derfor kun har sat en på som trækker generatoren.
Jeg tror den motor som er sat i din 155 stammer fra en meget tidlig 164 eller 75 3,0 V6, da senere varianter ikke havde strømfordeler. Man har sikkert lade fordeleren sidde i hullet i blokken for ikke at der skal stænke olie ud og komme snavs ind. Ved ikke om fordelerhullet ikke er i nyere motorer eller om der har været et dæksel som blev sat over for at lukke hullet.
Hvis du vil har a/c i bilen når den kommer ud at køre, har jeg en Sanden SH7D15 134a pumpe/kompressor. Det er en universal model, men den har remskive med el.magnet kobling monteret. Den har siddet på en 156 2,0 motor og beslag og bolte til montering på den medfølger samt remstrammer hjulet. Kompressoren har kun kørt få 1000 km efter montering på garanti, jeg skal have kr. 1200 for den.
Hvis den er noget for dig, kan du sende en PM eller mail til erik@loye.net.

stratos
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 okt, 2006 04:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af stratos » 14 nov, 2006 07:53

Hmm - det er lidt forvirrende. Angiveligt skulle det knibe med at få en V6`er tidligere end `93 til at sidde i hullet p.g.a. en anden placering af termostathuset. På min V6`er sidder den i venstre side af motoren, og så er der tallet 98 som må betyde noget (?)
Jeg skal lige overveje din pumpe. Jeg har lige en del bolde i luften nu. Skal f.eks. til Tyskland i næste uge for at hente en `96 155`er 2,5.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 14 nov, 2006 17:52

Hej Stratos - Jeg kender ikke så meget til V6 motoren, men det mest sansynlige er, at din sammer fra en 164. Jeg ved så ikke med årgangen, men på motorer med f.eks. Bosch JetTronic (indsprøjtningssystem) har stadig strømfordeler mens med Motronic har den ikke, men tændspole "Packs" med tændkabel direkte til tændrørene, tændingstidspunktet reguleres af motorstyrings enheden (ECU). Oftes vil biler forsynet med katalysator have Motronic.
Netop i '93 blev katalysator indført som krav i hele EU området, så mit gæt er at motoren er fra før '93, med mindre den stammer fra et marked udenfor EU.

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Motor"