Pludselig hård motorlyd i Alfa 156 V6

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
GTV-510
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 okt, 2004 06:52
Geografisk sted: Danmark

Pludselig hård motorlyd i Alfa 156 V6

Indlæg af GTV-510 » 01 feb, 2005 02:51

Jeg havde om morgenen på vej til arbejde siddet og nydt hvor godt bilen kørte. Sidst på eftermiddagen efter 4 kuldegrader, startede jeg motoren, blev hurtig klar over at den var gal, lyden var hård og den ligesom væltede når jeg gav lidt gas, den trækker heller ikke særlig godt og benzinforbruget er steget. Luftmassemåleren er fra juni 2004. Alfaen er fra 1998 og har gået 115.000 km.
Det undrer mig også, at luftmassemåleren ikke står opført i vedligeholdsoversigten, når der er mekanikere der udtaler at levetiden for sådan en fyr er på omkring 1 år. Samtidig kan den heller ikke eksamineres af testeren, hvem kan være tjent med den ringe Alfa Romeo service, på så vigtig en del af motorens egenskab.
Nu ved jeg ikke om dette er årsagen, så jeg ser frem til bidrag fra erfarne Alfister.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 feb, 2005 19:45

Hej SMA - Det er ikke luftmasse måleren som giver lyden. Den er noget inden i motoren som er årsagen og du bør ikke køre i bilen men få den bugseret på værksted, hvor årsagen kan findes - det kan på din forklaring tyde på, at nogen metal rammer noget som det ikke er neningen det skal ramme eller et slub er opstået ved et leje, stempel eller knastaksel.
Jeg forstår ikke det din mekanikker har fortalt dig om luftmasse måleren. Det almindelige er, at den skal renses (med f.eks. karburator rens eller cellulosefortynder) med mellemrum, ofte års mellemru. Hvis motoren har svært ved at holde konstant omdrejningtal i tomgang, er det et tegn på LMM skal renses. Min egen 2,0 fik renset måleren da den var ca. 6 år gammel (formentlig for 1. gang)

GTV-510
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 okt, 2004 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af GTV-510 » 10 feb, 2005 20:09

Alfaen endte med at komme på værksted. Problemet var tændspole #2 der var gennembrændt.

Besvar

Tilbage til "Type 116 Tuning"